Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-14, 00:31
Medlem
Tobbsans avatar
okej , har laddat ner ett spel som är över 4 GB så behöver alltså converta nån disk från FAT32 till NTFS. Jag gjorde det på D: och det funkade , MEN när jag ska packa upp denna fil så står det fortfarande "only NTFS file systom supports files larger than 4GB"
och när jag markerar D: så står det "Filesystem:NTFS"

och när jag ska försöka converta C: så står det bara "Konverteringen kan inte utföras eftersom volymen används av en annan process. Konverteringen kanske kan köras om volymen kopplas från först.
ALLA ÖPPNA REFERENSER TILL VOLYMEN KOMMER ATT BLI OGILTIGA.
Vill du framtvinga en frånkoppling av den här volymen? <J/N> j
Det gick inte att koppla från volymen"
Nehe ! AARGH blir galen
vad är felet?
Citera
2007-06-14, 00:39
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbsan
okej , har laddat ner ett spel som är över 4 GB så behöver alltså converta nån disk från FAT32 till NTFS. Jag gjorde det på D: och det funkade , MEN när jag ska packa upp denna fil så står det fortfarande "only NTFS file systom supports files larger than 4GB"
och när jag markerar D: så står det "Filesystem:NTFS"

och när jag ska försöka converta C: så står det bara "Konverteringen kan inte utföras eftersom volymen används av en annan process. Konverteringen kanske kan köras om volymen kopplas från först.
ALLA ÖPPNA REFERENSER TILL VOLYMEN KOMMER ATT BLI OGILTIGA.
Vill du framtvinga en frånkoppling av den här volymen? <J/N> j
Det gick inte att koppla från volymen"
Nehe ! AARGH blir galen
vad är felet?

Du försöker konvertera hårddisken som du har windows på och detta under tiden du kör windows.
Snacka om ilandsproblem.

Citat:
only NTFS file systom supports files larger than 4GB

Tro inte på detta, de förbannade jävla lögnarna Microsoft. Fan vad jag hatar dom.
Citera
2007-06-14, 00:42
Medlem
Tobbsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Du försöker konvertera hårddisken som du har windows på och detta under tiden du kör windows.
Snacka om ilandsproblem.

Känner mig dum men, hur ska man annars göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Tro inte på detta, de förbannade jävla lögnarna Microsoft. Fan vad jag hatar dom.

vet inte om jag ska skratta eller gråta
Citera
2007-06-14, 00:53
Moderator
Falukropps avatar
Tja, windows blir nog lite grinigt om du unmountar en enhet som det ligger systemfiler öppna för read/write på. Swapfilen till exempel. Så därför tillåter det inte dig att göra det.

Du kan testa att boota upp i felsäkert läge och köra konverteringen från det, det kanske funkar. Starta om datorn och hamra en massa på F8-knappen precis i början på booten så får du upp en meny där du kan välja felsäkert läge.

Funkar inte det kan du ju testa att plocka hem Hiren's Boot CD, bränna ut och boota upp från den och se om convert.exe finns med där.
Den hittar du på piratebay eller nåt sånt.

Orsaken till att det inte funkar att packa upp som du gör nu är väl troligen att winzip cachar filerna på c-driven som du fortfarande har fat32 på. En möjlig temporär lösning är att flytta cachen till d-driven. Men du borde ändå köra ntfs på samtliga diskar i datorn. Finns ingen orsak att köra ett primitivt filsystem som inte är journalförande i dagsläget. Du kommer aldrig vilja trycka i din disk i en dator som inte klarar att köra ett OS som har ntfs-stöd ändå.
Citera
2007-06-14, 00:58
Medlem
Tobbsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tja, windows blir nog lite grinigt om du unmountar en enhet som det ligger systemfiler öppna för read/write på. Swapfilen till exempel. Så därför tillåter det inte dig att göra det.

Du kan testa att boota upp i felsäkert läge och köra konverteringen från det, det kanske funkar. Starta om datorn och hamra en massa på F8-knappen precis i början på booten så får du upp en meny där du kan välja felsäkert läge.

Funkar inte det kan du ju testa att plocka hem Hiren's Boot CD, bränna ut och boota upp från den och se om convert.exe finns med där.
Den hittar du på piratebay eller nåt sånt.

Orsaken till att det inte funkar att packa upp som du gör nu är väl troligen att winzip cachar filerna på c-driven som du fortfarande har fat32 på. En möjlig temporär lösning är att flytta cachen till d-driven. Men du borde ändå köra ntfs på samtliga diskar i datorn. Finns ingen orsak att köra ett primitivt filsystem som inte är journalförande i dagsläget. Du kommer aldrig vilja trycka i din disk i en dator som inte klarar att köra ett OS som har ntfs-stöd ändå.

Tack för svaret, kan meddela att det funkade helt plötsligt ! vet inte vad som hände men men, kan ju ändå converta C: också som du sa ! tack för hjälpen
Citera
2007-06-14, 01:01
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbsan
Tack för svaret, kan meddela att det funkade helt plötsligt ! vet inte vad som hände men men, kan ju ändå converta C: också som du sa ! tack för hjälpen

Jo det är nog en rätt god ide att göra.
Men schysst att det funkade spontant, sånt blir man glad av :>

Ah, och innan du konverterar, se till att du kört chkdsk, om inte convert kör det automatiskt innan. För säkerhets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in