2007-06-28, 22:03
Medlem
feldgraus avatar
Ja, i dag har tydligen Putin uttalat sig som så att han vill ha ryskt herravälde över en stor del av Arktis, inklusive Nordpolen (artikel). Det är egentligen inte riktigt därför jag startar tråden men det är ju ett minst sagt intressant uttalande också. Min första tanke däremot, var, inom hur många år har Putin (eller någon förmodat auktoritär efterträdare) krävt att baltstaterna ska införlivas i Ryssland igen? Jag, med många andra har väl ganska länge föreslagit en liknande utveckling som ett worst case scenario i frågor om svensk utrikespolitisk säkerhet. Nu börjar det så smått barka åt det hållet.

Kan Putin vara så jävla fräck att han helt sonika kräver att Arktis ska anses vara ryskt, känner jag att steget till att kräva lite före detta landområden tillbaka inte är så stort ändå. För några månader sedan förfasade sig ryssarna över hur esterna behandlade en staty i Estland. När får vi se den ryska minoriteten (och på vissa ställen majoriteten) i Baltikum "göra uppror" mot sina respektive stater med uppbackning från Ryssland? Inom fem år? Tio år? Målar jag bara fan på väggen?

Så orolig är jag inte, men det skulle inte vara speciellt kul att inom ett eller två decennier ha ett expansivt Ryssland på andra sidan Östersjön, på allvar, igen.

/feldgrau
Citera
2007-06-28, 22:05
Medlem
Krappfiskarns avatar
Hör detta inte hemma i Politik - Utrikes?
Citera
2007-06-28, 22:06
Medlem
feldgraus avatar
Funderade på det också (och borde kanske placerat tråden där). Men ser gärna en diskussion ur ett militärt perspektiv också. Finns möjligheten hos ryssarna att "erövra" Baltikum? Är de så militärt starka?

EDIT: Äh, någon V&M-mod får gärna flytta till UP.

/feldgrau
Citera
2007-06-28, 22:39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Finns möjligheten hos ryssarna att "erövra" Baltikum? Är de så militärt starka?

EDIT: Äh, någon V&M-mod får gärna flytta till UP.

/feldgrau

Eftersom baltstaterna är med i NATO: Nej
Citera
2007-06-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Den stora ryska minoriteten i länderna är dock inte att förglömma, alla som varit i Tallinn, Riga eller Vilnius har sett dem. De har inte minsta lust att integreras i dessa länder och många av de äldre kan inte ens ländernas språk trots att de bott där i decennier. Den yngre generationen är mest bittra vilket väl illiustreras av kravallerna när bronsstatyn i Estland skulle flyttas några hundra meter.

Det kan bli svårt att försvara länder som dessa när en så stor minoritet vill ha Ryssland som nya herrar. I östra Lettland till exempel är ryssarna snarast i majoritet. NATO eller inte, det komplicerar hela situationen. Som kuriosa finns "svenska" TV3 även i baltstaterna och sänder på deras språk, däribland med ryska.
Citera
2007-06-28, 22:47
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Hjärnsläpp modell större från min sida. Än större anledning att flytta tråden till UP (då risken för en ren militär "lösning" får anses vara minimal och inte så mycket att diskutera kring)...

/feldgrau
Citera
2007-06-28, 23:07
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Det är egentligen inte riktigt därför jag startar tråden men det är ju ett minst sagt intressant uttalande också. Min första tanke däremot, var, inom hur många år har Putin (eller någon förmodat auktoritär efterträdare) krävt att baltstaterna ska införlivas i Ryssland igen?

Citat:
[...]
ser gärna en diskussion ur ett militärt perspektiv också. Finns möjligheten hos ryssarna att "erövra" Baltikum? Är de så militärt starka?

Tja, att något sådant skulle hända är nog ungefär lika troligt som att Ryssland skulle börja lobba för att få köpa tillbaka Alaska. Tror inte Putin är så korkad att han direkt skulle attackera baltstaterna (även om den ryska militäriska kapaciteten säkerligen finns för att genomföra något sådant), med tanke på att de trots allt har NATO's fulla stöd ifall en sådan konflikt skulle brusa upp.

Däremot tror jag definitivt att Putin till viss del känner sig "trängd" - detta kan inte minst märkas på hans alltmer bitska uttalanden mot väst (senast var det väl NATO's planer på placering av långdistansmissiler i någon f.d. sovjetstat som var på tapeten?). Om det är nått som man möjligtvis kan vara orolig för är att "det kalla kriget" mellan väst och öst återupprättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in