2012-07-25, 13:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippiebash

Å andra sidan har man inte hört hela historien.

Sant. Ibland finns det info som inte kommer fram. Principiellt är det dock så att märkesverkstäderna är väldigt strikta när det gäller service. Man skall också komma ihåg att märkesverkstäderna ofta får in "lik" som reparerats av ägaren själv eller av Bil-Harry på hörnan.
Citera
2012-07-25, 14:34
Medlem
Fullfittans avatar
Ingen som kommer ihåg när Insider(?) skickade ett antal förbesiktigade bilar till märkesverkstäder?

Det var sönderrostade bromsar som släpptes igenom på service, bilar som lade av på vägen hem från verkstaden och "bytta" delar som absolut inte hade bytts och byten av delar som inte behövdes. Vad jag kommer ihåg lämnade de till 5-6 olika märkesverkstäder varav en kom undan med hedern i behåll (Bilia) och resten fuskade.

Själv har jag två favoritverkstäder som jag vet håller väldigt god kvalitet både vad gäller personlig service och utförande som jag alltid lämnar till. Märkesverkstäder behöver inte kämpa på samma sätt och många verkar bortskämda med en aldrig sinande kundström.
Minns själv när jag servade på Din Bil och fick betala för oljebyten som uppenbarligen aldrig utförts och körde hem med trasiga halvljus som de uppenbarligen inte ens kontrollerat.

http://www.tv3play.se/play/1537/insider_arkiv_insider20060223

Oops. Nja Bilia skötte väl sig sisådär (uselt) ... det finns även ett program från 2002 som jag inte hittar.
Senast redigerad av Fullfittan 2012-07-25 kl. 14:53.
Citera
2012-07-25, 15:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Ingen som kommer ihåg när Insider(?) skickade ett antal förbesiktigade bilar till märkesverkstäder?

Inget som jag minns men du har säkert rätt. Det förekommer mycket fusk överallt.

Ett problem idag är alla leasingkontrakt. Jag hämtade ut min frus lilla BMW från servicen för någon vecka sedan. Hon leasar den och kundmottagaren nämnde att leasingkontrakten gör att folk struntar i vad det kostar att serva bilen. Dessutom blir märkesverkstäderna lata och bekväma därför att dom vet att leasingkunderna är trogna betalare som inte bryr sig. Allt detta ger en osund marknad.
Citera
2012-07-25, 15:29
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Dessutom blir märkesverkstäderna lata och bekväma därför att dom vet att leasingkunderna är trogna betalare som inte bryr sig. Allt detta ger en osund marknad.
Exakt, själv har jag lämnat in Audi, VW, Merca och Ford på såväl service som plåtjobb på märkesverkstäder och det är riktig skit man betalar för.
Lämnar numera till en kurd eller några svennar i Sollentuna och det enda jag kan klaga på är att en av firmorna häller i alldeles för dyr motorolja (som jag får betala) men det löser sig. Men annars märks det klart och tydligt att de är väldigt måna om de kunder de har för det är kunder som de lockat över från märkesverkstäder.
Citera
2012-07-25, 17:56
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamrat Grus
Kan ge lite information om hur det slutade för min Kangoo och bromsarna. Jag gick till min lokala däckfirma och bad dem ta sig en titt på bromsskivorna och klossarna. De sa att skivorna behövdes inte bytas men klossarna kunde de byta runt om för en kostnad av 2.800 inklusive material och arbetskostnad. Det är rent av svinigt av bilia att försöka pracka på mig 10.000 för att byta skivor som inte behövdes och klossarna. Tilläggas kan att däckfirman beställde delarna direkt från renault.
Fuck, hur gör man för att starta en verkstad?
2800...När man har en verkstad...timlön minst 1000:-
Citera
2012-07-25, 18:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffluff
Fuck, hur gör man för att starta en verkstad?
2800...När man har en verkstad...timlön minst 1000:-
Jo, tjena! Det är ju inget annat än reservdelar och mekanikerlön som kostar pengar.......
Citera
2012-07-27, 00:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det var sönderrostade bromsar som släpptes igenom på service, bilar som lade av på vägen hem från verkstaden och "bytta" delar som absolut inte hade bytts och byten av delar som inte behövdes. Vad jag kommer ihåg lämnade de till 5-6 olika märkesverkstäder varav en kom undan med hedern i behåll (Bilia) och resten fuskade.

Själv har jag två favoritverkstäder som jag vet håller väldigt god kvalitet både vad gäller personlig service och utförande som jag alltid lämnar till. Märkesverkstäder behöver inte kämpa på samma sätt och många verkar bortskämda med en aldrig sinande kundström.
Minns själv när jag servade på Din Bil och fick betala för oljebyten som uppenbarligen aldrig utförts och körde hem med trasiga halvljus som de uppenbarligen inte ens kontrollerat.

http://www.tv3play.se/play/1537/insider_arkiv_insider20060223

Oops. Nja Bilia skötte väl sig sisådär (uselt) ... det finns även ett program från 2002 som jag inte hittar.
Hur fan kan man skita i/missa byta olja och filter, det kan man göra själv tämligen enkelt eg.
Jäkla fasoner.
På nya bilar börjar dessutom oljestickan försvinna (inknölad under plast o skit) och man får kolla oljenivån på färddatorn.
Vanligt är det att meken har "hällt i" spolarvätska, har roat mig med att fylla upp före och sedan påpeka att det har de så fan heller.
Citera
2012-07-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur fan kan man skita i/missa byta olja och filter, det kan man göra själv tämligen enkelt eg.
Jäkla fasoner.
På nya bilar börjar dessutom oljestickan försvinna (inknölad under plast o skit) och man får kolla oljenivån på färddatorn.
Vanligt är det att meken har "hällt i" spolarvätska, har roat mig med att fylla upp före och sedan påpeka att det har de så fan heller.

Nu får jag dra på mig en men jag kommer faktiskt inte ihåg om min bil har en oljesticka eller inte. Som sagt så skriker väl färddatorn till ifall nivån blir för låg.

Fy fan vad bortskämd man börjar bli med bruksbilar
Citera
2012-07-28, 20:58
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippiebash
Nu får jag dra på mig en men jag kommer faktiskt inte ihåg om min bil har en oljesticka eller inte. Som sagt så skriker väl färddatorn till ifall nivån blir för låg.

Fy fan vad bortskämd man börjar bli med bruksbilar
Då kan jag glädja dig med att två av mina bilar har visat olika mellan färddator och sticka. Man ska inte förlita sig på färddatorn och jag är ganska säker på att det står i manualen till din bil.
Citera
2012-07-29, 01:57
Medlem
club01s avatar
Citat:
Då kan jag glädja dig med att två av mina bilar har visat olika mellan färddator och sticka. Man ska inte förlita sig på färddatorn och jag är ganska säker på att det står i manualen till din bil.

Nyare Audi tex har inte ens en sticka längre utan bara färddator. Nej den är inte undangömd heller utan helt enkelt borttagen. Röret finns kvar men är pluggat med en plastplutt så man kan kolla på verkstan med hjälp av en universal sticka som vi har där. Kunden skall aldrig behöva öppna huven på sin nya bil och då behöver dom heller ej bekosta någon oljesticka.
Dumt = Ja såklart.
Spara lite pengar och samtidigt visa sig vara lite lyxiga och futuristiska = Ja såklart.
Citera
2013-06-28, 11:42
Medlem
Hej
Har nu gett Mekonomen 2 chanser att serva min Mistubishi Lancer
De är dyra, mycket dyrare än service på orginalverkstad.

Första fallet var en 4000mil service, Mekonomen ville ha 5.500kr, orginalverkstaden tog 3.800kr
Andra fallet var en 5000mil service (enkel service), Mekonomen ville ha 3700kr, orginal verkstaden vill ha 1950kr.

I båda fallen gick Mekonomen på de arbeten som föreskrivits av Mistusbishi

Deras prisgaranti är inte värd vatten, så jag avråder från att lämna bilen till Mekonomen Bilservice då de är mycket dyra för sitt arbete. (sen tar det dessutom 2 dagar för att få pris på en service, skämtar dom med mig eller!!)

Mvh
Peter, Göteborg
Citera
2013-06-28, 11:50
Medlem
Råd:
Glöm inte att fråga på pris för service-> Välj inte Mekonomen är mitt råd!

Mvh
Peter
Senast redigerad av ptrtng 2013-06-28 kl. 11:52. Anledning: råd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in