2007-05-30, 23:26
Bannlyst
Vilka konsekvenser av växtushuseffekten kan vi förvänta oss i framtiden?
Citera
2007-05-30, 23:30
Medlem
Växthuseffekten har så vitt jag vet alltid funnits så jag antar samma som nu?!
Citera
2007-05-31, 09:10
Medlem
Carpe Diems avatar
PU -> Naturvetenskap
/mod.
Citera
2007-06-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkeperke
Vilka konsekvenser av växtushuseffekten kan vi förvänta oss i framtiden?

Eftersom växthuseffekten har funnits sedan tidernas begynnelse så antar jag att det är den globala uppvärmningen du syftar på.
Citera
2007-06-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Eftersom växthuseffekten har funnits sedan tidernas begynnelse så antar jag att det är den globala uppvärmningen du syftar på.
Jag är dåligt insatt i detta ämne, men det har slagit mig att ingen tycks ha påstått att den aktuella globala uppvämningen skulle innebära slutet på istiderna! De kan väl kan förväntas om några tusental år ändå återkomma?!? Och däremellan svänger klimatet väl fram och tillbaka så vi får återuppleva vintrarna på 1940-, 1960- och 1980-talet!?!

Troligt ämne alltså i Flashback m.m. om några år eller något decennium: Vad skall vi göra åt den globala avkylningen!!!!
Citera
2007-06-01, 13:40
Medlem
Quantilhos avatar
Den här grafen tycker jag är ganska målande och säger mycket när man tittar på det hela från ett geologiskt perspektiv. Därtill får man en förklaring till varför det skapades så sjukt mycket fossila bränslen under Devon & Karbonepokerna.

Det är en graf över hur koldioxiden och temperaturen förändrat sig genom de geologiska tidsåldrarna. Återskapningarna är gjorde med hjälp av sediment och liknande.
Citera
2007-06-01, 13:47
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Den här grafen tycker jag är ganska målande och säger mycket när man tittar på det hela från ett geologiskt perspektiv. Därtill får man en förklaring till varför det skapades så sjukt mycket fossila bränslen under Devon & Karbonepokerna.

Det är en graf över hur koldioxiden och temperaturen förändrat sig genom de geologiska tidsåldrarna. Återskapningarna är gjorde med hjälp av sediment och liknande.
OMG! Vi kommer dö!

Varför ska alla alltid överdriva det här med växthuseffekten?

Aja, nu ska jag ut och njuta av värmen
Citera
2007-06-01, 14:02
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho

Den grafen har jag aldrig sett innan, den var ju grymt intressant. Om man ska tolka den så verkar där ju inte finnas något samband mellan CO2 och medeltemp.
Under långa tider med fallande CO2 så har jorden en temp jämvikt men ibland så stiger tempen när CO2 faller (150 milj år) eller tvärtom (450 milj år). Det verkar snarare som om jorden vill inta en temp jämvikt runt 22 grader med några tillfälliga istider på 12 grader. Hur tolkar IPCC denna graf?
Citera
2007-06-01, 14:21
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furfur
Den grafen har jag aldrig sett innan, den var ju grymt intressant. Om man ska tolka den så verkar där ju inte finnas något samband mellan CO2 och medeltemp.
Under långa tider med fallande CO2 så har jorden en temp jämvikt men ibland så stiger tempen när CO2 faller (150 milj år) eller tvärtom (450 milj år). Det verkar snarare som om jorden vill inta en temp jämvikt runt 22 grader med några tillfälliga istider på 12 grader. Hur tolkar IPCC denna graf?

Har faktiskt ingen aning om vad de anser om sådant. Men IPCC fokuserar ju på mycket kortare tidsintervall och jag misstänker att de inte bryr sig så mycket om geologiska tidsrymder. Kan försöka kolla upp det dock. Nu måste jag på möte med två tyska kolgeologer så jag får ta det till helgen.

Sediment är ju betydligt mycket osäkrare när det gäller tid iallafall. Det man mäter på är ju i många fall ett medeltal för 100 år eller liknande, medan isborrkärnor (hävdas det) eller historiska kemiska/spektroskopiska mätningar kan ge betydligt bättre tidsupplösning.

Har också hört uppgifter om att många människor drabbas av huvudvärk vid cirka 5000 ppm CO2 så det var nog inte allt för trevligt att leva under Kambrium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in