2007-07-13, 15:23
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBloodyMary
De enda papper som finns på en blandrashund är ett eventuellt veterinärbesiktningsintyg från 8-veckorsbesiktningen, ett köpeavtal och ett vaccinationskort. På köpeavtalet ska det stå om han är id-märkt (chippad eller tatuerad) och vilket nummer han har. Men lag om id-märkning av hund kom 1/1-2001 och är hunden född efter det så BÖR (egentligen SKA) den vara id-märkt.

Veterinärer har en chip-avläsare.

Jag skulle föredra att binda hunden utanför hundstallet än att binda den utanför ursprungsägarens arbetsbarack, då blir den iaf omhändertagen av proffs och slipper bli avlivad.

Hunden är bara 2 år så någon chipmärkning kanske finns.
Citera
2007-07-13, 19:11
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Vad förbannad jag blir på ansvarlösa typer som skaffar hund utan att veta vad det innebär. Sen klarar dom inte av den/tröttnar på den. Han borde ju försökt sälja/omplacera hunden själv i stället för att dumpa den på er.

Just schäferblandninghanne är väl supervanlig som omplaceringshund. När den är ca 2 år gammal blir den besvärlig om den inte är ordentligt uppfostrad.

Har inte din s k kompis några föräldrar som du kan kontakta? Säj som det är, du tog hand om hunden tillfälligt men nu har du inte tid och du får inte tag på sonen. Om de säjer att de inte kan ta hand om hunden, säj till dom att prata med sin son. Det är verkligen inte ditt ansvar. Och tipsa om Hundstallet.

Besvärlig situation för dej men allra mest synd om hunden.

Har du varit in på nån hundsida, t ex vovve.net?
Citera
2007-07-13, 19:34
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Vad förbannad jag blir på ansvarlösa typer som skaffar hund utan att veta vad det innebär. Sen klarar dom inte av den/tröttnar på den. Han borde ju försökt sälja/omplacera hunden själv i stället för att dumpa den på er.

Just schäferblandninghanne är väl supervanlig som omplaceringshund. När den är ca 2 år gammal blir den besvärlig om den inte är ordentligt uppfostrad.

Har inte din s k kompis några föräldrar som du kan kontakta? Säj som det är, du tog hand om hunden tillfälligt men nu har du inte tid och du får inte tag på sonen. Om de säjer att de inte kan ta hand om hunden, säj till dom att prata med sin son. Det är verkligen inte ditt ansvar. Och tipsa om Hundstallet.

Besvärlig situation för dej men allra mest synd om hunden.

Har du varit in på nån hundsida, t ex vovve.net?

Ja jag tycker mest synd om hunden i detta fall. För hunden äe snäll och rar på alla sätt och vis. Men jag har fan inte tid för han. När jag tog han var det på premisserna att det skulle vara i 10 veckor och jag pluggade då och hade mer tid. Nu är jag hemma 17:30-18:00 och min sambo är hemma vid 17:00. Under tiden får den stackarn vara själv hemma. Han har som tur inte börjat bita sönder nåt eller skita och pissa inne.

Och problemet är att killen som vi tog hunden av inte är härifrån där vi är och vi känner han egentligen inte. Min sambo har träffat på han på jobbet under sporadiska tillfällen. Så det är fan inte lätt. Men att ge bort hunden är väl inte att rekomendera heller i mitt fall?

Jag menar det är ju inte min hund rent juridiskt, och jag kan ge mig fan på att snubben kommer om ett halv år och gör stor sak av att hunden är borta om jag gör mig av med han på fel sätt.
Citera
2007-07-13, 19:45
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Ja jag tycker mest synd om hunden i detta fall. För hunden äe snäll och rar på alla sätt och vis. Men jag har fan inte tid för han. När jag tog han var det på premisserna att det skulle vara i 10 veckor och jag pluggade då och hade mer tid. Nu är jag hemma 17:30-18:00 och min sambo är hemma vid 17:00. Under tiden får den stackarn vara själv hemma. Han har som tur inte börjat bita sönder nåt eller skita och pissa inne.

Och problemet är att killen som vi tog hunden av inte är härifrån där vi är och vi känner han egentligen inte. Min sambo har träffat på han på jobbet under sporadiska tillfällen. Så det är fan inte lätt. Men att ge bort hunden är väl inte att rekomendera heller i mitt fall?

Jag menar det är ju inte min hund rent juridiskt, och jag kan ge mig fan på att snubben kommer om ett halv år och gör stor sak av att hunden är borta om jag gör mig av med han på fel sätt.

Du kanske skulle gå till polisen och anmäla den som upphittad?

Eller så skriver du ett brev till honom (spara kopia) där du förklarar vad du tänker göra med hunden om han inte själv tar hand om den. Sen lämnar du den till Hundstallet och berättar alltihop. Visserligen får du betala en summa. Spara kvittot och börjar han bråka så kräv att få tillbaka summan du lagt ut. Kräv kostnad för hundmat och hundpåsar för tiden efter 10 v också. Antar att din sambo kan få reda på hans adress?

Eller ring till Djurskyddsföreningen. De måste känna till fall när hundar utan papper omhändertagits. Den här hunden är ju egentligen övergiven av sin ägare.

Sen tror jag att folk på Vovve kan ha goda idéer.
Citera
2007-07-13, 19:59
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Du kanske skulle gå till polisen och anmäla den som upphittad?

Eller så skriver du ett brev till honom (spara kopia) där du förklarar vad du tänker göra med hunden om han inte själv tar hand om den. Sen lämnar du den till Hundstallet och berättar alltihop. Visserligen får du betala en summa. Spara kvittot och börjar han bråka så kräv att få tillbaka summan du lagt ut. Kräv kostnad för hundmat och hundpåsar för tiden efter 10 v också. Antar att din sambo kan få reda på hans adress?

Eller ring till Djurskyddsföreningen. De måste känna till fall när hundar utan papper omhändertagits. Den här hunden är ju egentligen övergiven av sin ägare.

Sen tror jag att folk på Vovve kan ha goda idéer.

Tack för tipsen! Jag har kollat med en polare vars morsa är orförande i den lokala brukshundklubben om vad dom kan göra för att lösa denna situation. Kanske kan någon på klubben ta jycken tillsvidare..jag får svar senare i helgen om detta.
Citera
2007-07-13, 23:43
Medlem
Kan ni inte fixa en dagmatte eller likn så länge då? kostar kanske 1000:- i månaden.. bättre det är dagis då det är svindyrt och stressigt för en hund..

I annat fall kan ni ju kolla med Pjäsens hundhem.. dom har ju jourfolk som kan ta hunden och vad jag vet gratis sen placerar dom ut hunden till en lämpligt hem kanske inte de bästa? men jag undrar hur dom gör när ni inte står som ägare.. han är iof blandras.. men gör så här då.. kolla om han är chipad. be en veterinär.. har han inga id där eller id-tatuering i örat så finns det inga bevis på att killen äger hunden.. blandras har inga andra papper..
Citera
2007-07-13, 23:52
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Kan ni inte fixa en dagmatte eller likn så länge då? kostar kanske 1000:- i månaden.. bättre det är dagis då det är svindyrt och stressigt för en hund..

I annat fall kan ni ju kolla med Pjäsens hundhem.. dom har ju jourfolk som kan ta hunden och vad jag vet gratis sen placerar dom ut hunden till en lämpligt hem kanske inte de bästa? men jag undrar hur dom gör när ni inte står som ägare.. han är iof blandras.. men gör så här då.. kolla om han är chipad. be en veterinär.. har han inga id där eller id-tatuering i örat så finns det inga bevis på att killen äger hunden.. blandras har inga andra papper..

Asså...varför ska jag pröjjsa dagis för en annans hund menar du? Jag fattar inte vad du menar?
Citera
2007-07-14, 16:19
Medlem
Tills ni kommer på något kanske.. äh gör vad ni vill..
Citera
2007-07-16, 23:07
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Asså...varför ska jag pröjjsa dagis för en annans hund menar du? Jag fattar inte vad du menar?

Med tanke på ditt första inlägg kunde man tro att du egentligen ville behålla hunden bara du haft mer tid:

Citat:
Den främsta är att vi inte har tid för jycken. Det är synd på en så fin hund. Jag gillar jycken trots alla egenheter han har för sig. Men det är inte så skoj för en hund att ligga hemma 9h och vänta på att nån ska komma hem.

Och är hunden inte märkt och det inte finns några papper, så kan inte förre ägaren begära honom tillbaka. (Gör han det så presentera honom med räkning för hundmat och hunddagis.)
Citera
2007-07-19, 20:54
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Med tanke på ditt första inlägg kunde man tro att du egentligen ville behålla hunden bara du haft mer tid:

Och är hunden inte märkt och det inte finns några papper, så kan inte förre ägaren begära honom tillbaka. (Gör han det så presentera honom med räkning för hundmat och hunddagis.)

Ja jag hade gärna behållt han om jag kunnat. Tyvärr så är jag inte rätt hundägare för jycken. Jag trodde att jag skulle ha mer tid än jag hade. Och det var därför som vi tyckte att erbjudandet om att passa/prova på hunden i 10 veckor lät så bra. Och sen skiter han i att svara när det inte längre går.
Citera
2007-07-24, 19:59
Medlem
micke_hs avatar
En uppdatering i frågan. Jag har nu ringt polisen och pratat med en jurist där som säger att det enda jag kan göra är att stämma ägaren och hävda avtalsbrott. Men hon sa också att hunden är att betrakta som min egendom eftersom ägaren inte brytt sig om att ta kontakt med oss. Men för säkerhets skull så skulle jag kontakta tingsrätten och höra med dom.

Inte mycket till hjälp av snuten alltså. Dom är väl för upptagna med att titta på bilder från ATK-skåpen antar jag.

Jag har snackat med en tant på jobbet som eventuellt hade en vännina som bar på jakt efter en hund. Vill hon ha jycken så ger jag bort han och hoppas att han får det bra. Vilket jag tror eftersom tanten på jobbet är mycket hundintresserad och har hund själv. Hon sa att hon gärna tagit min hund om hon nu inte redan hade en hund.
Citera
2007-07-27, 14:15
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Får man fråga vad det är för ras..? om det är den rasen jag tänker på (Pitbull) så är det väldigt vanligt att man inte får se röken utav papper... Många uppfödare osv kan ljuga ihop saker om att hunden är renrasig och att den har stamtavla från bra linjer.. Hur som hellst. Troligtvis har väl inte "ägaren" några papper på hunden alls.. varför skulle ni isf inte fått dom om han inte kan ha kvar den? Det bästa ni kan göra är väl att försöka få tag på honom.. skicka över papper som skriver på... Kan ju bli riktigt jobbigt om han kommer en dag och vill ha tillbaka hunden.

Haha, du tror att det är en renrasig Pitbull?! Vet du hur många sådana det finns i Sverige eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in