2007-06-07, 14:22
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Var det amerikanskt inflytande som gjorde att vi ändrade, eller något annat? Man får lägga till sin fars/mors namn följt av "son" eller "dotter" som mellannamn om man vill. Således kan jag heta Eriksson Johansson om jag nu skulle vilja. Om jag sedan gifter mig kan det sluta med att barnen heter till exempel, Erik Jönsson Nilsson Eriksson Johansson.

Jo det tror jag att man skulle kunna heta. Dock får man bara ha ett efternamn i sverige så de 3 andra "efternamnen" får bli mellannamn i så fall.. Liten petitess bara.
Citera
2007-06-07, 17:14
Bannlyst
jag minns nån isländare som hette Thor i efternamn. Utan nåt sonnamn innan.

Det är väl lite samma fråga som "heter alla juggar -ic i efternamn?" Och det fick vi förklarat i en tidigare tråd här.
Citera
2007-06-07, 17:29
Medlem
En kompis till mig är islänning faktiskt.
Einar Omarsson heter han, och hans far heter Omar, båda hans föräldrar har fått deras efternamn från dess fader.

Jag började fundera lite på det inte finns någon som döps efter mamman, vitt jag vet iaf.
Lite lustigt tycker jag
Citera
2007-06-07, 22:16
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmannen
Jag började fundera lite på det inte finns någon som döps efter mamman, vitt jag vet iaf.
Om pappan är okänd kanske..?

Eller heter man per automtik Ingesson då
Citera
2007-06-08, 00:12
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Om pappan är okänd kanske..?
I min släktforskning har det någon gång varit så att barnet fått ta namnet efter moderns far istället. Ja, det finns oäktingar även i min släkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in