Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-09, 09:58
Medlem
IronStoves avatar
Min svärfar vill använda någon gammal dator(2001) från hans gamla jobb på landet. Det är dock username/password dialog som han inte minns. Kan man installera om OS och skriva över gamla grejor eller måste man ha user/pass för att kunna installera också? Isåfall några andra tips på hur man gör för att få datorn användbar.

/Sommarhälsningar
Citera
2007-07-09, 11:27
Medlem
antagonistens avatar
Om han inte har några filer på datorn än så är det ju bara att formatera disken och installera Windows på nytt.
Jag har för mig att det även ska även gå att mixtra med lösenords-inställningarna via BIOS.
Citera
2007-07-09, 13:33
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IronStove
Min svärfar vill använda någon gammal dator(2001) från hans gamla jobb på landet. Det är dock username/password dialog som han inte minns. Kan man installera om OS och skriva över gamla grejor eller måste man ha user/pass för att kunna installera också? Isåfall några andra tips på hur man gör för att få datorn användbar.

/Sommarhälsningar

Är det windows loginsekvens du snackar om eller dyker passwordförfrågan upp i princip direkt när du startat datorn?

Är det windows är det bara att installera om. Tryck i windowsskivan och starta upp från den.

Om det är biospassword brukar det finnas en bygling på moderkortet som heter nåt i stil med "clear CMOS" man kan bygla och då återställa alla biosinställningar till fabriksinställningar. Då dödar du ev. biospassword också.
Hittar du inte byglingen kan du ta reda på vad moderkortet heter, gå in på tillverkarens hemsida och tanka hem manualen till det. Där står det garanterat vilken jumper det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in