2007-07-01, 17:19
Avslutad
Har letat runt lite på internet och inte hittat kinesiska tecken eller kanji för tiger och lejon. De sidor jag har hittat har jag inte kunnat lita på då de känns väldigt amatörmässiga.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2007-07-01, 18:13
Medlem
jumpcuts avatar
Varför går du inte ner till din lokala kinesrestaurang och frågar?
Citera
2007-07-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Varför går du inte ner till din lokala kinesrestaurang och frågar?
Vilken bra idé! Jag önskar att jag hade din analytiska förmåga...

Lejon = 狮

Tiger = 虎
Citera
2007-07-04, 10:14
Medlem
Draugs Hargs avatar
Värt att notera kan vara att 虎 kan betyda "fyllo" också, om du går efter den japanska varianten.

とら = Tiger
トラ = Full person
Citera
2007-07-04, 14:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Vilken bra idé! Jag önskar att jag hade din analytiska förmåga...

Lejon = 狮

Tiger = 虎

Vad var det för fel med det?
Citera
2007-07-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vad var det för fel med det?
Tyckte bara att det luktade lite "Har du provat med www.google.com?" över det hela.

Om ditt inlägg var allvarligt menat så missförstod jag dig och ber om ursäkt, om inte så förtjänade du en näsknäpp.
Citera
2007-07-04, 22:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Tyckte bara att det luktade lite "Har du provat med www.google.com?" över det hela.

Om ditt inlägg var allvarligt menat så missförstod jag dig och ber om ursäkt, om inte så förtjänade du en näsknäpp.

Jag ser bara inte meningen med att söka på nätet och riskera att få "extra soja, sju kronor" när man vill ha någonting annat. Dessutom kan man föra en aktiv diskussion om olika teckens innebörd och så vidare med någon som talat språket sedan barnsben.
Citera
2007-07-05, 21:20
Avslutad
Felet är väl att det inte finns något kinaresturang där jag bor, och att jag inte känner några kineser. Har provat att kontakta folk som dagligen håller på med kinesiska/japanska men får ofta luddiga svar från dem och inget konkret. Felet att söka på google.com är att det, enligt mig, inte är allt för tillförlitligt ifall man inte har en väldigt stor portion tur.

Eftersom flertalet personer här inne har en större kompetens och ett större intresse än mig om sådana språk så tänkte jag att det kanske gick att få hjälp här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in