1. Som du själv säger så borde kok temperaturen vara ca 100 C* och inte 92. Vet inte vilket du räknade med.
2. Nu till det "stora felet". Vanliga hushålls vattenkokare sjuder/kokar ju en massa medans uppvärmningen sker. Detta beror antagligen på att det är varmare längre ner i vattenkokaren. Vidare så väntar den ett tag efter att vattnet har "börjat koka" tills den signalerar att den är klar (iaf min). Hur som helst måste det gå bort en hel del energi i ångbildnings värme under den observerade tidsperioden.
Jag tycker en framräknad verkningsgrad på 70% verkar väldigt högt, iofs är jag inte expert men särskilt om man tar i åtanke felet jag just beskrev.
Experiment som dessa stör mig lite faktiskt, vi har likande även på universitet ibland. Värdena man får ut är så osäkra och oseriösa så man nästan skulle kunna gissa istället. Verkningsgrad?? Hmm låt se, kanske 60%?
Jippie! Sista laborationen innan kursen tar slut och det verkar vara en sånn där jobbig jävel :/ Någon som har tips och trix? Jag vet att jag har postat en annan tråd om just den här men den blev inte så poppis, kan alltid göra ett försök här.
--------------------------
Laboration – Bestämning av tyngdaccelerationen
Förberedelser:
Läs kapitel 5 och/eller kapitel 6.
Laborationens syfte:
Att du ska utveckla din förmåga att planera och genomföra experiment. Du ska även kunna använda dig av de kunskaper du inhämtat under kursens gång.
Materiel:
____________________________(Bestämmer du)
Utförande:
_____________________________(Bestämmer du)
Uppgift:
Att experimentellt ta fram ett värde på tyngdaccelerationen. Redovisa hur du gått till väga, vad du använt för materiel, hur du fått fram ditt resultat, felkällor, …
----------------------------
Någon som vet hur jag kan göra, typ beskriva osv. Jag vill bara ha Godkänt på laborationen så uppgiften skall helst vara enkel :P