2007-06-18, 08:32
Bannlyst
Ja, ni alla har säkert märkt när man umgås med en invandrare så brukar denne OFTAST referera till sina polare som 'brorsan' (brushan), right? Men bara till sina blattepolare, aldrig till 'svennar'. Jag förstår inte riktigt sammanhanget här, är det hudfärgen? För alla invandrare kommer ju inte från samma land, eller hur? De är ju araber, bosnier, irakier etc. etc.

Svarta i USA brukar också använda det uttrycket (e. g. 'black brother') men hur ofta använder vi (vi som i jag och andra som känner sig träffade) svenskar det? Är det en blattegrej? Hör det till deras kultur? Eller är det bara ett språkligt missförstånd?
Citera
2007-06-18, 08:42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Bruket att lägga bort titlarna och "bli du och bror" med någon försvann väl i Sverige i samband med du-reformen, men visst kan det väl ännu hända att t.ex. näringslivets män informellt titulerar varandra "broder". Den underförstådda tanken är förstås att det finns en grundläggande kulturell eller "andlig" gemenskap liknande syskonskap mellan parterna, som kan göra en till Rotarybroder likaväl som kloster- eller församlingsbroder.
Citera
2007-06-18, 09:39
Medlem
Egon3s avatar
Jag undrar om Herman Fältström (sekreterare i KÖMS) tilltalade Caroline med
Syster, när han för ett par år sedan delade ut medalj till värnpliktige Caroline
Carlsson under överinseende av Marininspektör Anders Grenstad.

www.marinen.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28880

Obs värnpliktige Caroline Carlsson! Det är stake i flickorna nu för tiden.
Kanske sa Herman »Lycka till Broder!« till värnpliktige Caroline.

För er som inte dagligen umgås med KÖMS så är det Kungliga Örlogsmanna-
sällskapet. Läs mer om KÖMS här www.koms.se — Broder!

Som jag säger ibland till min favoritsyster (den legitimerade sjuksköterskan):

-- Jösses Söster, de va ju gôtt att en kömseför!
Citera
2007-06-18, 09:48
Medlem
momiZs avatar
Jag som svensk har blivit kallad broshan av en blatte
Citera
2007-06-18, 10:26
Medlem
Tjohildas avatar
Som fd sekreterare har jag skrivit ut alltför många brev som börjat "Bäste bror!/Broder! Som vi diskuterade på golfbanan i söndags..osv osv" Då har det oftast gällt ordensbröder eller internatskolebröder.
Citera
2007-06-20, 18:20
Medlem
Òðinns avatar
Nej för länge sedan kallado vi hvarandra för frände eller fränka hvilket töd på att det rörde sig om en af samma ätt äfven om det ej nödvändigtvis var en "frände" det kunde vara hvad vi idag skola kalla "vän".

Frände havde innebörden manlig varelse af samma ätt, medan fränka havde innenbörden kvinnlig varelse af samma ätt. Men frände/fränka kunde som sagt nyttjas när man talte till de vi idag kalla vänner eller rent af okända människjor ifall af villt gästabud med mycken ÖL. Det gitte I hafva i hågen eder.
Citera
2007-06-20, 19:46
Bannlyst
negrerna i USA har ju ofta en betydligt mer "höra ihop i rasen" än vad vita amerikaner har. Därför som två amerika-negrer inte gärna slåss med varann om man ska tro filmer och serier som Oz. Samma med negerna o svartskallarna i Sverige.

Själv tycker jag det är äckligt och aslöjligt att kalla sina rasfränder bröder, oavsett vilken ras som gör det. Enda skillnaden är att när afroamrikaner gör det så anses det okej men när KKK och vita rasister gör det så anses det läskigt.

Själv har jag väl kallat nån nära vän för brorsan ibland, men jag skulle inte göra det med såna jag inte känner trots att dom är från samma land.

Jag tror inte heller att en Tensta-neger kallar en neger han inte känner för brorsan, bara sina vänner. Hos folk som växer upp i hårda förhållanden i utanförskap blir ju vänskapen starkare och viktigare. Jämför blodbröder inom den kriminella världen. Där kan ju dessutom en vit vara blodsbroder med en neger. På kåken finns inga rasindelningar.
Citera
2007-06-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momiZ
Jag som svensk har blivit kallad broshan av en blatte
Jag också. Är väl inte ett allvarligt uttryck direkt?

Tänker för övrigt på Johan Rheborgs karaktär Percy Nilegård när jag läser vad folk här skrivit om näringslivsnissar som kallar varandra för broder
Citera
2007-06-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
Därför som två amerika-negrer inte gärna slåss med varann om man ska tro filmer och serier som Oz.

[...]

På kåken finns inga rasindelningar.
De här två iakttagelserna verkar säga emot varandra. Oz är väl fullt av olika rasindelade gäng? Aryan brotherhood vs Black muslims brukar ju finnas med i var och varenda fängelsefilm.
Citera
2007-06-22, 01:21
Medlem
3lmaRs avatar
Svennar blir ochså kallade för brorsha ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in