Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-17, 19:58
Medlem
DesolateWastess avatar
Jag får på senare tid ofta meddelandet "internet explorer is trying to monitor your mouse movenets and keyboardstrokes" i min mjukvarubrandvägg (ZoneAlarm). Betyder detta att någon försöker göra intrång eller är det microsoft som samlar information? Bör jag göra något åt det hela eller bara ignorera?
Citera
2007-06-17, 20:01
Medlem
xobs avatar
låter som en keylogger. scanna datorn med nåt antivirus program, NOD32 rekommenderas
Citera
2007-06-17, 20:20
Medlem
låter som att nån sida försöker regga när du skriver in lösenord...
Citera
2007-06-17, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zyxelia
låter som att nån sida försöker regga när du skriver in lösenord...

Det finns ett flertal program inklusive vanliga windowsprocesser som genererar sådana där meddelanden. (Typ det däringa CTFmon) eller de processer som registrerar att du tycker på tangentbordet så du kan få en bokstav på skärmen

Men tryck du på "deny" och kryssa i rutan att zone alarm skall minnas inställningen, så kan du nog fortsätta vara säker.

En sak till - gå till program-control och i listan över program så väljer du att blocka tillgång till internet på ALLA program (utom din browser och DC++ eller vilka fildelningsprogram du nu har), blocka också ALLA program (förutom förutom just fildelningsprogram) från att få fungera som server. Även din browser skall blockas. ALLA program utan undantag skall blockas från att kunna skicka email.

Sen tycker jag att du ska blockera InternetExplorer helt och använda nån annan browser istället. Typ firefox. Jag har nämligen märkt att i princip ALLA skumma processer som försöker sig på saker på min dator försöker komma åt just internetExplorer. Jag skulle aldrig våga använda det programmet.
Citera
2007-06-17, 21:29
Medlem
DesolateWastess avatar
Citat:
Det finns ett flertal program inklusive vanliga windowsprocesser som genererar sådana där meddelanden. (Typ det däringa CTFmon) eller de processer som registrerar att du tycker på tangentbordet så du kan få en bokstav på skärmen

Men tryck du på "deny" och kryssa i rutan att zone alarm skall minnas inställningen, så kan du nog fortsätta vara säker.

En sak till - gå till program-control och i listan över program så väljer du att blocka tillgång till internet på ALLA program (utom din browser och DC++ eller vilka fildelningsprogram du nu har), blocka också ALLA program (förutom förutom just fildelningsprogram) från att få fungera som server. Även din browser skall blockas. ALLA program utan undantag skall blockas från att kunna skicka email.

Sen tycker jag att du ska blockera InternetExplorer helt och använda nån annan browser istället. Typ firefox. Jag har nämligen märkt att i princip ALLA skumma processer som försöker sig på saker på min dator försöker komma åt just internetExplorer. Jag skulle aldrig våga använda det programmet.

De program som ligger i windows/system varnar den för att ändra. ska jag låta dem ha tillgång till internet?
Citera
2007-06-17, 21:35
Medlem
Det låter fullkomligt normalt, dv.s att InternetExplorer får indatan från ditt tangentbord. Vilket IE ska få om du skriver i IE.
Citera
2007-06-17, 21:38
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Det låter fullkomligt normalt, dv.s att InternetExplorer får indatan från ditt tangentbord. Vilket IE ska få om du skriver i IE.

Känns dock att den inte borde poll:a om tangentbordet utan använda sig a meddelande-pumpen som alla andra. Låter som sagt lustigt, kan ju vara något adware eller liknande.

Detta är dock inte Datasäkerhet, så jag flyttar denna till MS Windows.

/Mod
Citera
2007-06-18, 08:20
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill

Det beror väl ändå på om det är ORGINAL iexplore.exe som genererar ovan meddelande!!!!

Om det finns en annan iexplore.exe (eller internet explorer.exe för den delen) som ligger någon annanstans än i program\Internet explorer mappen så är det INTE riktiga internet explorer som anges i meddelandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in