2007-06-26, 00:55
Medlem
Jag försöker ta reda på vilka portar ett program använder för att ansluta till internet. Jag blev tipsad om "netstat" och "TCPView" här i forumet. Båda funkade bra. Men jag upptäckte att programmet i fråga använder olika portar för att kommunicera med internet varje gång det startas upp, så det måste vara fråga om någon range.

Jag undrar nu hur jag ska gå vidare med mina undersökningar? Jag tänker mig att ett program som loggar de portar som en .exe och tillhörande processer använder efter många uppstart skulle kunna hjälpa mig ta reda på vilken range det handlar om.

Vad tror ni om den lösningen? Finns det något sånt logg-program?

Tack på förhand!
Citera
2007-06-26, 08:16
Medlem
darkmarcs avatar
Inte det svar du vill ha kanske, men det låter som att det vore lättare att läsa dokumentationen för programmet.

Kuriosa: Vissa prog har t ex oskicket att öppna en random-port mellan 1024-65535 varje gång. Fördelen är att det i de fallen ofta är fråga om utgående trafik, vilket gör att om man sitter på ett fw-skyddat LAN kan begränsa sin exponeringsyta genom att endast öppna upp för utgående trafik. Brandväggar med stateful inspection klarar då dessutom av att släppa in den trafik som är svar.

///DM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in