2007-05-13, 17:28
Medlem
Ejekts avatar
Hur raderar man mp3/Bilder/Dokument osv ordentligt (så att det inte går att återskapa)?. Hur mycket försvinner vid en omformatering? Om det fylls på med ny data så borde väl det gammla skrivas över?
2007-05-13, 17:54
Medlem
Caps_Locks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejekt
Hur raderar man mp3/Bilder/Dokument osv ordentligt (så att det inte går att återskapa)?. Hur mycket försvinner vid en omformatering? Om det fylls på med ny data så borde väl det gammla skrivas över?
Det finns inget sätt som är absolut 100% säkert, förutom att smälta hårddisken.
Vid en snabbformatering är det som händer att "huvudet" försvinner och filerna som skrivs till disken efteråt skrivs på de gamla filerna. Det är ungefär likadant som att radera en fil genom windows, väldigt lätt att återskapa alltså.

Det som händer vid en vanlig formatering är att filerna skrivs över en gång. Det är fortfarande ganska lätt att återskapa filerna, det enda som behövs är ett enkelt återskapningsprogram som t ex GetDataBack for NTFS.

Det du kan göra för att vara 99% säker är att använda ett sk. boot 'n nuke program, du väljer själv hur många gånger data:n ska skrivas över med 0 bytes-filer, men det räcker gott och väl om du skriver över hårddisken 10-20 gånger, förutsatt att du inte är orolig för att polisen ska beslagta din dator, då är det nog nödvändigt med minst 50 gånger. Men du kan fortfarande inte vara helt säker, som sagt.

Länk till ett bra boot 'n nook-program (eraser):
http://dban.sourceforge.net/ - om du inte redan listade ut det från URL-namnet så kan jag tala om för dig att det är helt lagligt gratis
2007-05-13, 18:03
Medlem
Durkslags avatar
Om du bara vill radera enstaka filer så sök på 'File Shredder' på Google så hittar du nog något.
Samma som i föregående, skriv över de gamla filerna flera gånger.
2007-05-13, 18:17
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=213075
2007-05-13, 18:32
Medlem
Total destruktion är det som gäller om man vill att datainformationen skall försvinna till 100%

Vilket sätt man väljer att ha sönder nånting på är naturligtvis upp till var och en att bestämma själv men mitt förslag är att man rycker ur aktuell hårddisk ur datorn och plockar fram sin torxmejselsats och helt enkelt skruvar isär hårddisken i så många delar som möjligt tills man ha fått loss själva skivorna som finns i hårddisken. När detta är gjort så tar man ett vasst föremål (lämplig skruvmejsel duger finfint) och börjar rispa sönder skivorna... ju mer determition och kraft desto större skada... :-)

Ovanstående förfaringssätt kanske inte är tillämpligt om man har polisen hos sig som vill göra en husransakan just när du har blivit tagen på bar gärning med att ha runkat till barnporr...

Om du vill att datainformationen ska försvinna snabbt skulle jag kunna tänka mig att ett elektromagnetiskt fält skulle kunna fungera. Här talar jag INTE om att lägga kylskåpsmagneter ovanpå hårddiskarna, det kommer inte hända ett skit med hårddisken... kanske efter nån vecka att du har börjat få läsfel på hårddisken iofs men det är ingen match för killarna på Ibas... det jag talar om är en sk degauser (avmagnetiserare, http://en.wikipedia.org/wiki/Degauss), läs gärna nedanstående stycke från Wikipedia:

Citat:
Degaussing magnetic data storage media
Data is stored in magnetic media, such as [COLOR=#0000ff]hard drives[/COLOR], [COLOR=#0000ff]floppy disks[/COLOR] and [COLOR=#0000ff]magnetic tape[/COLOR], by making very small areas called [COLOR=#0000ff]magnetic domains[/COLOR] change their magnetic alignment to be in the direction of an applied magnetic field. This phenomenon occurs in much the same way that a compass needle points in the direction of the earth's magnetic field. Degaussing, commonly called erasure, leaves the domains in random patterns with no preference to orientation, thereby rendering previous data unrecoverable. There are some domains whose magnetic alignment is not randomized after degaussing. The information that these domains represent is commonly called magnetic remanence. Proper degaussing will ensure that there is insufficient magnetic remanence to reconstruct the data.
Erasure via degaussing may be accomplished in two ways: in [COLOR=#0000ff]AC[/COLOR] erasure, the media is degaussed by applying an alternating field that is reduced in amplitude over time from an initial high value (i.e., AC powered); in [COLOR=#0000ff]DC[/COLOR] erasure, the media is saturated by applying a unidirectional field (i.e., DC powered or by employing a [COLOR=#0000ff]permanent magnet[/COLOR]). A degausser is a device that can generate a magnetic field for degaussing magnetic storage media.
Source National Computer Security Center TG-025.

Hur en sk degausser skulle kunna se ut har jag ingen aning om men det går säkert att tillverka en mojäng som förhoppningsvis har samma effekt som en "riktig" degausser...
2007-05-13, 19:41
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
http://www.flashback.org/showthread.php?t=213075

Därmed så kan denna tråd låsas.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto