2007-07-10, 19:54
Medlem
Tenses avatar
Vad är ett nollställt öga ut? Hur ser ögat ut när man blundar?

Tänk dig skillnaderna på ett par ögon som ser ett föremål på avståndet
20 centimeter
respektive
2 kilometer
Dra linjer mellan vänster och höger ögas medelpunkt och föremålet.
Vid ett avstånd på 2 kilometer är dessa linjer nästan vara helt parallella. De är definitivt inte parallella vid ett kortare avstånd.

Hur ser då ögonen ut om du släcker ner allt ljus och allt är helt mörkt. Vad gör ögonen? Om man jamför med en digitalkamera kommer den att jobba febrilt med att hitta fokus när man håller ner avtryckaren. Mina ögon verkar definitivt inte jobba lika hårt som min digitalkamera.

Vart kollar ögonen i mörkret? Eller när man blundar (typ samma sak), hur är ögonen lokaliserade i förhållande till varandra då?

Här är en bild jag fixade ihop snabbt om de två fallen (20 cm vs 2 km).
http://img143.imagevenue.com/img.php?image=89668_g82gon_122_868lo.jpg
Var står granen om man släcker ner allt ljus?
Citera
2007-07-10, 20:02
Medlem
Kivans avatar
Du kan alltså inte känna vart du tittar om du blundar?
Citera
2007-07-10, 20:22
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Du kan alltså inte känna vart du tittar om du blundar?

Jodå, min känsel fungerar. Men så fort jag tänker på dem börjar de spinna (överdrift). Jag får alltså inget exakt resultat av mina egna försök.
Citera
2007-07-10, 20:39
Medlem
West-ens avatar
Din fråga var lite luddig. Menar du att du vill veta hur ögonen vinklar sig när det inte finns något ljus? Varför skulle de vinkla sig annorlunda?
Citera
2007-07-10, 22:57
Medlem
Cormacs avatar
om jag fattat det rätt så misstänker snubben att ögonen fungerar som skiten i en kamera som söker ljus/fokus

stämmer det?
Citera
2007-07-10, 23:02
Medlem
LeGriss avatar
Hur kommer fyra ögon in i bilden?
Citera
2007-07-11, 00:48
Medlem
wääuus avatar
Om man sover så borde ögonen ligga i det mest avslappnande läget kan man väl tänka. Men de flyttar ju sig i takt med drömmandet, i ett "sovläge" REM sömn så rör de ju sig väldigt snabbt (rapid eyey movement).
När man blundar för att slappna av lägger de sig som om man tittar på ett föremål långt bort tror jag, d.v.s. nästan paralella och linsen formar sig för focus långt bort.
Citera
2007-07-11, 11:29
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Din fråga var lite luddig. Menar du att du vill veta hur ögonen vinklar sig när det inte finns något ljus? Varför skulle de vinkla sig annorlunda?

Det är exakt det jag undrar ja! :> Skelar man och slappnar av så stannar inte ögonen i skela-läget.

Citat:
Ursprungligen postat av Cormac
om jag fattat det rätt så misstänker snubben att ögonen fungerar som skiten i en kamera som söker ljus/fokus

stämmer det?

Om jag är snubben så - nja. Jag är intresserad hur de ser ut i mörker, när de inte kan ta fokus på något.

wääuu är bäst hittills. Det mest avslappnade läget.
Citera
2007-07-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Om man sover så borde ögonen ligga i det mest avslappnande läget kan man väl tänka. Men de flyttar ju sig i takt med drömmandet, i ett "sovläge" REM sömn så rör de ju sig väldigt snabbt (rapid eyey movement).
När man blundar för att slappna av lägger de sig som om man tittar på ett föremål långt bort tror jag, d.v.s. nästan paralella och linsen formar sig för focus långt bort.

Ögonen är som mest avslappnade när man kollar på något som är 2 dm bort. Så jag skulle säga tvärtom, att det är vid 20 cm dom är som mest avslappnade.

Ni kan pröva detta själva genom att kolla på något som är närmare än 20 cm och att det känns ansträngt, samtidigt som ni kollar på ett föremål som är över 20 cm bort. Sist prövar ni vid runt 20 cm så känns det mest behagligt för ögat.

Källa: Min uppgrävda fysikbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in