Jag bumpar upp den här tråden med en fråga ang vampyrers "ursprung".
I helgen så såg jag filmen "the Librarian III -Curse of the Judas chalice". I den hävdas det att vampyrerna härstammar från Judas Iskariot, som straff för sitt dåd, förbannades från vila efter döden och dömd att vandra på jorden resten av dess tid.
I White Wolfs rollspel Masquerade (Som behandlats tidigare i tråden) så kallar sig vampyrerna för Kainiter. -Ättlingar till Adam & Evas son Kain, han som dräpte sin broder Abel, och som sedan blev den förste vampyren.
Jag har även hört att vampyrer härstammar från Lillith som, enligt judisk mytologi, var Adams första hustru. Men då hon vägrade lyda under Adam, så bannlystes hon från Edens lustgård, och kom därefter att leva med olika, mindre snälla, väsen
Dessa tre ursprungsteorier har alla sin början i bibliska historier. Alla tre verkar mer eller mindre ha gått emot Guds vilja, och därmed blivit straffade genom att bli vampyrfäder. Men vampyrer finns ju inte bara i västvärlden, utan över hela världen. Vilka fler ursprungsmyter finns det runt vampyrism? Finns det flera i västvärlden? Finns det någon förklaring till vampyrerna i t.ex serier som Buffy the Vampire slayer och Twilight?
Ursprung som sagt -vilka olika fenomen har bidragit till att vampyrerna sägs vandra över jorden?