Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-25, 01:55
Medlem
Tänkte bara tipsa om ytterligare ett program för att återskapa raderad data i Windows. http://www.recuva.com som är ett freeware program från skaparna av CCleaner.

Vet inte hur pass bra det fungerar med t.ex. digitalkameror, men det har fungerat fint på de filer jag råkat shift-deletat och sedan velat ta tillbaka i Windows.
Citera
2007-07-23, 20:59
Medlem
Ajajajs avatar
Jag testade det här PC inspector file recvorey!

Dock hittar jag inget!

Någon som kan förklara hur det funkar?

Alltså jag går in i "root" och klickar på förstoringsglaset fyller i och söker, men hittar inte filen jag söker. Har jag gjort rätt?

Sen undrar jag varför jag inte hittar filen! Råkade häromdagen radera biblioteket i iTunes så jag tänkte jag skulle hitta bliblioteksfilen som raderades, men hitills har jag inte lyckats...

Om man raderar biblioteket så borde väl filen åtminstone finnas kvar på hårddisken tills den skrivs över? Skumt om den blivit överskriven utan att jag tankat ned något.

Någon som kan förklara lite hur detta fungerar så vore jag tacksam.
Citera
2007-07-23, 22:18
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Jag testade det här PC inspector file recvorey!

Dock hittar jag inget!

Någon som kan förklara hur det funkar?

Alltså jag går in i "root" och klickar på förstoringsglaset fyller i och söker, men hittar inte filen jag söker. Har jag gjort rätt?

Sen undrar jag varför jag inte hittar filen! Råkade häromdagen radera biblioteket i iTunes så jag tänkte jag skulle hitta bliblioteksfilen som raderades, men hitills har jag inte lyckats...

Om man raderar biblioteket så borde väl filen åtminstone finnas kvar på hårddisken tills den skrivs över? Skumt om den blivit överskriven utan att jag tankat ned något.

Någon som kan förklara lite hur detta fungerar så vore jag tacksam.

Det låter som att du försöker återställa data ifrån din hårddisk?
(Försöker du återställa från ett minneskort använd istället PC Inspector Smart Recovery)
Windows skriver då och då temporära filer till hårddisken när operativet körs, det skulle kunna vara så att din fil har blivit överskriven, jag antar att du redan har kollat att filen inte ligger i papperskorgen?
Prova annars t ex GetData Back eller Undelete Plus och se om den lyckas bättre
Citera
2007-07-23, 22:36
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det låter som att du försöker återställa data ifrån din hårddisk?
(Försöker du återställa från ett minneskort använd istället PC Inspector Smart Recovery)
Jo det stämmer att det är från en PC.

Jag vet inte hur pass optimalt PC Inspector Smart Recovery är för det?

Jag funderade på det här programmet också:

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Några åsikter om det?

Citat:
Windows skriver då och då temporära filer till hårddisken när operativet körs, det skulle kunna vara så att din fil har blivit överskriven, jag antar att du redan har kollat att filen inte ligger i papperskorgen?
Prova annars t ex GetData Back eller Undelete Plus och se om den lyckas bättre
Nej i Papperskorgen låg den inte, om den inte är osynlig där?

Om man deletat ett bibliotek i iTunes går det då att få fram ursprungsfilen med ovanstående program?

Jag menar det är ju inte så att jag klickat delete på en enskild fil, utan i ett program deletat biblioteket. Dock borde ju den vara en separat fil, men jag hittade inte varken:

iTunes Library.itl
iTunes Music Library.xml
iTunes 4 Music Library.itl

Med det program du rekomenderade.
Citera
2007-07-24, 22:56
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jo det stämmer att det är från en PC.

Jag vet inte hur pass optimalt PC Inspector Smart Recovery är för det?

Jag funderade på det här programmet också:

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Några åsikter om det?

Nej i Papperskorgen låg den inte, om den inte är osynlig där?

Varken PC Inspector Smart Recovery eller PhotoRec är dessvärre särskillt bra för det ändåmålet då programmen bara letar enskilda filer och inte hela kataloger.

Citat:
Om man deletat ett bibliotek i iTunes går det då att få fram ursprungsfilen med ovanstående program?

Jag menar det är ju inte så att jag klickat delete på en enskild fil, utan i ett program deletat biblioteket. Dock borde ju den vara en separat fil, men jag hittade inte varken:

iTunes Library.itl
iTunes Music Library.xml

Med det program du rekomenderade.

Vet inte vad du menar med ursprungsfilen, men du kan inte återställa hela kataloger med något av ovanstånede program.
Har du testat Undelete Plus så skulle jag rekommenderadig att använda GetData Back programmet är inte gratis, men sånt gör ju inte alltid så mycket...

En demoversion finns att hämta här
http://www.runtime.org/gdb.htm
Citera
2007-07-25, 02:09
Medlem
linuxfreaks avatar
GetData Back är de absolut bästa programet du kan hitta enligt mig, har alltid hittat allt gammalt skräp jag har haft liggande på datorn :-p ^^
Citera
2007-07-25, 10:47
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Varken PC Inspector Smart Recovery eller PhotoRec är dessvärre särskillt bra för det ändåmålet då programmen bara letar enskilda filer och inte hela kataloger.
Det hade jag faktiskt inte en aning om. Då är det kanske inte så konstigt att jag ingenting hittar.

Citat:
Vet inte vad du menar med ursprungsfilen, men du kan inte återställa hela kataloger med något av ovanstånede program.
Har du testat Undelete Plus så skulle jag rekommenderadig att använda GetData Back programmet är inte gratis, men sånt gör ju inte alltid så mycket...

En demoversion finns att hämta här
http://www.runtime.org/gdb.htm
Ursprungsfilen var nog egentligen själva biblioteket eller katalogen jag menade. Men i just dom filer jag "återställt":

iTunes Library.itl
iTunes Music Library.xml

Fattas det mycket.

Vad är det egentligen som gör det så svårt att återställa hela kataloger?

I övrigt verkar du kunna det här.

Det vore väldigt vänligt av dig om du skulle vilja reda ut frågorna i det här inlägget:

Avancerad teknisk fråga!

För det förefaller vara något av ett mysterium för mig i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av linuxfreak
GetData Back är de absolut bästa programet du kan hitta enligt mig, har alltid hittat allt gammalt skräp jag har haft liggande på datorn :-p ^^
Är det bättre än Undelete Plus? För att hitta kataloger och sådant?

Hur funkar det om det sparats nya filer på utrymmet, hittar programmet sådana filer också eller är det bara så länge hårdiskutrymmet är orört?
Citera
2007-07-25, 13:23
Medlem
linuxfreaks avatar
tror allt du kan hitta överskriva filer om du kör en nogran genomsökning med programet. jag har hittat en hel del med det

edit: Undelete är absolut de sämsta jag prövat:-p
Citera
2007-07-25, 14:21
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linuxfreak
tror allt du kan hitta överskriva filer om du kör en nogran genomsökning med programet. jag har hittat en hel del med det

edit: Undelete är absolut de sämsta jag prövat:-p
Det låter ju mycket intressant och positivt!

Du verkar också ha bra koll.

Kanske du har vänligheten av hjälpa till och försöka reda ut frågorna i den här tråden/inlägget:

Avancerad teknisk fråga!

Det förefaller som sagt mycket mystiskt för mig.
Citera
2007-07-27, 19:17
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Det hade jag faktiskt inte en aning om. Då är det kanske inte så konstigt att jag ingenting hittar.

nä inte jätte kanske...

Citat:
Ursprungsfilen var nog egentligen själva biblioteket eller katalogen jag menade. Men i just dom filer jag "återställt":

iTunes Library.itl
iTunes Music Library.xml

Fattas det mycket.

Vad är det egentligen som gör det så svårt att återställa hela kataloger?

I övrigt verkar du kunna det här.

Det vore väldigt vänligt av dig om du skulle vilja reda ut frågorna i det här inlägget:

Avancerad teknisk fråga!

För det förefaller vara något av ett mysterium för mig i alla fall.

Är det bättre än Undelete Plus? För att hitta kataloger och sådant?

Hur funkar det om det sparats nya filer på utrymmet, hittar programmet sådana filer också eller är det bara så länge hårdiskutrymmet är orört?

Samtliga program klarar "bara" att återställa filer från odet orörda diskutrymmet, har en fil skrivits över så krävs det riktigt avancerad utrustning för att lyckas återskapa filerna.

Skulle kunna bero på att delar av det utrymmet är överskrivna eller på att PC Inspector & CO inte söker igenom alla delar av disken, tycker mig ha märkt att GetData Back tar längre tid på sig än PC Inspector gör, och anledningen skulle mycket väl kunna vara att PC Inspector inte letar lika grundligt som getData Back

Vad gäller Itunes så har jag aldrig använt det programmet själv
Citera
2007-07-27, 19:29
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
nä inte jätte kanske...

Samtliga program klarar "bara" att återställa filer från odet orörda diskutrymmet, har en fil skrivits över så krävs det riktigt avancerad utrustning för att lyckas återskapa filerna.

Skulle kunna bero på att delar av det utrymmet är överskrivna eller på att PC Inspector & CO inte söker igenom alla delar av disken, tycker mig ha märkt att GetData Back tar längre tid på sig än PC Inspector gör, och anledningen skulle mycket väl kunna vara att PC Inspector inte letar lika grundligt som getData Back

Vad gäller Itunes så har jag aldrig använt det programmet själv
Har testat GetBackData nu MEN hittade inget!

Detta är mycket konstigt! HELA biblioteket/katalogen kan inte ligga i iTunes-mappen under "mina dokument/min musik". För jag tog nu en gammal backup på hela mappen och bytte ut och det var i princip bara gamla deletade låtar som kom fram i biblioteket!

Frågan är vad tusan det är för fil/katalog som håller reda på alla dom icke-deletade filerna?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in