2007-06-21, 20:13
Medlem
Fet-Everts avatar
Att använda jobbets mobil för privata samtal kan ge sparken. Åtminstone riskerar en örebroare sparken eller i bästa fall en varning för att ha fortsatt ringa släkt och vänner, trots tidigare tillsägelser, med jobbets mobil. Chefen har tröttnat och anmält honom till företagets personalansvarsnämnd.

"Totalt handlar det om några tusenlappar enligt personalchefen.
- Det är inga jättesummor men det är en förtroendefråga, vad man gör med
arbetsgivarens saker."

http://orebro.expressen.se/Nyheter/1.731120
  • Är det okej att använda jobbets mobil för privata samtal?
  • Får du använda jobbets mobil för privata samtal?
  • Brukar din arbetsgivare kolla upp personalens samtal?
Citera
2007-06-21, 20:18
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Att använda jobbets mobil för privata samtal kan ge sparken. Åtminstone riskerar en örebroare sparken eller i bästa fall en varning för att ha fortsatt ringa släkt och vänner, trots tidigare tillsägelser, med jobbets mobil. Chefen har tröttnat och anmält honom till företagets personalansvarsnämnd.

"Totalt handlar det om några tusenlappar enligt personalchefen.
- Det är inga jättesummor men det är en förtroendefråga, vad man gör med
arbetsgivarens saker."

http://orebro.expressen.se/Nyheter/1.731120
  • Är det okej att använda jobbets mobil för privata samtal?
  • Får du använda jobbets mobil för privata samtal?
  • Brukar din arbetsgivare kolla upp personalens samtal?

1. I undantagsfall
2. Ja, men inte obegränsat.
3. Jag måste ge en specad räkning till ekonomiavd. varje månad, vad de gör med den vet jag inte.

I det här fallet verkar det vara en del i ett större beteende, enligt artikeln hade mannen tankat sin egen bil med företagets bensinkort, jag kan tänka mig att de vill bli av med honom men i såssesverige är det inte det lättaste varför det hittar dessa "obskyra" regelbrott.

Om du använder företagets mobil för privata ändamål ska du egentligen betala förmånsskatt, det var en stor batalj om detta med Europolitan och skatteverket ett par år sedan, skatteverket ville ha ut listor med Europolitan vägrade, det blev inget av det men men...
Citera
2007-06-21, 20:30
Medlem
Fet-Everts avatar
Själv tror jag att jag kan använda jobbets mobil för privata samtal. Vi har i alla fall mig veterligt ingen policy för privat användning av telefoner. Jag antar att det är sunt förnuft som gäller, dvs. korta samtal och inget okynnesringande. Att i timvis ringa privatsamtal skulle nog inte anses vara okej, kanske inte med tanke på kostnaden för samtalet, snarare att jag kastar bort arbetstid på att tala i telefon.

Mer än 95 procent av mina telefonsamtal är i tjänsten
Citera
2007-06-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Själv tror jag att jag kan använda jobbets mobil för privata samtal. Vi har i alla fall mig veterligt ingen policy för privat användning av telefoner. Jag antar att det är sunt förnuft som gäller, dvs. korta samtal och inget okynnesringande. Att i timvis ringa privatsamtal skulle nog inte anses vara okej, kanske inte med tanke på kostnaden för samtalet, snarare att jag kastar bort arbetstid på att tala i telefon.

Mer än 95 procent av mina telefonsamtal är i tjänsten

Håller med, sunt förnuft. Men har han fått en varning och trots det fortsatt får han skylla sig själv. Dessutom har vi en tjänst där vi kan dela upp om företaget ska stå för notan, eller om det ska hamna på en privat räkning. Är bara att använda ett prefix, alla mina vanliga privata nummer har jag självklart prefix framför. Men ibland måste man ringa snabba samtal privat, men som sagt, det rör sig om 10-20 min per månad.

Och nej, vår arbetsgivare kollar aldrig upp våra samtal. Rör sig över tiotusen anställda i Sverige, finns ingen möjlighet.
Citera
2007-06-21, 21:45
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfrank
Håller med, sunt förnuft. Men har han fått en varning och trots det fortsatt får han skylla sig själv. Dessutom har vi en tjänst där vi kan dela upp om företaget ska stå för notan, eller om det ska hamna på en privat räkning. Är bara att använda ett prefix, alla mina vanliga privata nummer har jag självklart prefix framför. Men ibland måste man ringa snabba samtal privat, men som sagt, det rör sig om 10-20 min per månad.

Och nej, vår arbetsgivare kollar aldrig upp våra samtal. Rör sig över tiotusen anställda i Sverige, finns ingen möjlighet.

Sen kan det ju skilja vad som betraktas som privat resp. tjänstsamtal. Min arbetsgivare tycker tex att det är tjänstesamtal att ringa hem till familjen om man är bortrest i tjänsten. Likadant betraktas det som självklara tjänsteärenden att ringa familjen om man blir försenad pga inställda/försenade flyg, vilket verkligen inte har varit ovanligt på sista tiden. Fastnade nu senast på Kastrup sist SAS strejkade tex.
Så det har jag aldrig haft problem med.
Däremot en kvinnlig kollega till mig som var utomlands lyckades med bedriften att skicka inte mindre än 582 privata SMS från San Fransisco, det ansågs med all rätta tycker jag, inte OK...
Citera
2007-06-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shotgun
Däremot en kvinnlig kollega till mig som var utomlands lyckades med bedriften att skicka inte mindre än 582 privata SMS från San Fransisco, det ansågs med all rätta tycker jag, inte OK...

582?! hon måste varit nykär ellern något.
Citera
2007-06-21, 23:41
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfrank
582?! hon måste varit nykär ellern något.

Ja, jag vetefan... Det roliga är att hon lyckades med bedriften på 6 dagar, det blir ju nästan 100 sms om dagen. Då kan man ju ifrågasätta, om hon förutom att missbruka telefonen, överhuvudtaget hade tid att sköta det jobb hon var där för att göra.
Citera
2007-06-21, 23:53
Medlem
J.Ks avatar
Jag ringer väl ca 50/50 jobb/privat på min.

Men jag är helt klart för att företaget går in och säger till om det missbrukas.

Men det är ju så med allt ger man fingret tar folk hela jävla handen.
Citera
2007-06-22, 11:29
Medlem
Jag slutar aldrig jobba och chefen har uttryckligen sagt åt oss att använda mobilerna privat så mycket vi vill.
Citera
2007-06-22, 13:50
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Får ringa hur mycket som helst privat på arbetsmobilen. Samtal till telefoner som inte finns med på företagets interna eller externa (jobbkontakter) telefonlista får jag räkning på (minus 200 kronor/år. En siffra satt för att ekonomi-kontoret helt enkelt skall slippa skicka räkningar till folk som bara ringer något samtal då och då). Så man kan lösa problemet eller göra det till ett sätt att bli av med folk.
Citera
2007-06-22, 13:56
Medlem
ChristianXs avatar
Allt handlar ju om vilken policy som gäller. Själv har jag inga restriktioner överhuvudtaget, men är i stort sett alltid "i tjänst". Klyschan Frihet under ansvar kan man väl ta till här.

Och ja, självklart skattar jag för förmånen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in