2007-06-14, 23:38
Medlem
Mambos avatar
Tjooo

Hörde en kompis berätta om att man kunde hitta nån hemsida på antingen www.pliktverket.se eller www.lumpen.nu eller liknande där man kunde se information och statistik för hur mycket folk orkade på sina mönstringar och se ifall det klarade de fysiska testerna.

Ex kunde man titta på hur många % som fick göra lumpen av norrbottningarna och vad dem tog på styrketestet m.m nån som vet något om detta.

Och för att skapa en diskussion, var mönstingen svår för er. Fick ni göra lumpen och hur vältränade var ni?
Citera
2007-06-15, 01:29
Medlem
Hudsalvas avatar
Pliktis hade grymt mycket intressant statistik på sin sida förut, men så över en natt så försvann allt. Det som fanns att se var t ex vad snittet på styrka var i valfri stad och liknande, riktigt intressant.

Men det finns inte kvar, för det är borta.
Citera
2007-06-15, 01:44
Medlem
Pandemoniums avatar
Förra året (tror jag) var det artiklar i morgontidningarna där det avslöjades att det på de senaste 50 åren uppstått stora skillnader mellan snittresultaten för ungdomar från olika kommuner på inskrivningsprovet.

För 50 år sedan fanns det ingen skillnad mellan olika kommuner men idag har t.ex. ungdomar från Lidingö och Danderyd ett genomsnittligt resultat på 8 medans Överkalix har 3.

Tumregeln är att ju rödare än kommun är politiskt desto lägre resultat får dess ungdomar på inskrivningsprovet.

I den här artikeln om fetma finns också en del referenser till Pliktverksstatistik.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=533422
Citera
2007-06-15, 15:37
Medlem
LeGriss avatar
Borde inte statistiken snedvridas av att en hel del inte vill göra lumpen och därför inte gör testen så seriöst?
Citera
2007-06-15, 15:39
Medlem
Shrimpmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeGris
Borde inte statistiken snedvridas av att en hel del inte vill göra lumpen och därför inte gör testen så seriöst?
jo, tror oxå det. man kan inte ta alla resultat på allvar faktiskt
men är ändå kul o se statistiken
Citera
2007-06-24, 13:47
Medlem
Zalaeals avatar
Statistiken är int emycket att lita på från Pliktverket. Dom låter inte alla göra de tester som SKALL utföras för vissa tjänster.

Exempelvis så var det flera från Sthlm-området när jag låg inne som jägare på K4 som inte ens hade fått genomföra jägsrtestet. För den intresserade hoppade många av dessa av pga svaga knän eller ryggar
Citera
2007-06-24, 19:23
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalaeal
Statistiken är int emycket att lita på från Pliktverket. Dom låter inte alla göra de tester som SKALL utföras för vissa tjänster.

Exempelvis så var det flera från Sthlm-området när jag låg inne som jägare på K4 som inte ens hade fått genomföra jägsrtestet. För den intresserade hoppade många av dessa av pga svaga knän eller ryggar
Jag har fått för mig att jägartestet inte sållar bort särskilt många, samtliga klarade iaf när jag gjorde det. Även en liten skidåkare på 165 cm och 55 kilo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in