Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maqs
Som jag har förstått det när man har flera datorer så väljer du i airport-programvaran till vilken ip-adress varje port ska kopplas. Sen får man gå in i varje dator och i nätverksanslutningar ställa in att datorn ska ansluta med DHCP med fast ipadress. Då för att man ska vara säker på att den datorn alltid har samma ipadress. Jag tycker att det är lite dumt att man inte kan kontrollera ipadresserna i routern med hjälp av MAC-adressen, som man kan göra i alla andra routrar. Men som sagt, vad jag har förstått så bestämmer man det individuellt i varje enskilld dator. Hmmm... Hoppas att jag var hyffsat tydlig.
Airporten är dock ganska duktig på att alltid ge samma ipadress till samma dator ändå. Första gången man kopplar en dator till airporten så brukar den alltid i fortsättningen få samma ipadress. Men ska man vara säker så ska man nog göra som jag sa. Det är vad jag har hört i alla fall (har inte flera datorer själv, har bara testat när jag köpte ny dator).

Okej, tackar för svaret, ska sätta igång med det här i eftermiddag.
Citera
2007-07-02, 18:54
Medlem
Pallemans avatar
Kanske dum fråga: Drar MacBooken mer ström om man kör med AirPort?
Citera
2007-07-02, 19:01
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Kanske dum fråga: Drar MacBooken mer ström om man kör med AirPort?

Japps, drar lite mer samma med Bluetooth.
Citera
2007-07-02, 19:43
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Japps, drar lite mer samma med Bluetooth.

Som jag trodde då. Att den drog mer med blåtand visste jag, så det kändes rätt troligt att detsamma gällde AirPort.

Tack för svaret =)
Citera
2007-07-02, 19:51
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Som jag trodde då. Att den drog mer med blåtand visste jag, så det kändes rätt troligt att detsamma gällde AirPort.

Tack för svaret =)

Försökt hitta exakt data på hur mycket det drar men kan inte hitta något. Varken internt eller annat.

Här finns en ganska trevlig site om hur man får ut det mesta av batteriet http://www.giantmike.com/MacBookBatteryTips.html

Edit: skickar en escalation på det imorgon när jag kommer till jobbet så ska vi se om jag kan få någon officiell data.
Citera
2007-07-03, 16:35
Medlem
Pallemans avatar
Jahapp.. självklart så är det problem direkt från början.

Kör med SRS iWOW till iTunes för att förbättra ljudet.. bara det att det inte funkar om man kör ljudet trådlöst..
Citera
2007-07-03, 18:35
Medlem
Pallemans avatar
Okej, jag löste det.. Skaffade AirFoil och nu funkar det! Men nyss märkte jag ett annat problem.. jag kan inte komma åt de andra datorerna i nätverket, som jag kunde förr. De är alla PC med Win XP.

Får bara felkod -36 när jag försöker connecta.. Vad är fel?

Edit: De hittar inte mig heller..
Citera
2007-07-03, 18:41
Medlem
Citat:
Okej, jag löste det.. Skaffade AirFoil och nu funkar det! Men nyss märkte jag ett annat problem.. jag kan inte komma åt de andra datorerna i nätverket, som jag kunde förr. De är alla PC med Win XP.

Får bara felkod -36 när jag försöker connecta.. Vad är fel?
via samba?
Citera
2007-07-03, 18:42
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
via samba?

Nu låter jag nog dum, men vad är det? Jag öppnar Finder, trycker äpple+K och skriver in smb://Datornamn.

Edit: Smb.. Samba.. jag ser en koppling..

Edit II: Small breakthrough.. jag kan connecta till dem om jag skriver IP-adressen istället för namnet..
Citera
2007-07-03, 19:49
Medlem
G Hårddiskssons avatar
smb är ett protokoll för delning av grejer på nätverket som främst används av Microsoft. Så det är typ windowsdelning. Samba är en free software implementation av smb.

http://en.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block

Edit: Googlade lite på felkod -36 och folk verkar få det ibland när brandväggen på windowsburken är boven.
Citera
2007-07-03, 21:44
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Installerade just min andra Airport Express. Den första använder jag för att surfa trådlöst, den andra skall jag använda för att skicka musik till vardagsrumsstereon. Och fan vad svårt det var. Kunde av någon anledning inte använda Inställningsassistenten. När jag var klar kunde inte stationerna hitta varandra. Gjorde om inställningarna 5 gånger utan att lyckas. Men när jag använde administratörsverktyget och började med att säga åt den första stationen att den andra skulle finnas som fjärrstation så gick det bra.
Citera
2009-03-05, 21:06
Medlem
Funkar det här?

Har tänkt köpa en Airport Express för att streama musik från min Macbook till steron i vardagsrummet.

Har ingen möjlighet att koppla Airport Expressen till internet i vardagsrummet så jag måste köra internet via min gamla trådlösa hub.

Så, går detta att genomföra, kan jag köra internet via min gamla trådlösa hubb som står i en skrubb samtidigt som jag trycker ut musik via Airport Expressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in