2023-06-07, 11:57
Medlem
Adelaides avatar
Wild Turkey

Hur smakar denna gamla bourbon? Funderar på att lägga en beställning men eftersom den är så dyr vill jag gärna ha lite input innan. Hur är den jämfört med Systemets standardbourbon Jim Beam?
Citera
2023-06-07, 14:29
Medlem
En av de bättre i lägre prisklassen.
Citera
2023-06-07, 18:40
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Hur smakar denna gamla bourbon? Funderar på att lägga en beställning men eftersom den är så dyr vill jag gärna ha lite input innan. Hur är den jämfört med Systemets standardbourbon Jim Beam?

Köpte en flaska i Tyskland senast, gott riv i den.
Citera
2023-06-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Jag kan absolut rekommendera Wild Turkey 101 som en av de mest prisvärda bourbon du kan köpa.
Skulle inte säga att den är helt olik Jim Beam i smakprofilen (utan att ha provat dom sida vid sida), eventuellt en aning mer råg-kryddighet i smaken men däremot massivt mer smak rakt igenom i WT.

Brukar köpa dom den i Tyskland eller någon Border Shop där den brukar ligga runt 250-300,- flaskan! Har nog bara tre flaskor kvar av WT101, så dags att lägga en beställning snart igen.
Citera
2023-06-09, 20:36
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Jag kan absolut rekommendera Wild Turkey 101 som en av de mest prisvärda bourbon du kan köpa.
Håller helt klart med om den rekommendationen, 101:an är riktigt bra i sitt segment!

Rent allmänt tycker jag bourbon vinner på att ligga runt 50% i abv eftersom det blir lite alkoholvärma och riv som lyfter denna förhållandevis milda och mjuka whiskysort rätt mycket.

Så om det ska köpas Wild Turkey, så är 101 den att satsa på tycker jag.
Citera
2023-10-21, 11:49
Medlem
MrMadoffs avatar
Hur vet man om whiskyn är rökig eller inte?
Tänkte ge bort en lite dyrare flaska i present och intressera mig lite för dessa då de har lite coolare flaskor, men hur är det med smaken?

Jag själv har noll koll på ämnet då all whisky för mig smakar mer eller mindre samma, eller vissa är ju lite mer lättdruckna än andra. Är det dessa som är mindre rökiga?

Jag postar en lista på lite olika alternativ här. Vilka av dessa skulle ni säga är rökiga och icke rökiga?
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/mortlach-4105901/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bunnahabhain-4152001/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/springbank-4149901/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/four-roses-4139401/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/wolfburn-5196801/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/highland-park-5639101/
Citera
2025-10-10, 17:12
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.r
Det låter som blended Whiskey är sämre än annan singelmalt Whiskey när vissa skriver men jag håller inte med, eller att irlänsk wisley är sämre än Skotsk whisky är inte heller sant.

Världens mest sålda whiskey Bagpiper från indien eller mekong (thailand). (gillar ingen av dessa) medans Johnnie Walker kommer som nr 3 eller 4. (är drickbar)

Till ämnet, Jag brukar rekomendera Paddys whiskey eller Jameson (Irish coffe) eller någon annan billig och len whiskey, med ett glas rent vatten med en isbit i bredvid som första whiskey. Att späda eller ha is i är upp till var och en. Man har 5 olika smaklökar i munnen medans luktsinnet är så gott som obegränsat.

Steg två blir en billig blended (90% av Whiskeyn i handeln) typ Johnnie Walker, Famous Grouse (Skottlands no1), Bells, Grants, Power (no1 på irland), Lord Calvert (swe no1) eller liknande, med ett glas rent vatten med eller utan isbit i brdvid,blanda lukta och smaka som du vill.

Här stannar de flästa som dricker wiskey, de har hittat sin favorit och är nöjda men vissa fortsätter leta eller kommer på att det fins flera som smakar olika.

Singel malt Whiskey ingår oftast i någon blended typ.
Strathisla är grunden för Chivas Regal, The Macallan är grunden för Famous Grouse och vidare.
Singel malt är oftast ganska dyra i förhollande till blended Whiskey.

Steg tre blir typ Bowmore 12år, Glen farclas 15år, Glen Moray 16 år, Old Pulteney 21 år, Connemara, dessa är whiskey som tagit priser bland de bästa whiskyna de senaste åren.
Ett bra sätt att få smaka en whiskey är att gå på provning, i baren, be att få smaka på en ålandsbåt.

Vatted malt whisky är två eller flera singel malt wiskey som är blandade. Dessa flaskor säljs sällan via bolaget. Är för den som har smakat lite olika sorter innan och flaskorna är ofta ganska dyra. Men om man köper några singel malt flaskor och gör en egen vattned ;-)

Mina egna favoriter är, Jura Bruichladdich Bowmore Glen farclas Glen Moray Old Pulteney Connemara Power Macallan Famous Grouse 1992 Johnnie Walker Pure Malt 15 år Compass Box - Monster - Junveniles - Eleuthera Poit Dhub 12 The Six Isles för att nämna några. Jag har bara tre som smakat riktigt illa med de går att dricka med cola.
Jag brukar bara dricka söta gräddiga likörer och liknande. Har alltid en flaska Amarula hemma. Nu fick jag dock för mig att försöka mig på whisky igen och läste i denna tråd för att få förslag. Köpte en flaska Paddys och dra åt helvete vilket kräkmedel det är. Det kan nog vara det vidrigaste jag druckit.
Citera
2026-08-21, 01:29
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Jag brukar bara dricka söta gräddiga likörer och liknande. Har alltid en flaska Amarula hemma. Nu fick jag dock för mig att försöka mig på whisky igen och läste i denna tråd för att få förslag. Köpte en flaska Paddys och dra åt helvete vilket kräkmedel det är. Det kan nog vara det vidrigaste jag druckit.

Drick southern comfort om du vill ha en trevlig whiskey ”likör”

Jävlar vad jag söp på den i ungdomen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in