2010-07-12, 22:06
Bannlyst
De kan väl lägga sig ned och andas lite tyngre och bli väldigt varma? De visar det inte som hundar, hundar flåsar och räcker ut tungan och visar det väldigt tydligt.
Citera
2010-07-12, 22:28
Medlem
Neorphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
människor svettas, hundar flämtar men vad gör en katt när det är varmt ?

Mvh Tjaboooo

Till skillnad från hundar så har katter en viss förkärlek för värme, men det beror på vilken sorts "värme" det är. Pröva att inspektera slemhinnorna på katten; om dem är mörka kan det bero på värmeslag. Precis som hundar flåsar självklart även katter, men det kan vara lite svårare att tyda. Om katten blir alltför rastlös kan detta vara ett symptom för att det är för varmt och då är det bra om du tappar upp lite kallt vatten för att neutralisera.
Citera
2010-07-12, 22:38
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
De kan väl lägga sig ned och andas lite tyngre och bli väldigt varma? De visar det inte som hundar, hundar flåsar och räcker ut tungan och visar det väldigt tydligt.

Ja, en katt lägger sig platt på golvet eller marken när det är för varmt. Är det stekhett ute så kan katter också hänga med tungan ur öppen mun. Jag antar att du tänker på värmen vi har just nu och den är jobbig för våran katt. Utomhus ligger han bara i skuggan på kvällen och inomhus tar han inte många steg innan han lägger sig på golvet.

Skaffa AC som kan kyla ned rummet så kommer nog katten hålla sig där. Vi har fläkt på men våran katt gillar inte luften som strömmar från den, så jag antar att en AC skulle vara bäst. Kallt vatten framme jämt, vi kör med flaskor vi ställer in i kylen och bara häller i skålen flera gånger om dagen så vattnet alltid är lite kyligt. Sedan brukar vi duscha honom med kallt vatten (han har inga större problem med det, men många katter har) så kroppsvärmen går ner lite. Efteråt mår han riktigt bra. Gillar katten inte att bli duschad så blöt en handduk i kallt vatten så den blir genomsur och lägg den över katten och försök rubba in det i pälsen.

Det kan inte vara kul att vara hund eller katt nu.
Citera
2010-07-13, 00:05
Medlem
b.marleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Sedan brukar vi duscha honom med kallt vatten (han har inga större problem med det, men många katter har) så kroppsvärmen går ner lite. Efteråt mår han riktigt bra. Gillar katten inte att bli duschad så blöt en handduk i kallt vatten så den blir genomsur och lägg den över katten och försök rubba in det i pälsen.

Vi gjorde så på våran bondkatt som hade vattenskräck, Men den märkte väll att det blev svalare och godtog vatten duschningen med glädje efter 2-3ggr.
- Den kom till och med skuttande ut till köket titt som tätt,När man satte på kranen när det var 30+ inne.
(PS: duscha inte huvudet och speciellt inte öronen, Det uppskattas inte.)

* katter är fan bra underliga ibland.
Citera
2010-07-13, 00:47
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
människor svettas, hundar flämtar men vad gör en katt när det är varmt ?

Mvh Tjaboooo

Sätter på sig en sombreo.
Citera
2010-07-13, 01:04
Medlem
Raildiggers avatar
Katter är äckliga djur.

OnT: Vår katt ligger och sover 90% av dygnets timmar, vinter som sommar, jag tror fan inte han har märkt att vi har 30 grader här hemma.
Citera
2010-07-13, 07:37
Medlem
Gidellas avatar
Våran brukar försvinna ut i skuggan när det är varmt. Eller lägga sig i rum där det är kyligt. Lägger sig i stort i platt fall och flåsar osv.

Men det där med handduk och att man ska blöta och vira in dem i. Jag har hört att det inte funkar utan att det är trampdynorna man ska kyla ner för att det är dem som hjälper katterna att regulera värmen?
Citera
2010-07-13, 10:39
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Våran brukar försvinna ut i skuggan när det är varmt. Eller lägga sig i rum där det är kyligt. Lägger sig i stort i platt fall och flåsar osv.

Men det där med handduk och att man ska blöta och vira in dem i. Jag har hört att det inte funkar utan att det är trampdynorna man ska kyla ner för att det är dem som hjälper katterna att regulera värmen?

Det känns lite behagligare för katten om den är fuktig i pälsen. Testa själv med att fukta ditt eget hår. (Du kan också se att katten oftas väljer en lite svalare plats att ligga. Gärna framför en springa vid balkong/fönster.
Mycket riktigt så svettas katten enbart via nos och trampdynor. OCH genom att andas snabbt.

För en del år sedan läste jag att en katt inte klarar över 40 grader. Vår katt gjorde det faktiskt men jag fick pyssla om honom lite extra.
Mvh
Citera
2010-07-13, 11:59
Medlem
Mina kattpojkar ligger på golvet alt på plastpåsar för att få svalka. Har borstat dem vilket var uppskattat.

Ska man passa på att bada dem nu i badkaret med kattschampo ?
Hur ofta ska man bada dem ?

Jag har inte badat dem på säkert 6 år eftersom de blir vansinnigt arga och lätt river sönder mig.

De har vatten men fläktarna gillar de inte.
Citera
2010-07-13, 12:14
Medlem
fgnms avatar
Tycker det ser sjukt roligt och gulligt ut när min ena katt kommer springandes, flämtar med öppen mun och gör diverse ljud. Mina katter ligger oftast utsträckta på rygg nu när det är som varmast men de verkar inte bry sig så mycket, de dricker vatten och äter mat precis som tidigare.
Citera
2010-07-13, 12:28
Medlem
Dorioxs avatar
Min katt älskar o sova i badrummet. På vinter lägger han sig på mattan och då har vi golvvärmen på så det blir varmt och skönt. Och nu på sommaren så brukar han sova i badkaret eller i handfatet. Vi brukar tappa upp kallt vatten i det ena handfatet så sover han i det andra men han brukar också dricka direkt ur toalettstolen.
Citera
2010-07-13, 13:25
Bannlyst
Katter som blir så varma kan man ju inte heller blåsa med en fläkt på, de hatar ju fläktar, iallafall mina. Lite synd, vad kan man egentligen göra om katten blir väldigt varm?

Man måste se till att katterna har tillgång till rent kallt vatten i tider som dessa också, mycket viktigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in