2007-09-23, 04:46
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonAngel88
. . . . .
OT: Det skulle vara bra om TS skulle berätta för oss om han vill ha orden på spanska eller svenska, eftersom i hans/hennes inlägg är detta rätt så otydligt (med tanke på att han/hon själv skriver två ord, varav ett på spanska och ett på svenska).
Jag kan iaf inte tolka trådstarten på annat sätt än att vad som önskas är skällsord/nedsättande omskrivningar (dysfemismer) på nationaliteterna spanjorer och brasilianare - och det då på svenska. I stil med att vi kallar norrmän för norrbaggar, finnar för finnjävlar och danskar för gröthalsar, alltså. (eller för den delen araber för "kamelknullare"...)

Till TS:
Sådana ord är är annars svåra att finna på alla språk då det är vanligast att de finns just för grännländerna eller mellan länder som är/har varit ärkefiender, alternativt nationaliteter (eller för den delen med etnicitet eller religionstillhörighet som grund) som man har problem med inhemskt. Som ditt eget exempel "wetbacks" som ju är den amerikanska dysfemismen för mexikaner. (jmf: engelsmännens "frog" för fransmän och kanske t.o.m."pakkie" för pakistanier, amerikaners "limey" för engelsmän, "spicks" för italienare osv osv).

Och tyvärr(?), jag kan inte komma på en endaste dysfemism för varesig spanjorer eller brasilianare på svenska.
Citera
2007-09-23, 05:13
Medlem
Vilsens avatar
Är det inte bättre att koncentrera sig på de avskyvärda chilenarna?
Jag är också i behov av ett passande ord, gärna något som anspelar på deras flottiga hår eller deras tjuvaktighet.
Citera
2007-09-23, 05:35
Medlem
TheMPGs avatar
Spanjacker
Citera
2007-09-23, 06:16
Medlem
Carradines avatar
Chilinötter?
Citera
2007-09-24, 00:04
Medlem
Vilsens avatar
Men fan va billigt!
http://www.expressen.se/nyheter/1.852030/brandattentat-mot-aik-stjarnor

TS din usling
Citera
2007-09-24, 15:45
Medlem
Daevass avatar
Bananplockare, banannegrar m.m.
Citera
2026-04-23, 12:54
Medlem
UltraSlinkys avatar
Är dago/dego applicerbart om man vill förolämpa/kränka en chilenare?

Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Jag är också i behov av ett passande ord, gärna något som anspelar på deras flottiga hår eller deras tjuvaktighet.

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in