2007-07-24, 09:52
Medlem
seriouss avatar
... det är vidare mao bra med feber då man gör det mindre gästvänligt för bakterier som orsakar sjukdomen. Om detta har en primär eller sekundär orsak/verkan vet jag inte, men troligtvis är det sekundärt (dvs sjukdomen gör att temperaturcentrat i huvudet får spel (speciella delar/metaboliter i bakteriernas cellvägg/membran om jag inte minns fel) och temperaturen höjs; att det sedan hjälper oss att bli kvitt det onda är nog sedan bara sekundärt).
Citera
2007-07-24, 13:14
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ne.se
Vid skador i hjärnan kan kroppens temperaturreglerande förmåga, som styrs från hjärnans hypotalamus, påverkas med hög feber som följd. Därvid uteblir de normala reaktionerna på feber: ökad blodcirkulation i huden, svettningar och ökad okontrollerad muskelaktivitet (frossbrytningar). Feberreaktionen vid infektioner utlöses ofta via vita blodkroppar (makrofager) som producerar pyrogener, t.ex. interferon och interleukin-2. Febern vid infektion med influensavirus t.ex. är en reaktion på kraftig frisättning av interferon.

Det verkar alltså vara tämligen primärt. Vilket inte alls är så konstigt när man tänker på det ur ett evolutionsperspektiv.
Citera
2007-07-28, 14:19
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
När man steriliserar brukar man väl tryckkoka vatten och därigenom uppnå temperaturer runt 120°?
Nu finns det även filter som kan sterilisera vilka inte helt otippat kallas sterilfilter, att man kokar vattnet beror på att man använder destilerat vatten annars kanske du tänker på autoklaver med vilka man steriliserar bl.a. utrustning
Citera
2007-07-28, 20:01
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Nu finns det även filter som kan sterilisera vilka inte helt otippat kallas sterilfilter, att man kokar vattnet beror på att man använder destilerat vatten annars kanske du tänker på autoklaver med vilka man steriliserar bl.a. utrustning
Ska jag vara lite ontopic så ska man ha minst 60c i varmvattnet för att döda bl.a.legionella.
Citera
2007-08-11, 18:11
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Finns det inte organismer som lever vid 'undervattenskällor' där utströmmet är runt 300 C°?
Ska kolla upp detta...
Citera
2007-08-11, 18:15
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Finns det inte organismer som lever vid 'undervattenskällor' där utströmmet är runt 300 C°?
Ska kolla upp detta...

Det finns ju organismer som lever i närheten av dessa källor, kanske inte mitt i utblåset men i dess omedelbara närhet. Dessa kan klara över 100 grader, tror 127 grader var det uppmätta rekordet hos något extremofil järn/svavelbakterie.
Citera
2007-08-11, 18:27
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det finns ju organismer som lever i närheten av dessa källor, kanske inte mitt i utblåset men i dess omedelbara närhet. Dessa kan klara över 100 grader, tror 127 grader var det uppmätta rekordet hos något extremofil järn/svavelbakterie.
Heh. Sitter och kollar blue planet just nu för att hitta svar.
Men du han före.
Tuffa jävlar dessa djur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här