2007-07-10, 18:32
Bannlyst
Någon som vet hur man byter drivrutiner i Ubuntu till ett Realtek 8139 kort.

När ubuntu är installerat så väljer den drivrutinen 8139too men den jag måste ha för att det ska funka heter 8139cp.

Så frågan är nu hur man går tillväga för att göra denna ändringen. Jag har sökt överallt på nätet men får ej någon bra förklaring jag har försökt med följande kommandon för att försöka byta drivrutinen.

ifdown eth0
rmmod 8139too
modprobe 8139cp
insmod 8139cp
ifup eth0

Men den andra drivrutinen blir inte installerad.

Med 8139too drivrutinen så lyser inte ens lampan på switchen för den porten så det är något allvarlig problem med den drivrutinen.

Allt funkar dock utan problem i winXP.
Citera
2007-07-11, 16:16
Medlem
Redbeards avatar
Uhm 8139too har jag aldrig haft något problem med... det råkar inte vara så att du har flera kort på datorn (inbyggt kanske) om inte, vad heter ditt kort på riktigt... alltså chipset och namn på tillverkare osv
Citera
2007-07-11, 17:47
Medlem
Jag har själv ett nätverkskort av märket Realtek och lshw rapporterar kortet som: RTL-8139/8139C/8139C+

Ett tips kan vara att du kollar vad lshw rapporterar ditt kort som.

lsmod listar för mig följande moduler som jag antar är de relevanta för nätverkskortet:
8139cp 17376 0
8139too 20672 0
mii 4416 2 8139cp,8139too

Skulle gissa på att du kanske behöver alla dessa moduler. De flesta av mina moduler autoladdar vid start och den enda som jag har listad i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 är 8139too (kör gentoo, vet ej hur det ser ut på ubuntu)

Mina moduler för nätverkskortet ligger i /lib/module/`uname -r`/kernel/drivers/net - Men du märker väl iofs om modprobe klagar.

Hoppas något av detta hjälper dig. Annars hade jag lite tankar till.
Citera
2007-07-12, 00:01
Bannlyst
Lyckades lösa problemet dock var det omöjligt att fixa direkt i linux man var tvungen att gå in i windows ladda hem senaste realtek 8139 drivrutiner sedan se till så att power down to save power inte är i klickat. Då är kortet på konstant och lampan på switchen lyser redan vid bios startup.

Linux drivrutinen verkar inte ha stöd för att se till så att kortet vaknar ordentligt utan förutsätter att det inte är i power down läge. Inte undras på att så många har strul med sitt realtek 8139 i linux då lösningen är extremt långsökt har man inte windows installerat o ska köra en linux serverburk så är man F4L.
Citera
2007-07-12, 00:10
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusion_400
Lyckades lösa problemet dock var det omöjligt att fixa direkt i linux man var tvungen att gå in i windows ladda hem senaste realtek 8139 drivrutiner sedan se till så att power down to save power inte är i klickat. Då är kortet på konstant och lampan på switchen lyser redan vid bios startup.

Linux drivrutinen verkar inte ha stöd för att se till så att kortet vaknar ordentligt utan förutsätter att det inte är i power down läge. Inte undras på att så många har strul med sitt realtek 8139 i linux då lösningen är extremt långsökt har man inte windows installerat o ska köra en linux serverburk så är man F4L.

Och vilket -kort- har du? Jag har aldrig haft några som helst problem med 8139-serien på de otaliga kort jag har använt.
Citera
2007-07-12, 01:30
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Och vilket -kort- har du? Jag har aldrig haft några som helst problem med 8139-serien på de otaliga kort jag har använt.

Måste säga det samma. Många billiga "skräpkort" har Realtek 8139, men jag har aldrig haft några problem med dem. Då har jag haft mer bekymmer med dyra fina kort från Intel och 3Com.

Nätverkskort har jag kommit fram till är en av de få saker som man lika gärna kan köpa på Biltema för en hundring i stället för att köpa ett fint märke för femhundra.
Citera
2007-07-20, 14:11
Medlem
The_Aces avatar
Kortet är en riktig skräpdesign men är så otroligt vanligt att de flesta buggarna torde vara utskakade vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in