Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
I varje fall, så gäller min frågeställning huruvida liberaler måste vara liberala som privatpersoner bara för de har en liberal ideologi.
Anledninge till detta är att inte alltför sällan när jag diskuterat med folk och uttryckt mitt hat mot kommunister, araber, muslimer, UNF:are eller utspökade femtonåringar och liknande grupper i samhället så brukar jag få höra "Men, du är ju liberal då ska du inte tycka sådär. Alla har rätt att leva som de vill".
Jag tar din fråga på allvar även om den förefaller retorisk. Ett vanligt misstag sk "liberaler" gör är att begränsa sin liberalism med t ex orden; "Jag är rätt liberal i den frågan...." Detta indikerar att den som uttrycker det, är liberal, inom de ramar som den som uttrycker en liberal idé själv definierar. Men... Liberalism är ett idésystem. Antingen omfamnar man ideologin och accepterar den, söker dess förtjänster o brister, och i någon mån anammar den - eller förkastar den. I allmänhet är det lite grann som att ha en publik och en privat åsikt; Gudrun Schyman är kommunist men väljer det privata alternativet för sin alkoholismbehandling, Freiwals är emot att allmännyttan säljs ut men köper sin egen.
Misstaget många - läs alla - gör, är att tro att man kan välja sin "egen hemmagjorda" ideologi. Om du är liberal, så finns det en anakronism i att 'hata' folkgrupper / organisationer. Det är så antiliberalt så man baxnar.
Det finns massor av människor som har en privat o en offentlig agenda, så det är inget unikt, men åsiktsmässigt är du bara full av sk 'ciderhusregler' om du bekänner dig till ett idésystem utan att vara beredd att följa idésystemet. Ett sätt att som människa identifiera dig med något som känns liberalt (ex jag är för stackars katatoniska flyktingbarn, så länge de inte bor grannar med mig).
Faktum är att Jesus uttryckte det rätt bra för ett par tusen år sedan, det är på gärningarna man känner igen människan, inte på det de säger. För min egen del kan FP omsättas på samma vis - ett liberalt parti utan liberala idéer = koffeinfritt kaffe. Precis som de flesta sk 'liberala' människor.