Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-29, 17:25
Medlem
Caps_Locks avatar
Förtydligande:

Har en massa musikmappar som är döpta efter artist och album.. Exempelvis:
Dr. Bombay - Rise and curry.

Har nu börjat lägga albumen i mappar som är sorterade på artisten endast. Ex:

Dr Bombay\Dr. Bombay - Rise and curry.

Har märkt att det är en väldigt tidskrävande uppgigt och jag har suttit flera nätter för att få ordning på det hela, så nu undrar jag: finns det något program som löser detta automatiskt eller måste jag göra det manuellt?
Citera
2007-05-29, 17:52
Medlem
Ettan^s avatar
Du behöver alltså något sorts program som läser av vad mappen "Dr Bombay - Rise and Curry" heter och sen skapar en mapp som heter "Dr Bombay" och flyttar den dit? Det låter ganska knepigt. Tänk om mappen heter "Rise and Curry - Dr Bombay" eller bara "Rise and Curry", då kommer det ju inte fungera. Dessutom vet den ju inte var den ska sluta läsa av mappnamnet, om du inte har ett "-" mellan artist och skivnamn på varje mapp, men då måste du ju sitta och ändra det manuellt före du kör det där programmet.

Gör det själv istället, det tar nog inte alldeles för lång tid om du inte har sjukt många mappar Tror ärligt talat inte att det finns något sånt program, i alla fall inte som funkar på sättet jag just skrev, och min fantasi är inte tillräcklig för att komma på något annat sätt det skulle kunna fungera.
Citera
2007-05-29, 18:02
Bannlyst
det borde inte vara så svårt att skriva ett program som gör detta... bara man har alla originalmappar namngivna på samma sätt.
Citera
2007-05-29, 18:06
Medlem
Rauzs avatar
iTunes fixar det automatiskt, om man så vill.
Citera
2007-05-29, 18:32
Medlem
Caps_Locks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
iTunes fixar det automatiskt, om man så vill.
Vart hämtar man det programmet?
Tack så mycket för alla svaren, jag har alldeles för många mappar för att flytta allting själv, och alla är inte namngivna på samma sätt. Funkar det inte då?
Citera
2007-05-29, 18:55
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caps_Lock
Vart hämtar man det programmet?
Tack så mycket för alla svaren, jag har alldeles för många mappar för att flytta allting själv, och alla är inte namngivna på samma sätt. Funkar det inte då?
www.apple.com/itunes

Notera alltså att det är ett mp3spelar program som råkar ha funktionen inbyggt, om du ställer in "Keep iTunes Music folder organized" samt "Copy files to iTunes Music folder when adding to library" (eller likvärdigt på svenska) i Preferences innan du börjar dra in alla låtar till programmet så ska det inte spela ngn roll, då får du dock komma ihåg att slänga din gamla musikmapp efter så att du inte har två uppsättningar av all musik = tom HD
Citera
2007-05-29, 23:43
Medlem
PNISÄNs avatar
Jag fick ett liknande problem själv för ett par år sen när jag började ladd, hrm, köpa musik på riktigt. Helt plötsligt satt jag med en mapp som hette C:\MUSIK\ och som var fylld med ett par tusen låtar.

Så jag gjorde det som varje man bör göra: ett program som läste av filerna och när den hittade två filer (eller fler, givetvis) som innehöll samma textsträng (typ: "Kent - Bögsjön" och "Kalasbra m Kent, live Hultsfred") så skapades en mapp med namnet "Kent". Fick lite problem först eftersom det blev VÄLDIGT många filer i mapparna "C:\MUSIK\I\" och "C:\MUSIK\AND\"... Men med lite knix så löste det sig. Givetvis funkade det inte till 100%, men jag ser det mest som en kul grej när jag i dag känner för lite Winnerbäck så kanske det blandas med Madonna. Eller så.

Men jag kan inte hjälpa dig, för jag har ingen aning om vad jag har gjort av programmet (som givetvis skrevs i QBasic).

Så kör manuellt. Det ger en enorm känsla av tillfredsställelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in