Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-11, 14:21
Medlem
Jag har ett konstigt problem som gör mig ganska arg. Det började med att en blåskärm kom upp när jag inte gjorde något speciellt. Efter det fungerade ingenting så jag formaterade en av två hårddiskar (den andra har jag bara som utrymme) och installerade om windows.
Men efter installationen så har det tagit över 30 minuter för datorn att starta upp. Den kommer så långt att "windows laddar" skall synas. Men då kommer det istället upp en laddningsbar längst ner som går väldigt långsamt. Sen när man kommit in i windows fungerar allt bra, tills idag.

När jag spelade lite spel bara slocknade datorn och skärmen fick ingen signal, jag startade om men då började den pipa med ett ihållande ljud. Så jag kände på grafikkortet och jag tyckte det var onormalt varmt. Så jag väntade lite och provade igen, då fungerade det även om det fortfarande tog 30 min.

Vad tror ni, är det ett windows xp fel (jag har en inte helt äkta kopia) eller ett hårdvarufel i grafikkortet eller kanske till och med i processorn...?
Citera
2007-07-11, 14:55
Medlem
X_surfers avatar
Du har troligen värmeproblem, kolla tempen på cpun i BIOS till att börja med
Citera
2007-07-11, 17:02
Medlem
DennisOlofs avatar
mr_bojangles mest troligt att det är värmeproblem, alt. någon fläkt som gått sönder eller något annat knasigt.

Om du kan, ta bort locket och sätt en bordsfläkt i närheten och kör igång den. Testa att starta datorn och se hur lång tid det tar.

30min är ju sjukt, max 5-10min för att starta en dator.
Citera
2007-07-11, 19:15
Medlem
Men den långa uppstarttiden kan väl inte ha något att göra med att jag har hög temp? Nu har jag datorn helt öppen och dörren öppen brevid så nu ligger tempen på 30grader (System, PWM, CPU) ändå tar det så lång tid.

Att det blev svart och pep när jag spelade kanske har något att göra med tempen, dock har jag aldrig haft det tidigare....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in