2007-07-15, 22:39
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Jag förstår nog inte riktigt vart du vill komma är jag rädd.

Att i stort sett samma samling diffusa symptom, från ett år till ett annat, byter diagnos tyder på något mer än bara svårigheter att samla upp dessa symptom till en förståelig diagnos. Att patienterna dessutom nästan mangrant hävdar att symptomen orsakas av yttre faktorer som vetenskapen aldrig lyckas påvisa som el, amalgam, sjuka hus etc, stöder ytterligare denna misstanke.
Det tycks alltså inte handla om klassiska sjukdomar där exponering för ett agens leder till en biologisk respons om i sin tur ger upphov till symptom.
Det verkar handla om något helt annat. Att vara snäll mot dessa patienter och gå med på diagnoser som fibromyalgi, el-allergi, sjukahussjukan, utbrändhet mm är sannolikt endast destruktivt. För patienten och för samhället.
Det vore mycket bättre att försöka utarbeta metoder för att rehabilitera dessa individer istället för att slösa energi på att ställa minst sagt tveksamma diagnoser. Att vi delat upp dem i en mängd olika diagnoser har spätt ut resurserna och varit tillbakahållande för hela gruppens vård.
Citera
2007-07-15, 22:51
Medlem
monkeybays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Hade den här diskussionen på ett annat forum i en tråd om bidragsfusk då jag hävdade samma sak, dock utan belägg. Känns skönt att veta att det inte bara är jag som tänkt i dessa banor.

Visst kanske det kan finnas något som heter "utbrändhet", men jag har svårt att tänka mig att det i första hand beror på jobbet. Jag tror att dagens utbredda utbrändhet främst beror på andra orsaker. Alla vill komma högre upp på statustrappan genom att skaffa ny bil, större tv, finare hus och dyrare kläder än alla andra. Detta resulterar i högre kostnader och i de flesta fall hamnar folk i en spiral av lån och avbetalningar och till följd av detta oroar man sig för sin ekonomiska situation och hur man ska lösa denna.

Man ska vidare också se till att barnen har det bra och blir välartade, de ska köras till fotbollsträningar och ridning. De ska ha de senaste skorna och den dyraste jackan annars blir de mobbade i skolan.

Listan kan göras lång!

Slutsatsen är iaf att få jobb är så stressiga att man blir utbränd och har man ett jobb som skapar denna känsla är man nog inte rätt man på rätt plats och ska nog försöka se till att ta ett steg ner på karriärstegen. Men följden av detta blir då lägre lön och det rimmar illa med den levnadsstandard man vill ha. Folk fattar tyvärr inte detta.
Du har aldrig jobbat inom vård och omsorg va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in