2007-06-13, 14:26
Medlem
Tar datorn skada av att vara igång 24/7?
Jag tycker nämligen att det är så omständigt att behöva starta upp den bara för att kolla någon liten grej, så jag har den igång så gott som dygnet runt.
Citera
2007-06-13, 15:25
Medlem
JoKs avatar
Jag har varit med om att en laptops hårddisk skurit ihop efter att ha varit igång mer eller mindre konstant i ett år. Vet dock inte om det berodde på slitage eller om den fått sig en smäll. Med en ny hårddisk snurrade datorn på som vanligt igen.

Sen blir batterierna riktigt trötta om man använder datorn med strömsladden i. Samma syndrom som på mobiltelefoner; bättre att ladda ur helt och sen ladda upp än att fes-ladda lite då och då.
Citera
2007-06-13, 16:51
Medlem
roxies avatar
Har alltid haft mina laptops på dygnet runt, och inte känt att de tagit någon skada utav det.
Citera
2007-06-13, 16:59
Medlem
darkmarcs avatar
De två saker som är vanligaste orsaken till att laptopar tar skada är stötar som skadar disken och andra komponenter, samt värme.

Så om du har din laptop någorlunda stilla, samt ser till att ha den i väl ventilerade utrymmen och inte t ex lägger den på kudden i sängen så du täcker för ventilationshålen, så är det lugnt.

Jag kör en 6 år gammal laptop med OpenBSD som firewall på mitt hemma-LAN och den bara går och går. Jag startar kanske om den nån enstaka gång om året, men stänger aldrig av den.

///DM
Citera
2007-06-13, 23:47
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoK
Sen blir batterierna riktigt trötta om man använder datorn med strömsladden i. Samma syndrom som på mobiltelefoner; bättre att ladda ur helt och sen ladda upp än att fes-ladda lite då och då.
Det där kan du ställa in på de flesta laptops. Mina börjar inte ladda förrän kapaciteten är ner på 15%.
Citera
2007-06-14, 00:10
Medlem
TMNTs avatar
Jag har nån liknande fråga. Tar laptopen skada av att man försätter den i viloläge istället för att stänga av? jag tycker det är mycket smidigare eftersom den startar fortare.
Citera
2007-06-14, 00:12
Medlem
Saltas avatar
Har jobbat med bärbara datorer ett tag, det som oftast händer är att fläktarna blir fulla med damm och datorn blir överhettad. Det är dock väldigt sällan som de tar skada av värme då de bara stänger av sig när de blir för varma. För övrigt så är det just de mekaniska delarna som slits, fläktar och hårddisk. Ser du till att blåsa rent fläktarna någon gång i halvåret så är det inga problem skulle jag våga säga.
Citera
2007-06-14, 01:44
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Det där kan du ställa in på de flesta laptops. Mina börjar inte ladda förrän kapaciteten är ner på 15%.
Har hört att Li-ion batterier år bäst av att vara på kapaciteten 40%. Vet inte vart jag hört detta och jag kan ha blandat ihop det med annat men...

Men om den ändå inte ska användas som server vore det inte bättre att sätta den i vänteläge? Det tar två sekunder att starta datorn och den blir inte så varm samt att hårddisken står stilla.
Citera
2007-08-11, 14:57
Medlem
Men om man plockar bort batteriet är det ju hur lugnt som helst
Citera
2007-08-11, 15:42
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Har hört att Li-ion batterier år bäst av att vara på kapaciteten 40%. Vet inte vart jag hört detta och jag kan ha blandat ihop det med annat men...

Det stämmer att batterierna levereras laddade till 40%, eftersom de då är mest kemiskt stabila.
Både urladdade och 100% laddade åldrar batterierna fortare.

Ta bara ur batteriet om du ska köra 365 dagar om året.
Blås försiktigt ur damm om du märker att fläkten går 100%.
Ställ in energifunktionerna på bärbar dator.

Jag använder själv en gammal laptop till NAS (FreeNAS).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in