2007-06-16, 23:46
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Jag har aldrig sett en turtäthet på mindre än fem minuter i sthlm, detta i rusningstrafik. I Hong Kong är turtätheten 2 minuter hela dagen, sjunker till fem minuter på natten fram till midnatt då den slutar gå.

Redan 1968 hade tunnelbanan i Leningrad en turtäthet på 30 sekunder under rusningstrafik och någon eller några minuter under övrig tid.
Citera
2007-06-17, 09:49
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Redan 1968 hade tunnelbanan i Leningrad en turtäthet på 30 sekunder under rusningstrafik och någon eller några minuter under övrig tid.

Funkar inte pga säkerhetsavstånden mellan tågen. Skulle lösas genom datastyrda vagnar i stället för en Muhammed i varje lok.
Citera
2007-06-17, 09:54
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Funkar inte pga säkerhetsavstånden mellan tågen. Skulle lösas genom datastyrda vagnar i stället för en Muhammed i varje lok.

Låter korrekt, ja. Dock så funkade det av någon anledning i Leningrad, utan datorstyrda vagnar. Att sedan inte mycket annat funkade är ju a totally different ballgame...
Citera
2007-06-17, 13:30
Medlem
lepops avatar
vad jag vet så har man pratat om att föränga Skarpnäcklinjen till Älta
Citera
2007-06-17, 19:59
Medlem
Skinny Meats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Är dom inte redan datorstyrda? Trodde föraren typ bara tryckte på "start" och sen visade datorn att han inte somnat genom att trycka på någon "alertknapp" då och då... En kompis till mig sa att det var så och han har jobbat på SL, men man kan köra manuellet också om man vill. Dock ska jag väl tillägga att vi inte ägnade detta ämne någon större diskussion så jag kan ju ha missuppfattat honom...
Citera
2007-06-17, 20:37
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinny Meat
Är dom inte redan datorstyrda? Trodde föraren typ bara tryckte på "start" och sen visade datorn att han inte somnat genom att trycka på någon "alertknapp" då och då... En kompis till mig sa att det var så och han har jobbat på SL, men man kan köra manuellet också om man vill. Dock ska jag väl tillägga att vi inte ägnade detta ämne någon större diskussion så jag kan ju ha missuppfattat honom...

På gröna linjen är det i princip så, men så vitt jag vet så utnyttjar dom flesta förare inte den funktionen eftersom datorn kör som en idiot.
Citera
2007-06-17, 20:43
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
På gröna linjen är det i princip så, men så vitt jag vet så utnyttjar dom flesta förare inte den funktionen eftersom datorn kör som en idiot.
Förarna utnyttjar den inte eftersom de inte får, de enda som idag har utbildning är några få säkerhetssnubbar, några från facket och några testpiloter med arbetsskador.

Personligen finns det massor att göra med tunnelbanan utan att börja bygga ut och förlänga linjer, men det verkar ingen vara intresserad av.
Citera
2007-06-17, 20:45
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Låter korrekt, ja. Dock så funkade det av någon anledning i Leningrad, utan datorstyrda vagnar. Att sedan inte mycket annat funkade är ju a totally different ballgame...
Klart att det funkade i Leningrad, de sket antagligen i antalet krockar och anndra saker som arbetsförhållanden, säkerhet m.m.
Vi skulle kunna röja på med 15 sekunder mellan tågen om vi accepterar lite "spill" på tunnelbanechaffisar

OT: Det skulle vara intressant att veta hur många olyckor som inträffade under denna tid, men sådan statistik var säkert inte intressant för folket i folkrepubliken
Citera
2007-06-17, 21:36
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Klart att det funkade i Leningrad, de sket antagligen i antalet krockar och anndra saker som arbetsförhållanden, säkerhet m.m.
Vi skulle kunna röja på med 15 sekunder mellan tågen om vi accepterar lite "spill" på tunnelbanechaffisar

OT: Det skulle vara intressant att veta hur många olyckor som inträffade under denna tid, men sådan statistik var säkert inte intressant för folket i folkrepubliken

Nej, även om jag personligen var där som åsyna vittne vid denna tidpunkt så nämndes inte någon sådan statistik från officiellt håll, men däremot talade jag med en bulgarisk student som hade bott i staden under sammanlagt tre år, och han hade inte vare sig sett eller hört talas om några olyckor. Usch, nu blev det OT....
Citera
2007-06-17, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Stockholms tunnelbana byggdes under 50 och 60 talet. Sedan dess har det hänt saker staden har blivit mycket större med mer bilköer och trafikkaos till följd. Jag anser det är dags att se över tunnelbanans långsiktiga infrastruktur.
Det första problemet som jag ser det är att det saknas en linje som skulle kunne fungera som förbindelse till alla andra linjer, helt enkelt en circle line runt stockholms innerstad.
Vad tycker ni om iden att det behövs en linje till i framtiden?
Eller hur skulle ni vilja förändra tunnelbanans infrastruktur. Ska framtida linjer och stationer vara på marknivå ungefär som vid Abrahamsberg och Brommaplan.
Själv är jag inte från stockholm så hur ser ni på problemet som bor i Stockholm?

Nej, varför inte? Det är väl bara att spränga nya tunnlar för att göra det lite lite lättare, så man tjänar kanske fem minuter, det är ju inte precis något arbete med att skapa nya tunnlar och konfigurera om hela systemet...
Citera
2007-06-18, 03:15
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SplendiX
Nej, varför inte? Det är väl bara att spränga nya tunnlar för att göra det lite lite lättare, så man tjänar kanske fem minuter, det är ju inte precis något arbete med att skapa nya tunnlar och konfigurera om hela systemet...

Även om man bara skulle tjäna fem minuter blir det betydlig skillnad. Det är nämligen fler än en person som åker. Närmare bestämt är det över en miljon resenärer per dag.
Men naturligtvis bör man inte göra i Stockholm som i andra huvudstäder. Se bara som det gått med tunnelbanan i London, på tok för rörig, man har ju ingen aning hur man ska lyckas ta sig från A till B. Nej, bättre vore det om folk gick lite mer på gatorna och trängdes ordentligt.
Citera
2007-06-18, 08:44
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Även om man bara skulle tjäna fem minuter blir det betydlig skillnad. Det är nämligen fler än en person som åker. Närmare bestämt är det över en miljon resenärer per dag.
En miljon? I tunnelbanan? Vart har du fått denna siffra ifrån?

Senast jag kommer ihåg så var det 600.000 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in