2007-06-22, 13:17
Medlem
Soterns avatar
Jag vet att detta verkar flummigt och jag tror inte själv på det men det finns ju forskare som spekulerat i om hjärnan kan fungera som en kvantdator.

Alla har väl varit med om att ibland kan man vara säker på att man ska vinna i i något strax innan man faktiskt gör det. På något sätt känner man på sig resultatet innan. Det kanske inte har med detta att göra och jag vet också att det mänskliga minnet inte är att lita på men kan det finnas ett samband?
Antagligen är det nog mer psykologi att göra än kvantfysik men jag tycker det verkar intressant.
Citera
2007-06-22, 16:12
Medlem
det är nog bara psykologiskt. vad som händer är att man egentligen alltid tror att man ska vinna men man minns bara de gånger man vunnit och då gör kopplingen att man just de gångerna minsann kännt på sig att man ska vinna.
Citera
2007-06-22, 16:42
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
det är nog bara psykologiskt. vad som händer är att man egentligen alltid tror att man ska vinna men man minns bara de gånger man vunnit och då gör kopplingen att man just de gångerna minsann kännt på sig att man ska vinna.

Jo, det är nog sant. Men det finns en fysiker, Roger Penrose, som har en teori kring det här.
Citera
2007-06-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jo, det är nog sant. Men det finns en fysiker, Roger Penrose, som har en teori kring det här.

Du får gärna länka till lite info om den teorin.
Citera
2007-06-23, 13:23
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det är en långsökt förklaring, det mer troliga alternativet är att den effekten är ett samband av att man gärna minns dom gångerna det fungerade och gärna glömmer alla gånger det gick åt pipsvängen -- Och att hjärnan faktiskt är djävulskt fiffig när det kommer till att dra slutsatser baserat på tidigare erfarenheter, en process som ofta sker i det omedvetna. (lyssna inte för mycket på min hjärnas självberömmelse nu bara )
Citera
2007-06-23, 13:49
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Du får gärna länka till lite info om den teorin.

Hitta bara det här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Penrose
Citera
2007-06-24, 01:06
Medlem
Realizts avatar
Jag har läst nån artikel, av svenske fysikern vid MIT Max Tegmark tror jag, som argumenterar för hur fel det är att göra kopplingen mellan kvantfenomen och hjärnan. Här är en annan artikel som enligt abstract är innepå samma linje:

http://watarts.uwaterloo.ca/~celiasmi/Papers/litt%20et%20al.2006.quantum%20brain.cogsci.pdf

En neuron kräver typ tusentals samtida elektriska signaler på partikelnivå för att överhuvudtaget reagera, och då är det bara en av miljarder neuroner i ett brus av signaler där det nog krävs att tusentals neuroner ger samtida signal för att det ska medföra någon påverkan alls på ens handlande. Det ligger nog närmare till hands att säga att ingen människa någonsin har påverkats på ett märkbart sätt av kvantfenomen i hjärnan, än att påstå att det vore något som styr våra liv eller medvetanden.

Det var onekligen en mycket spännande hypotes, men den var felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in