2007-07-08, 20:12
Medlem
Pmannens avatar
Tja

Jag har en dator som jag ska sälja , därför vill jag rensa den så den blir som ny .
Om jag kör en XP skiva o skriver i min egna äkta key ,formaterar den automatiskt , eller borde jag formatera först?
Sen behöver jag bara köra cdn som jag fick med?Finns alla drivisar på den tror ni ?Det är en Lenovo dator inköpt på mediamarkt.

Ja vad tycker ni att jag ska göra ? Jag kan ju vara helt fel ute , så skriv det enklaste sättet att få en "ren" dator.
Citera
2007-07-08, 20:17
Medlem
antagonistens avatar
Du formaterar datorn via XP-installationen.
Drivrutinerna finns inte med på CD:n, men det tar inte många minuter att installera alla nödvändiga drivrutiner.
Citera
2007-07-08, 20:38
Medlem
Pmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Du formaterar datorn via XP-installationen.
Drivrutinerna finns inte med på CD:n, men det tar inte många minuter att installera alla nödvändiga drivrutiner.

Jag tänkte på cdn som jag fick med datorn , inte xp skivan.
Men om de inte finns med på den , hur ska jag hitta alla drivisar ?Vet ju inte vad det är som sitter i burken , typ märke modell osv
Citera
2007-07-08, 20:42
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pmannen
Jag tänkte på cdn som jag fick med datorn , inte xp skivan.
Men om de inte finns med på den , hur ska jag hitta alla drivisar ?Vet ju inte vad det är som sitter i burken , typ märke modell osv
Om du fick en CD med drivrutiner så är de förmodligen utdaterade och det är bättre att ladda ned dem på nytt i alla fall.

Program som Lavalys Everest och SiSoft Sandra visar vad du har för delar i datorn.
Citera
2007-07-08, 21:26
Medlem
Pmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Om du fick en CD med drivrutiner så är de förmodligen utdaterade och det är bättre att ladda ned dem på nytt i alla fall.

Program som Lavalys Everest och SiSoft Sandra visar vad du har för delar i datorn.

Tack för hjälpen !
Citera
2007-07-09, 09:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag kan ju vara helt fel ute , så skriv det enklaste sättet att få en "ren" dator

Enkelt!

Se först till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc.)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort &
nätverkskort etc.

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.2 Förbered & Starta datorn via XP CD-skivan
OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. (Dessa kopplas in först när datorn skyddats)
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del
(Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8 eller F10 Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar
rätt tangent eller se i manualen)

Se till att Startordningen är 1: CD-Rom 2: HardDrive 3: Inget!
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
Välj Exit & Save
(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa! När skärmtext anger att datorns hårdvara kontrolleras

3 Installationen Av XP Börjar
BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas
*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp (Skärm blir tillfälligt svart)

Vid ”Installationsprogram för XP Professional” Följ anvisningar på skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas* Följ anvisningarna på bildskärmen (Markera partition, Tryck D, osv.)
När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på XXXXMb eller enligt egeT ÖNSKEMÅL! (Tryck C skriv: XXXXXMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] XXXXMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (vÄLJ aldrig Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

Låt datorn starta om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN
PS! Vid denna omstart gå in i BIOS & ändra Startordningen är 1: HardDrive 2:inget 3: Inget DS!

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Det är väl ungefär svaret på din fråga!

Men se till att ha drivrutiner till ev. SATA-diskar på diskett
Samt en skiva (/usb-minne) med drivrutiner till moderkort, grafik-kort, nätverkskort tillgänglig!

Citera
2007-07-09, 14:45
Medlem
Pmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Enkelt!

Men se till att ha drivrutiner till ev. SATA-diskar på diskett
Samt en skiva (/usb-minne) med drivrutiner till moderkort, grafik-kort, nätverkskort tillgänglig!

Men det funkar väl att använda Everest och dyl , som tidigare pers sagt ?
Citera
2007-07-09, 14:49
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Everest är bara för att se vad du har för prylar. Sen måste du själv ladda hem drivrutiner...
Citera
2007-07-09, 15:14
Medlem
Pmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Everest är bara för att se vad du har för prylar. Sen måste du själv ladda hem drivrutiner...

Jo det fattar jag men det funkar ju att göra så också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in