Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-27, 11:25
Medlem
DaySleepers avatar
Har skaffat ny laptop. Internet jävlas med mej. Ibland funkar det ibland inte.

säger att "There is an IP-address conflict". Ber om diagnos och får då upp att

"Might be a problem with network adapters on the computer" med valen;
- remove malfuncioning network component
- View available wireless networks
- Automatically get new IP for the network adapter LAN (försöker reparera men funkar ej)

Vad jag tror är att det är en konflikt mellan WLAN och kabeln. Jag har aldrig haft wLAN tidigare så vet inte hur det funkar riktigt. Men det finns iaf på datorn men jag använder det inte utan kör vidare på min vanliga nätverkskabel direkt in i väggen. Det verkar bli någon konflikt för datorn försöker hitta wlan netverk hela tiden.

Kan nån hjälpa mej? Vill att burken ska fatta att jag vill ha internet från kabeln. Konstiga är att ibland funkar det, ibland inte, brukar tex funkaett tag om ja stänger av datorn o drar ut nätverks kabeln ur väggen

Lägger till att jag har Vista
Citera
2007-05-27, 12:20
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaySleeper
Har skaffat ny laptop. Internet jävlas med mej. Ibland funkar det ibland inte.

säger att "There is an IP-address conflict". Ber om diagnos och får då upp att

"Might be a problem with network adapters on the computer" med valen;
- remove malfuncioning network component
- View available wireless networks
- Automatically get new IP for the network adapter LAN (försöker reparera men funkar ej)

Vad jag tror är att det är en konflikt mellan WLAN och kabeln. Jag har aldrig haft wLAN tidigare så vet inte hur det funkar riktigt. Men det finns iaf på datorn men jag använder det inte utan kör vidare på min vanliga nätverkskabel direkt in i väggen. Det verkar bli någon konflikt för datorn försöker hitta wlan netverk hela tiden.

Kan nån hjälpa mej? Vill att burken ska fatta att jag vill ha internet från kabeln. Konstiga är att ibland funkar det, ibland inte, brukar tex funkaett tag om ja stänger av datorn o drar ut nätverks kabeln ur väggen

Lägger till att jag har Vista
Inaktivera det trådlösa nätverket. Problem troligtvis solved
Citera
2007-05-27, 13:05
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Inaktivera det trådlösa nätverket. Problem troligtvis solved

Jo precis. Det troliga är att två av varandra oberoende routers, en för trådlöst nät (kanske grannens) och en för trådade nätverket försöker ge ditt wlankort och ditt ethernetkort samma ipadress.

Alternativt så säger du åt windows att inte automatiskt koppla upp på trådlösa nätverk

Obs att detta bara är en teori, aldrig råkat ut för det själv.
Citera
2007-05-27, 13:59
Medlem
DaySleepers avatar
jepp kom fram till samma sak. Har som sagt precis bytt till vista o wlan så fattar inte riktigt saker å ting men lyckades stänga av wlanet o har än så länge inte haft problemet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in