2007-05-13, 17:34
Medlem
Accipiters avatar
Som topic! Om du fick ge några råd till din lilla dotter om hur hon bäst handskas med framtiden när hon blir större, vad skulle du säga då?
2007-05-13, 17:50
Bannlyst
Var dig själv.
2007-05-13, 17:58
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Var dig själv.

Smartaste jag någonsin läst som du skrivit. Betyder iofs inte mycket, men jag håller iaf med till fullo.

Dessutom måste hon förstå att finns det en sak man ska akta sig för så är det att leka med mäns känslor och sexualdrift. Man ska inte leka med någons känslor eller sexualdrift. Men en minoritet av männen har väldiga problem att skjuta undan sin aggresivitet när det gäller föregående lekar(oftast har det med alkohol, dålig uppfostran eller övriga droger att göra).. Var dock tydlig att påpeka att djävulskap sitter i individen och inte i könet.

Antog att du bara ville ha råd angående jämställdhet och feminism.
2007-05-13, 18:33
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Var dig själv.

Jag kan inte skriva det bättre än så.
2007-05-13, 18:36
Bannlyst
"försöker någon sätta sig på dig så bit dem i rumpan, funkar inte det säg åt pappa"

Skitsvårt att ge råd åt barn som har en egen vilja, man får försöka påverka dem i rätt riktning istället, förmaningar hörs ofta lite annorlunda än de sägs, så mycket minns man från sin egen barndom..

edit, missade att tråden låg i femforat.. är det feministiska tillrop och lögner som TS menar att ska indoktrineras barnen från början??
2007-05-13, 21:47
Medlem
snapphonas avatar
Jag skulle ge ungefär samma råd till en dotter som till en son, tror jag:

Stå på dig och låt ingen trampa på dig, men försök samtidigt behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad.
2007-05-13, 22:50
Medlem
fbes avatar
Råd är nog svårt överhuvudtaget när det gäller ens ungar, men man kan ju försöka förmedla vissa värderingar eller stämningar kanske.
Min pappa tjatade hela min uppväxt om vilken ynnest det är att få utbilda sig. "Det är en förmån att få gå i skolan."
Jag blev lika irriterad varje gång, som 12-åring som hellre ville ha sovmorgon än gå upp, men nu märker jag hur det ligger där och skvalpar i bakhuvudet ändå. "Tänk, vilken förmån att jag fick gå i skolan. Tänk, vilken förmån vi har i Sverige med avgiftsfria universitet!".

Min lilla tjej hoppas jag lär sig ta vara på sig och tänka ett par steg längre. Jag hoppas hon lär sig se vad som ligger hos henne och vad som ligger hos omgivningen, men råd...?

Använd rikligt med solskydd.
Börja för faen inte att röka!
Borsta tänderna.

Är du olycklig: Identifiera problemet och åtgärda.
2007-05-13, 22:51
Medlem
RoscoTanners avatar
Uppmuntra till att tänka själv och våga ta sina egna beslut. Att både kunna följa en grupp och gå emot den om situationen så kräver.

Om det är en dotter eller son spelar egentligen ingen större roll, då det handlar om att bygga upp styrka och förmåga att sätta värde på sig själv och inte tillåta sig att utnyttjas.
2007-05-14, 17:00
Medlem
Snövits avatar
Jag ser inte riktigt kopplingen till feminism och jämställdhet. Starta gärna tråden om vad för råd man vill ge sina barn i relationer och samlevnad.

Låst!

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in