2007-06-17, 21:15
Medlem
dont_blame_mes avatar
döma matcher vill man ju, ngåon som vet hur man kan bil det?
Citera
2007-06-17, 22:00
Medlem
Ta kontakt med ditt lokala fotbollförbund. Behovet av domare är ganska stort, så de vill nog väldigt gärna hjälpa dig. Du går en domarkurs som består av två dagar teori, efter det får du en praktikmatch tilldelad.
Citera
2007-06-17, 22:47
Medlem
Philliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me

Skaffa rabattkort hos något solarie?
Citera
2007-06-18, 23:19
Medlem
Hur mycket får man för en fotbollsmatch med typ knattelag?
Citera
2007-06-18, 23:54
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
Hugg tag i någon på närmaste fotbollsförening och säj att du vill bli domare, de kommer att älska dig och rulla ut röda mattan.
I den förening där jag är tränare så jagar vi hela tiden killar och tjejer som vill utbilda sig och döma matcher, tyvärr alltför svårt att få tag på några spm verkligen är intresserade.
Dem flesta domarna börjar som just föreningsdomare och får då döma barn- och ungdomsmatcher på hemmaplan för att sedan avancera.

Kör hårt!
Citera
2007-06-18, 23:55
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Hur mycket får man för en fotbollsmatch med typ knattelag?
Är inte helt säker men någonstans 100-150 kr, men då spelar de ju bara 2 X 20 min. En ambitiös domare kan göra sig en liten hacka under en helg, speciellt när de får döma en cup tex så de får många matcher.
Citera
2007-06-20, 12:11
Medlem
Jag har dömt en hel del matcher de senast åren men har i år dragit ner på det. Förra året dömde jag 13-åriga flickor som spelade 11-mannafotboll, och för det fick jag 320 kronor! Rikitgt bra betalt för 2*40 minuters arbete då man inte behövde göra så mycket, mest inkast och liknande faktiskt.
Blir väl några få frisparkar per match, ofta pga hands, nästan alltid ofrivilligt. Blir väl ett par offside per match också men det brukar inte vara några problem. Och i stort sett inga protester heller

Dock så tror jag inte man börjar döma 11-manna direkt, man brukar väl börja med 7-manna.

När jag började så skulle man gå någon utbildning på ett par dagar, precis som någon skrev här ovan.
Citera
2007-06-20, 15:19
Medlem
Cygones avatar
Det är inte direkt nödvändigt att börja med 7-manna, men kan nog vara skönt så man har i ryggen att man vinkar rätt håll och sådant, spec om man är yngre. Antingen går du till en förening och säger att du vill bli föreningsdomare eller till distriktsförbundet (www.stff.se för Sthlms fotbollsförbund).

Pengarna som domare är väl inte jättebra - men helt ok om man tycker det är roligt att hålla på. Dessutom gör man ju, speciellt som ungdomsdomare, sporten en stor tjänst..

Arvoden 2007, gäller för seniorfotboll i hela landet, ungdomsfotboll kanske varierar - det här är i Sthlm:
http://www.stff.se/GetPage.aspx?pagename=Domarersattning_Tavling/match_domare
Citera
2007-06-20, 15:45
Medlem
Stewie_griffins avatar
Jag har bara dömt hockey.. men jag tror inte det är så stor skillnad.. iofs måste man kunna åka skridskor också, utöver att döma

Fick 300:- för 14/15 åringar och 400 för 15/16 åringar. Sen får du dessutom reseersättning(26:-/mil?), samt att vi fick traktamente á 100:- om vi var borta mer än 4 timmar.

Under cuphelger och liknande på juniornivå kunde man göra ett par tusen. Föreningarna fuskar nog gärna med skatten också.. så om du vill kan ju både du och dem tjäna på att ta lite svart
Citera
2007-10-17, 17:58
Bannlyst
Bumpar tråden litegrann.

Jag funderar själv nu på att börja döma, och då främst för att jag tittar på fotboll jävligt ofta, och det vore därför nice om man kunde tjäna lite stålar.

Dessutom lyckade jag väll inte direkt som spelare...
Citera
2007-10-17, 23:06
Medlem
Luffsens avatar
Dömde fotboll (för 14-15 åringar) ett år, var fan inte kul men inbringade lite stålar. Det tråkiga delen var när föräldrar till spelarna skulle in på planen o härja. När man dömde ett förortslag kunde det lätt bli lite hetskt.
Citera
2007-10-18, 15:27
Medlem
fprincefuckaurs avatar
Om du spelar fotboll själv så ska du kontakta din förenings DAIF alltså Domar Ansvarig, om du spelar själv så brukar klubben betala utbildning och tilldela dig matcher. Annars får du kontakta regionsförbunder för mer info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in