Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-06-26, 12:28
Medlem
inkonsekvenskontrollering av disk E:

hur stänger jag av detta. jag har inte tagit bort några filer någonstans jag gick in i msconfig och stängde av massa program som uppdaterings program till adobe acrobat reader och till mit fotoprogram som för över bilder från digital kameran. har selektivstart. har inte pillat på något annat. vore tacksam om ja kunde få ha tråden kvar och få svar. det funkade inte att söka på den gamla tråden jag gjorde för den fanns inte..!

datorn muppar med att köra inkonsekvens kontroll varje gång ja startar. spelar ingen roll hur mycket ja kontrollerar disken på fel eller virus det finns inget . ledigt utrymme är 2.19 GB
så ont om utrymme tror ja inte på.
ett tag var det uppehåll å en vecka ca med detta och sen börjar xp krabba igen. jag har haft selektiv start på andra datorer MED SAMMA diskar i och aldrig haft problem. har haft xp i alla datorer. denna blev så här bara vipps utan andledning. är det någon utifrån som har lyckats ta sig in i nån typ av satans bakdörr eller något?

snälla ta inte bort denna tråd.
Citera
2007-06-26, 12:42
Medlem
Fascists avatar
Testa den krånglande hårddisken med tillverkarens programvara för ändamålet.
Citera
2007-06-26, 14:39
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangamaniac
det funkade inte att söka på den gamla tråden jag gjorde för den fanns inte..!

Hade du sökt på tidigare inlägg du själv skrivit, inte alltför många i ditt fall, så hade du med lätthet hittat din tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=503388
Citera
2007-06-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Hade du sökt på tidigare inlägg du själv skrivit, inte alltför många i ditt fall, så hade du med lätthet hittat din tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=503388

jo jag sökte men fick bara svaret att det inte fanns något -.-
Citera
2007-06-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Testa den krånglande hårddisken med tillverkarens programvara för ändamålet.

det är inte disken som krånglar utan XP pro.. den vill kolla en felfri disk som redan blitt kontrollerad med diverse antivirus program och den har blivit kontrollerad för fel med inkonsekvens kontroll 10000 ggr.

jag kan inte defragmentera den för den är schemalagd på kontroll jag vill ha bort schemaläggningen på kontrollen som är onödig. tar jag bort E: så antar jag logiskt att xp får för sig att kolla nästa disk som får denna enhets beteckning.
Citera
2007-06-27, 18:35
Medlem
Fascists avatar
Citat:
det är inte disken som krånglar utan XP pro.. den vill kolla en felfri disk som redan blitt kontrollerad med diverse antivirus program och den har blivit kontrollerad för fel med inkonsekvens kontroll 10000 ggr.

Läs vad jag skriver.
Inkonsekvenskontrollen har små möjligheter att hitta diskfel, och vad antivirusprogram har med saken att göra begriper jag inte över huvud taget. Du ska kontrollera disken med tillverkarens programvara, inget annat.
Klokt är att göra backup på vad som nu är viktigt på disken innan.
Visar diagnosen att fel finns på disken är saken klar, bara att kasta och skaffa ny. Visar den att disken är felfri kan man börja ge sig in på mer esoteriska felsökningar.
Citera
2007-07-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Läs vad jag skriver.
Inkonsekvenskontrollen har små möjligheter att hitta diskfel, och vad antivirusprogram har med saken att göra begriper jag inte över huvud taget. Du ska kontrollera disken med tillverkarens programvara, inget annat.
Klokt är att göra backup på vad som nu är viktigt på disken innan.
Visar diagnosen att fel finns på disken är saken klar, bara att kasta och skaffa ny. Visar den att disken är felfri kan man börja ge sig in på mer esoteriska felsökningar.

om du också kunde läsa vad jag skriver den är kontrollerad.
och jag lekte lite med datorn och tog ut alla diskar utom c: som xp pro är installerad på och då hände det så här att det inte fanns någon annan disk att kontrollera än sig själv så nu har xp pro lagt c: som disken som ska kontrolleras istället. då det inte var fel på min 120 giggare. tror mer på att det är fel på något ställe i c: eller så har nån varit inne utifrån och haft roligt.
sen är det inget viktigt på disken förutom spel som är installerade och lite program jag kan ju göra enklaste lösningen som alltid funkar. formatera skiten och installera om xp. men hade varit roligt att slippa göra den nödlösningen. då jag aldrig haft detta problem förut.

och varför jag skrev att jag även kontrollerade för virus är för att det finns vissa virus som kan ge sådanna här fel ELLER liknande.

och varför jag frågar om hjälp här är för att få chansen att se på problemet ur andra synvinklar än ur mitt egna. -.-
Citera
2007-07-15, 19:30
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
om du också kunde läsa vad jag skriver den är kontrollerad.
och jag lekte lite med datorn och tog ut alla diskar utom c: som xp pro är installerad på och då hände det så här att det inte fanns någon annan disk att kontrollera än sig själv så nu har xp pro lagt c: som disken som ska kontrolleras istället. då det inte var fel på min 120 giggare. tror mer på att det är fel på något ställe i c: eller så har nån varit inne utifrån och haft roligt.
sen är det inget viktigt på disken förutom spel som är installerade och lite program jag kan ju göra enklaste lösningen som alltid funkar. formatera skiten och installera om xp. men hade varit roligt att slippa göra den nödlösningen. då jag aldrig haft detta problem förut.

och varför jag skrev att jag även kontrollerade för virus är för att det finns vissa virus som kan ge sådanna här fel ELLER liknande.

och varför jag frågar om hjälp här är för att få chansen att se på problemet ur andra synvinklar än ur mitt egna. -.-

Men för i h*vete...
Läs vad han skriver människa...
Du ska använda hårddisktillverkarens diagnostikprogram för att kontrollera disken och skita i vad inkonsekvenskontrollen säger..
Detta hittar du på tillverkarens hemsida

nåväl innan du gör det kan du prova det här:
öppna upp startmenyn välj kör och skriv chkdsk E: /R tryck enter och svara ja om systemet frågar om enheten ska kontrolleras vid nästa omstart.
Citera
2007-07-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Men för i h*vete...
Läs vad han skriver människa...
Du ska använda hårddisktillverkarens diagnostikprogram för att kontrollera disken och skita i vad inkonsekvenskontrollen säger..
Detta hittar du på tillverkarens hemsida

nåväl innan du gör det kan du prova det här:
öppna upp startmenyn välj kör och skriv chkdsk E: /R tryck enter och svara ja om systemet frågar om enheten ska kontrolleras vid nästa omstart.

JAG HAR KONTROLLERAT VAD ÄR DET DU/NI INTE KAN LÄSA MED DETTA< vad f-n står det där?

det hjälpte inte att kontrollera den vill göra det VARJE gång jag startar datorn eller bara startar om fattar ni trögt? JAG TOG UT ALLA DISKAR DÅ VILLE C: KÖRA CHECK PÅ C: ISTÄLLET kunde du/ni inte läsa det.. h-e va tröga en del är då.

JAG HAR KONTROLLERAT ,JAG HAR KONTROLLERAT FATTAR DU SVENSKA!

jag tycker jag låter som en gammal lp skiva me hack i fan allså -.- skiter i er ni vet ju inte mer än jag helsicke. jag formaterar istället då går det fortare.

*suckar djupt*

DET FINNS INGET FEL PÅ NÅGON DISK ALLS enligt kontrollerna.. förstår du det med?

ändå vill den köra inkonsekvens kontroll trots alla kontroller med program hit å dit å det han över dig sa har jag kollat med JAAA FAN JA SKRIVER JAAAA!
Citera
2007-07-16, 00:25
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
JAG HAR KONTROLLERAT VAD ÄR DET DU/NI INTE KAN LÄSA MED DETTA< vad f-n står det där?

det hjälpte inte att kontrollera den vill göra det VARJE gång jag startar datorn eller bara startar om fattar ni trögt? JAG TOG UT ALLA DISKAR DÅ VILLE C: KÖRA CHECK PÅ C: ISTÄLLET kunde du/ni inte läsa det.. h-e va tröga en del är då.

JAG HAR KONTROLLERAT ,JAG HAR KONTROLLERAT FATTAR DU SVENSKA!

jag tycker jag låter som en gammal lp skiva me hack i fan allså -.- skiter i er ni vet ju inte mer än jag helsicke. jag formaterar istället då går det fortare.

*suckar djupt*

DET FINNS INGET FEL PÅ NÅGON DISK ALLS enligt kontrollerna.. förstår du det med?

ändå vill den köra inkonsekvens kontroll trots alla kontroller med program hit å dit å det han över dig sa har jag kollat med JAAA FAN JA SKRIVER JAAAA!

Du har alltså kört tillverkarens diagnostikprogram, i så fall borde du nog skriva det i tråden med...?!
Det enda jag kan se är att du har kört Windows inbyggda diskkontroll och denna lagar endast fel i filsystemet
Citera
2007-07-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Du har alltså kört tillverkarens diagnostikprogram, i så fall borde du nog skriva det i tråden med...?!
Det enda jag kan se är att du har kört Windows inbyggda diskkontroll och denna lagar endast fel i filsystemet

jaja uräskta jag inte bokstavera det då. men jag trodde det framgick när jag skrev att jag hade kontrollerat. borde det inte räcka eller måste jag skriva hur jag gick tillväga etc. etc.

och jag skrev det hittades inga fel. om du läst tidigare trådar så var det ju E: som xp på C: ville inkonsekvens kontrollera men efter jag tog bort ALLA diskar så fanns det inga att köra på utom c: själv så xp lade till osmart nog C: som xp finns på som inkonsekvenskontroll alltså drar jag egen slutsats som inga program hittar att det har blivit något fel i xp någonstans bland nån systemfil jag inte kan namnge då jag inte är insatt i detta som bill gates som har skapat skiten. -.- borde köra linux istället tror inte det felet finns med det operativsystemet -.-,

jag får känslan att xp är en fjortis som bara ska ha sista ordet.
Citera
2007-07-16, 11:50
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
jaja uräskta jag inte bokstavera det då. men jag trodde det framgick när jag skrev att jag hade kontrollerat. borde det inte räcka eller måste jag skriva hur jag gick tillväga etc. etc.

Det du skrev var att du hade kontrollerat disken och att inkonskekvenskontrollen ville kontrollera disken igen
Ganska lätt o missuppfatta eller vad du tycker du själv?

Citat:
och jag skrev det hittades inga fel. om du läst tidigare trådar så var det ju E: som xp på C: ville inkonsekvens kontrollera men efter jag tog bort ALLA diskar så fanns det inga att köra på utom c: själv så xp lade till osmart nog C: som xp finns på som inkonsekvenskontroll alltså drar jag egen slutsats som inga program hittar att det har blivit något fel i xp någonstans bland nån systemfil jag inte kan namnge då jag inte är insatt i detta som bill gates som har skapat skiten. -.- borde köra linux istället tror inte det felet finns med det operativsystemet -.-,

Ehhh...... Om du hade tagit bort alla diskar vilken disk var då C:???
En RAM-disk?

Citat:
jag får känslan att xp är en fjortis som bara ska ha sista ordet.

vet inte vem xp är men jag får ungefär samma känsla av dig

har du inte redan försökt med det så kan du som sagt prova chkdsk enhet: /R
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in