2007-05-21, 10:33
Medlem
Jag känner att poängen med inlägget från första början försvinner lite om ni ska hålla på att kritisera uträkningen.
Citera
2007-05-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Jag känner att poängen med inlägget från första början försvinner lite om ni ska hålla på att kritisera uträkningen.

Om den är fel så blir det ju rätt ointressant vad den säger? Jag är mycekt intresserad av rätt siffror.
Citera
2007-05-21, 11:18
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Om den är fel så blir det ju rätt ointressant vad den säger? Jag är mycekt intresserad av rätt siffror.

Jag med. Är det någon som kan ställa upp en kurva som ser annorlunda ut och visa att mina beräkningar inte stämmer är jag den första att erkänna att jag har fel. Jag tror dock inte att jag har fel, även om jag inte har lagt ner någon större tid på projektet. Det var mest för att se själv men jag bedömde att resultatet var värt att posta här ändå.
Citera
2007-05-21, 18:51
Medlem
Poängen med hans inlägg var ju att visa med en härlig ironi hur hemska borgarna är som ger lägre skatt åt låginkomsttagare än höginkomsttagare genom sitt jobbskattevdrag.

För mig är det inte SÅ viktigt att siffrorna stämmer precist då jag anser att poängen går fram hursomhelst.

Finns lite tabeller på:
http://www.regeringen.se/sb/d/8648/a/75573
Citera
2007-05-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Jag med. Är det någon som kan ställa upp en kurva som ser annorlunda ut och visa att mina beräkningar inte stämmer är jag den första att erkänna att jag har fel. Jag tror dock inte att jag har fel, även om jag inte har lagt ner någon större tid på projektet. Det var mest för att se själv men jag bedömde att resultatet var värt att posta här ändå.
Jag har kommit på det nu. Du pratar om skattesänkningar i procent när du menar procentenheter.

En skattesänkning på ett visst antal procentenheter blir större i procent ju lägre skattesatsen är. Betalar man 30 % i skatt så blir en skattesänkning på 1 procentenhet en större relativ sänkning än om man betalar 50 % i skatt och får en skattesänkning på 1 procentenhet. Det blir en sänkning på 3,33.. % respektive 2 %.

Av denna anledning blir det ännu större skillnad i relativ sänkning mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare än din kurva säger.
Citera
2007-05-21, 20:54
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Av denna anledning blir det ännu större skillnad i relativ sänkning mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare än din kurva säger.

Nja, kurvan skulle se precis likadan ut om man räknade på ditt sätt. Värdena på Y-axeln skulle dock vara högre.
Citera
2007-05-21, 21:19
Medlem
Citat:
Nja, kurvan skulle se precis likadan ut om man räknade på ditt sätt. Värdena på Y-axeln skulle dock vara högre.
Nej, höginkomsttagare betalar en högre procent av sin lön i skatt. Därför är en sänkning på en procentenhet en lägre relativ sänkning för en höginkomsstagare än för en låginkomsttagare.

Låt t.ex. säga att en låginkomsttagare betalar 25 % i skatt och en höginkomsstagare 50 % i skatt. Låt oss säga att låginkomsttagarens skatt minskar med x procentenheter och höginkomstttagarens minskar med y procentenheter.
Då minskar låginkomsttagarens skatt med 100x/25 = 4x % och höginkomsttagarens skatt minskar med 100y/50 = 2y %.
Om vi säger att x är 4 och y är 2, dvs låginkomsttagaren får dubbelt så stor sänkning i procentenheter räknat, så blir 4x = 16 % och 2y = 4 %. Dvs låginkomsttagaren får fyra gånger så stor sänkning i procent räknat.

För man in detta i kurvan så blir resultatet en brantare lutning även om du skalar axlarna så att kurvornas toppar är lika höga.

Det är alltså möjligt att ha en situation där låginkomsttagarnas skatt minskar mest räknat i procent samtidigt som höginkomsttagarnas skatt minskar mest räknat i procentenheter. Sätt t.ex. x=2, y=3. 2*4 > 3*2
Citera
2007-05-22, 00:20
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
För man in detta i kurvan så blir resultatet en brantare lutning även om du skalar axlarna så att kurvornas toppar är lika höga.

Ja det stämmer, jag tänkte fel där. Kurvan kommer givetvis att luta mer.

Men personligen tycker jag att det skulle bli missvisande. till Alliansens fördel förstås, men men... När folk diskuterar skattesänkningar är det alltid procentenheter som används som enhet.
Citera
2007-05-22, 00:27
Medlem
Så, vad blir resultatet? Skulle gärna se ett nytt diagram.
Citera
2007-05-22, 17:58
Medlem
Old Nicks avatar
Varför? Det blir som sagt missvisande och känns bara som ett sätt att försöka bända kurvan ytterligare för att överdriva sänkningens effekter. Det är ju procentenheter på inkomstskatten som är det viktiga. Att komma och säga att en person som betalar 32% i kommunalskatt nu har fått skatten sänkt med 60% låter ju bara dumt och folk lär nog mest bara skaka på huvudet åt det.
Citera
2007-05-22, 19:14
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Varför? Det blir som sagt missvisande och känns bara som ett sätt att försöka bända kurvan ytterligare för att överdriva sänkningens effekter. Det är ju procentenheter på inkomstskatten som är det viktiga. Att komma och säga att en person som betalar 32% i kommunalskatt nu har fått skatten sänkt med 60% låter ju bara dumt och folk lär nog mest bara skaka på huvudet åt det.
Nja, snarare så är det ju den procentuella sänkningen som är intressantast, eftersom den relaterar bäst till hur förändringen är för den enskilde. Om man fått en sänkning på 10 procentenheter säger det inte ett jota. Har man däremot fått en sänkning på 20% så har man ju en femtedel mer att leva på än innan. Genom att uttrycka sänkningen i procent så kan man ju jämföra hur stor skillnad det blivit för den enskilde lönetagaren. 10 procentenheter gör ju myket större skillnad ju lägre inkomst man har.
Citera
2007-05-22, 20:36
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nja, snarare så är det ju den procentuella sänkningen som är intressantast, eftersom den relaterar bäst till hur förändringen är för den enskilde. Om man fått en sänkning på 10 procentenheter säger det inte ett jota. Har man däremot fått en sänkning på 20% så har man ju en femtedel mer att leva på än innan. Genom att uttrycka sänkningen i procent så kan man ju jämföra hur stor skillnad det blivit för den enskilde lönetagaren. 10 procentenheter gör ju myket större skillnad ju lägre inkomst man har.

Visst, men gemene man tänker i procentenheter eftersom det är direkt relaterat till den faktiska månadslönen. Om jag berättar för farsan att skatten han betalar den här månaden är 20% lägre än den han betalade samma månad förra året lär han bara fråga: "Jaha, men hur jävla mycket betalade jag då då?" Sen får han sätta sig ner med miniräknaren för att ta reda på hur mycket det är i kronor och ören.

Säger jag att inkomstskatten nu är 5 procentenheter lägre vet han direkt att det handlar om 0.05 x månadslönen. Han förstår även att det är relativt sett mer än de 2 procentenheterna som hans chef fått i skattesänkning. Jag tycker att diagramet fyller sitt syfte, men visst kan jag göra en ny graf om nu folk verkligen vill ha en.

Men det får blir senare. Just nu skall jag se de två sista avsnitten av 24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in