2007-07-20, 11:27
Medlem
Det verkar som klotblixt och ljusbåge blandas ihop här nu.
Citera
2007-07-20, 23:25
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Det verkar som klotblixt och ljusbåge blandas ihop här nu.

Utvecka gärna!
Citera
2007-07-21, 08:31
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
En klotblixt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Klotblixt
eller så var det var myrljus, kan inte det vanligare namnet, men det är ett eldfenomen som bildas av sumpgaser, ofta vid myrar och sjöar, självantänder.
Citera
2007-07-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Utvecka gärna!
Jag syftade bara på att om det endast slår blixtar och eld ur ledningar och uttag så kan det knappast vara klotblixtar det är frågan om. En klotblixt är ju en fristående svävande kula. Sen om den härstammar därifrån må vara hänt.
Citera
2007-07-21, 10:55
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Jag syftade bara på att om det endast slår blixtar och eld ur ledningar och uttag så kan det knappast vara klotblixtar det är frågan om. En klotblixt är ju en fristående svävande kula. Sen om den härstammar därifrån må vara hänt.

Hmm, möjligt att så är fallet. Faktum är dock att det jag bevittnade var en fristående svävande kula, ca. 30 cm i diameter. Jag hoppas att övriga tråddeltagare inser skillnaden mellan detta och vanliga blixtar och urladdningar.
Citera
2007-07-21, 11:05
Medlem
abbimickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Min mor har berättat att hon såg samma sak när hon var på sitt landställe på 60talet. Min morfar skulle svara i telefonen samtidigt som åskan gick och precis när han lyfte luren från så slog eldsflammor ut ur både telefonjacket och luren. Ögonblicket senare så kom en dunderknall.
Ren flax att min morfar inte hann få upp luren till huvudet alltså.

Ja, man ska aldrig svara i telefonen när åskan går! Det kan vara åskan som ringer!
Citera
2007-07-21, 11:09
Medlem
Har för mig att någon snubbe som forskat kring klotblixtar lyckats framställa liknande fenomen genom att kortsluta (?) ubåts-batterier. Själv har jag funderat på följande: Tänk er en svetsloppa, den glöder och kan vandra någon meter eller två innan den svalnar och dör. Kan inte en klotblixt vara som en svetsloppa, fast i mycket större version. En boll med väldigt varm materia. Ett blixtnedslag skulle säkerligen kunna producera en sådan. Skulle ju kunna finnas naturliga fenomen som skapar väldigt stora laddningar även utan åska.
Citera
2007-07-21, 13:15
Medlem
JazzforMiless avatar
Intressant svetslopps-teori! Att det är stora mängder elektrisk energi som ansamlats är det ju inget tvivel om. Frågan är bara vad det samlas runt, något måste ju göra att det inte skjuter iväg åt alla håll/ändrar form etc. som en ordinär blixt. Denna tråden kanske förtjänar en flytt till vetenskapsforumet?
Citera
2007-07-21, 13:28
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
eller så var det var myrljus, kan inte det vanligare namnet, men det är ett eldfenomen som bildas av sumpgaser, ofta vid myrar och sjöar, självantänder.

Det här låter också intressant någon kan posta lite info om det? Just att klotet gick ifrån marken rakt upp en bra bit och sen sväva ner igen.. Allt gick lugnt hade det varit en blixt så tycker jag att det borde var ett ögonblicksverk men det det tog ett antal sekunder..

Trodde jag skulle bli utskrattad när jag postade den här tråden men det verkar ju kunna finnas flera naturliga orsaker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in