Ja, i dag har tydligen Putin uttalat sig som så att han vill ha ryskt herravälde över en stor del av Arktis, inklusive Nordpolen (
artikel). Det är egentligen inte riktigt därför jag startar tråden men det är ju ett minst sagt intressant uttalande också. Min första tanke däremot, var, inom hur många år har Putin (eller någon förmodat auktoritär efterträdare) krävt att baltstaterna ska införlivas i Ryssland igen? Jag, med många andra har väl ganska länge föreslagit en liknande utveckling som ett worst case scenario i frågor om svensk utrikespolitisk säkerhet. Nu börjar det så smått barka åt det hållet.
Kan Putin vara så jävla fräck att han helt sonika kräver att Arktis ska anses vara ryskt, känner jag att steget till att kräva lite före detta landområden tillbaka inte är så stort ändå. För några månader sedan förfasade sig ryssarna över hur esterna behandlade en staty i Estland. När får vi se den ryska minoriteten (och på vissa ställen majoriteten) i Baltikum "göra uppror" mot sina respektive stater med uppbackning från Ryssland? Inom fem år? Tio år? Målar jag bara fan på väggen?
Så orolig är jag inte, men det skulle inte vara speciellt kul att inom ett eller två decennier ha ett expansivt Ryssland på andra sidan Östersjön, på allvar, igen.
/feldgrau