2007-06-09, 12:54
Medlem
Nja nu har jag nog allt ställt till det.

Det var så att jag testade använda Fluxbox på mitt Ubuntu ( 7.04 ). Men jag ändrade inte något direkt, men sedan när jag startade om datorn så sså fungerade inte x.org. Det var väl inte problem bara att köra "dpkg-reconfigure xserver-xorg". Så var inte det installerat så då tänkte jag installera det "sudo apt-get install debconf ( eller vad dom kallade det ), dock så var inte apt-get installerat och då kunnde jag installa det genom "apt-get install apt". Och som ni förstår kan man inte installera ett apt-get med apt-get. Så nu undrar jag vad jag skall göra? jag kan inte installera något inte reconfigure'a något heller.

Någon som har en ide?

visste inte vad jag skulle ha som topic.
Citera
2007-06-09, 13:29
Medlem
mannenmedhattens avatar
Hur har du installerat Ubuntu :O? Allt det som du radar upp ska installeras direkt när du installerar Ubuntu, det är väl typ grunden i hela systemet (nästan). Vilken version har du använt? liveCD, alternative?

(rätta mig om ja har fel ngn)
Citera
2007-06-09, 13:38
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaset
Nja nu har jag nog allt ställt till det.

Det var så att jag testade använda Fluxbox på mitt Ubuntu ( 7.04 ). Men jag ändrade inte något direkt, men sedan när jag startade om datorn så sså fungerade inte x.org. Det var väl inte problem bara att köra "dpkg-reconfigure xserver-xorg". Så var inte det installerat så då tänkte jag installera det "sudo apt-get install debconf ( eller vad dom kallade det ), dock så var inte apt-get installerat och då kunnde jag installa det genom "apt-get install apt". Och som ni förstår kan man inte installera ett apt-get med apt-get. Så nu undrar jag vad jag skall göra? jag kan inte installera något inte reconfigure'a något heller.

Någon som har en ide?

Ja. Installera om Ubuntu. Det bör ta högst en kvart om du har det på skiva.
Citera
2007-06-09, 18:32
Medlem
ta bort
Citera
2007-06-09, 18:33
Medlem
Asså det har fungerat innan, bara det att jag lyckades krasha det nu p.g.a min egen okunskap i kombination med min egne djärvhet. Vill ju helst inte ta bort alla mina egna funkrioner jag har fixat och andra saker. /:
Citera
2007-06-09, 19:42
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaset
Asså det har fungerat innan, bara det att jag lyckades krasha det nu p.g.a min egen okunskap i kombination med min egne djärvhet. Vill ju helst inte ta bort alla mina egna funkrioner jag har fixat och andra saker. /:

Det är därför du ska skapa en separat partition som heter /home/ där du alla inställningar m.m. sparas. På så sätt räcker det med att ominstallera programmen för att få in de gamla inställningarna.

testa att starta om datorn i felsäkert läge via GRUB menyn och editera din /etc/X11/xorg.conf fil. Du har säkerligen en fil som heter xorg.conf.backup i /etc/X11

Kopiera över din xorg.conf med innehållet i xorg.conf.backup med kommandot

mv /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf

följt av

reboot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här