2007-06-04, 20:00
Medlem
Var i Värmland i helgen och fiskade.Jag och kompisen hyrde en lägenhet i ett litet samhälle.Jag tog med mig min vattenkokare då spisarna i gamla lägenheter brukar vara så sega.

Vart ganska så paff när jag på morgonen hällde i 1L vatten i kokaren när det kokade upp efter 70sek.När jag kom hem så testade jag hur lång tid det tog att koka upp 1L i mitt egna kök.Var en viss skillnad då det tog ca 3min.Nån elexpert som kan förklara skillnaden på 2min? Kan tillägga att lägenheten vi hyrde var i en skabbig lägenhet byggd på 50-talet.
Citera
2007-06-04, 20:08
Medlem
Då hade kokaren i Värmland en högre effekt. Det står sannolikt på kokarna vilken effekt de har.

Edit: Slarvläste. Glöm det som står ovan.

Enda förklaringen är att det var högre spänning i uttagen i Värmland, och kanske att vattnet inte var fullt så kallt från början.

Edit 2: Spänningen i vägguttagen får variera så mycket som -10 till +6 % från 230 V, alltså 207 till 244 V. Detta kan ge en effektskillnad på en vattenkokare som ska utveckla låt säga 2000 W vid 230 volt på ungefär 1600 till 2250 watt.
Citera
2007-06-04, 20:51
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Om samhällena var antingen Munkfors eller Deje, så kan jag upplysa om att där är strömmen extra "stark". Troligtvis pga kraftverkens närhet på något vis. Särskilt stark är strömmen i Deje, då det verket är anpassat för ett nu nedlagt pappersbruk. Det ska tydligen bli en extra strömstark "bula" i och runt byhålorna med kraftverket i Deje. Mången nyinflyttad begagnad apparat har fått sin nådastöt i den byn...

Någon mer vetenskaplig förklaring än denna har jag inte, men det var så jag fick den förklarad för mig av en numera pensionerad Tv-reparatör...
Citera
2007-06-04, 21:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Låter ju extremt konstigt. Tror nog att det var så att vattnet helt enkelt är kallare hemma hos dig alterntivt bra mycket mer varmare hos din kompis.

Edit: Förklaringen ovan såg ju rätt bra ut.

Vill man ha en bra vattenkokare för friluftsbruk så kan jag för övrigt rekommendera Jetboil, gasolkokare. Lysande produkt.

http://www.addnature.com/default_redir.asp?url=http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=JETBOILJETBOIL
Citera
2007-06-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om samhällena var antingen Munkfors eller Deje, så kan jag upplysa om att där är strömmen extra "stark". Troligtvis pga kraftverkens närhet på något vis. Särskilt stark är strömmen i Deje, då det verket är anpassat för ett nu nedlagt pappersbruk. Det ska tydligen bli en extra strömstark "bula" i och runt byhålorna med kraftverket i Deje. Mången nyinflyttad begagnad apparat har fått sin nådastöt i den byn...

Någon mer vetenskaplig förklaring än denna har jag inte, men det var så jag fick den förklarad för mig av en numera pensionerad Tv-reparatör...

Lägenheten ligger i området runt Filipstad.När jag slår på kokaren hemma så brukar den börja "mullra" efter någon minut.Nu börja den låta som fan bara man slog på knappen.Kokaren är av märket "linea" och har en effekt på
2200w.Vattnet var inte varmt när jag slog det i kokaren.
Citera
2007-06-05, 03:50
Medlem
Kan det inte ha att göra med renheten i vattnet också?

bara en tanke.
Citera
2007-06-05, 06:22
Medlem
Megaforces avatar
Det är framförallt två orsaker:

1. Transformatorstationen i området är avsedd för betydligt högre effektuttag än vad som tas ut nu. Detta märks framförallt vid nedlagda industrier. Detta gör att man har spänningar över 240 volt på sommaren och något lägre på vintern.

Närheten till kraftverket har ingen större betydelse, däremot förbrukningen över de aktuella kraftledningarna och transformatorn. Någon gång på 80-talet så justerades den svenska normspänningen till EU-standard, dvs från 220V till 230V. Transformatorstationen har förmodligen då justerats upp, men efter nedläggningen har man inte gjort någon justering.

Det finns fortfarande en del transformatorer i sverige som inte lämnar så mycket mer än 220V eftersom de inte går att justera upp mer.

2. För klen ledningsarea på elledningarna till det vägguttag som används. I många äldre fastigheter så är ledningarna så klena att de lämpar sig för avsäkring med 6A.

Troligen har lägenheten i värmland nya elkablar som har grövre ledningsarea och förlusterna därför är väldigt små medan hemma så försvinner mycket av värmen i elledningarna och inte i vattenkokaren. 2300 watt är en väldigt hög effekt.
Citera
2007-06-05, 19:52
Medlem
DennisOlofs avatar
Kan bero på vattnet också.

Det skiljer sig ju runt om i landet.

Jag kör inte med vattenkokare längre, man måste avkalka, det blir jobbigt tycker jag så mitt kallvatten går ner i koppen och in i mikron, kör på maxeffekt i runt 30sek på just min mikro, varmt och gott.

Plus det är perfekt att värma på kaffet lite när det blivit svalt, köra 10-15sec. PLING klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in