2007-07-17, 21:17
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Less is more!

Extremt fyndigt

Citat:
iaf, till ämnet... är nog bättre om du kör cat /etc/fstab och klistrar in hela outputet här så får vi kika lite

och dmesg ifall hans enhet inte finns med i fstab
Citera
2007-07-18, 00:35
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Extremt fyndigt
Nördhumorn svallar
Citat:
och dmesg ifall hans enhet inte finns med i fstab

Japps det är också en bra idé.

Väntar med spänning på upplösningen nu
Citera
2007-07-18, 01:13
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag föreslår att du allra först tittar i din BIOS ifall du kan se DVD-spelarna där. Syns inte båda två så kan det kanske vara så att båda är "master" eller "slave" på samma kabel. Har du kopplat in dem rätt?
Citera
2007-07-18, 02:38
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Jag föreslår att du allra först tittar i din BIOS ifall du kan se DVD-spelarna där. Syns inte båda två så kan det kanske vara så att båda är "master" eller "slave" på samma kabel. Har du kopplat in dem rätt?

Han visste inte om han hade IDE/SCSI/(S-)ATA, så jag antar att han har en färdigköpt dator. Och då bör jumprarna sitta korrekt.
Citera
2007-07-18, 03:32
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Han visste inte om han hade IDE/SCSI/(S-)ATA, så jag antar att han har en färdigköpt dator. Och då bör jumprarna sitta korrekt.

Om du läser första inlägget så ser du att han NU har stoppat in 2 DVD-spelare i sin dator. Vi har också kommit gram till att han kör vanlig gammal PATA. Jag ser inget som tyder på att de nödvändigtvis är byglade korrekt.
Citera
2007-07-18, 12:19
Medlem
springarns avatar
Citat:
Datorn är färdigköpt förra sommaren av en kompis, men han har bytt ut i princip alla delar på den sedan dess. Och båda DVDerna är nyköpta av mig...

För övrigt är de sladdar jag kopplar in i spelarna liksom samma sladd, men med flera kontakter på sig, om ni förstår vad jag menar.
Citera
2007-07-18, 12:25
Medlem
Zajins avatar
I så fall är det väldigt viktigt att du kollar att de små byglarna på dvd:erna inte står på master eller slave båda två, det måste vara olika på dom annars blir det tok.

Antagligen ställer du om dem så den ena står som master och den andra som slave. Eller så ställer du båda på cableselect.

Byglarna sitter på baksidan av enheten nånstans vid kontakterna för kablarna.
Citera
2007-07-18, 12:49
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajin
I så fall är det väldigt viktigt att du kollar att de små byglarna på dvd:erna inte står på master eller slave båda två, det måste vara olika på dom annars blir det tok.

Antagligen ställer du om dem så den ena står som master och den andra som slave. Eller så ställer du båda på cableselect.

En sanning med modifikation... sitter de på olika kanaler kan tex båda vara slave eller båda master osv osv beroende på hur den övriga enhets-setupen ser ut
Citera
2007-07-18, 12:51
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
En sanning med modifikation... sitter de på olika kanaler kan tex båda vara slave eller båda master osv osv beroende på hur den övriga enhets-setupen ser ut

springarn skrev ju att han kopplat båda på samma kabel.
Citera
2007-07-18, 15:25
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
springarn skrev ju att han kopplat båda på samma kabel.
Ah! Det missade jag. Ja då är det ju givetvis korrekt
Citera
2007-07-18, 20:02
Medlem
springarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajin

Tog kort på baksidan då jag inte riktigt förstod vad bygeln skulle vara...
http://image.bayimg.com/ha/ec/na/ab/b.jpg
Citera
2007-07-18, 20:32
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springarn
Tog kort på baksidan då jag inte riktigt förstod vad bygeln skulle vara...
http://image.bayimg.com/ha/ec/na/ab/b.jpg

Det ska finnas ett litet klistermärke på ovansidan där det står vilken koppling som ger vilken inställning. Koppla den ena på master och den andra på slave, som tidigare nämnts.

Om det inte funkar då, ge oss output från

dmesg
cat /etc/fstab

via sudo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här