2023-03-12, 21:03
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var alltså en ren gissning.

I Masmofallet ja, men orimligt är det inte, dessitom lär ju många invandrare som bryter sägs Massmo!
Citera
2023-03-12, 21:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
I Masmofallet ja, men orimligt är det inte, dessitom lär ju många invandrare som bryter sägs Massmo!
Det var Masmo frågan gällde.

Och du gissar bara, invandrare uttalar en massa saker tokigt.
Citera
2023-03-12, 21:09
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var Masmo frågan gällde.

Och du gissar bara, invandrare uttalar en massa saker tokigt.

Jag har hört mer än en invandrare säga Massmo så nog kan det uttalet sägas vara i bruk.
Citera
2023-03-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fram till 1950 typ, innan dagens Masmo fanns.

På kartan från 1845/1893 så skrivs Masmo som "Masmo" med ett S.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/34344

Klicka dig in på kartan och följ vägen söderut och sväng österut från fittjabron så syns namnet skrivet som "Masmo" i skogsområdet.
Citera
2023-03-12, 21:53
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
På kartan från 1845/1893 så skrivs Masmo som "Masmo" med ett S.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/34344

Klicka dig in på kartan och följ vägen söderut och sväng österut från fittjabron så syns namnet skrivet som "Masmo" i skogsområdet.

Skriva ja, jag skrev Massmo för att belysa uttalet.

Annars hade ju frågan blivit: Uttalas Masmo, Masmo eller Masmo?
Citera
2023-03-13, 04:25
Medlem
^^Tack för all input i frågan "hur uttalas Masmo"... det tycks råda delade meningar, framför allt pga. det är något av en obygd, en gråzon i Storstockholms urbana landskap.

Jag har personligen fäbless för "Mássmo"-uttalet men det är bara jag.
Citera
2023-03-13, 09:53
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Jag går här och tänker på en T-banestation på Röda linjen: Masmo.

Nu undrar jag: hur uttalas det? Som Mássmo? Eller Màsmo? Eller något annat?

Tacksam för svar.
Maaasmo.
Citera
2023-11-28, 15:56
Medlem
AliPizzerians avatar
Någon som vet ifall C6 eller C14 fortfarande är i bruk? Tycker de tågen är mycket finare än dem nuvarande.
Citera
2023-11-30, 15:56
Medlem
Är det inte rätt märkligt att man inte valde att förlänga linjen som går till Arenastaden till Järvastaden och Ursvik också? Kommer väl bo rätt mycket människor där när allt är klart.
Citera
2023-11-30, 18:05
Medlem
Sonny00s avatar
Är det någon här som bor på östra Södermalm?

Ser Södermalmsborna fram emot den nya stationen ”Sofia”. Eftersom det mest bor vänsterfolk och feminister där antar jag att ni är glada åt att det blir den blå linjen som kommer? Då är ju chanserna stora att även denna del av Södermalm får ta del av mångkulturens fröjder.

Hur ser ni på att det inte blir några rulltrappor utan bara hissar? Ser ni det som en bra chans att bekanta sig med övriga resenärer? Eftersom söderfolk är toleranta så gissar jag att piss på hissgolven inte kommer vara något att störa sig på.
Senast redigerad av Sonny00 2023-11-30 kl. 18:10.
Citera
2023-12-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är det någon här som bor på östra Södermalm?

Ser Södermalmsborna fram emot den nya stationen ”Sofia”. Eftersom det mest bor vänsterfolk och feminister där antar jag att ni är glada åt att det blir den blå linjen som kommer? Då är ju chanserna stora att även denna del av Södermalm får ta del av mångkulturens fröjder.

Hur ser ni på att det inte blir några rulltrappor utan bara hissar? Ser ni det som en bra chans att bekanta sig med övriga resenärer? Eftersom söderfolk är toleranta så gissar jag att piss på hissgolven inte kommer vara något att störa sig på.

Lol vilken skev bild du har. Du kommer bli besviken på dina rätt märkliga förhoppningar.

Jag gillar att du tror att folk inte kan byta linje heller, som att dom sprids längs tunneln som finns.

Angående hissar så blir det nog tvärtemot effekt från vad du tror, det finns ju bara hissar så dom kommer användas så frekvent att ingen kan pissa i dom.
Citera
2023-12-01, 18:13
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Lol vilken skev bild du har. Du kommer bli besviken på dina rätt märkliga förhoppningar.

Jag gillar att du tror att folk inte kan byta linje heller, som att dom sprids längs tunneln som finns.

Angående hissar så blir det nog tvärtemot effekt från vad du tror, det finns ju bara hissar så dom kommer användas så frekvent att ingen kan pissa i dom.

Vi får väl se…

Folk som bor omkring Odenplan har i alla fall inga höga tankar om att det byggdes en pendeltågsstation där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in