Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-11, 21:13
Medlem
Ninjans avatar
Hej den som kan lösa detta åt mig står jag i evig tacksamhetsskuld till.
Häromdagen hade jag bråttom till flyget och stängde ner min laptop lite bryskt genom att hålla ner powerknappen i 5 sekunder.

Den krassa verkligheten blev att när jag sedan försökte starta upp laptopen hemma så fick jag meddelandet att en system fil är skadad och att operativet inte kan starta upp
(den skadade filen: c:\windows\system32\config\system). Operativet är windows xp pro. Den har havererat så illa att det inte går att köra "safe mode" eller "lastknown configuration" (den levererar felmeddelandet innan man ens kommer till den menyn där man kan välja dessa alternativ.

Partitionen som det hela ligger på är NTFS vilket gör det knepigt att komma åt den från en dos diskett.

När jag sätter i en XP skiva för att boota på så börjar den ladda in drivisar och sen får jag en blådump och ett kryptiskt STOP medelande med en lång hexadecimal radänga efter.

Någon som vet hur jag kan fixa det här? Jag kan givetvis lämna in datorn till företagets it support som kommer att blåsa hårddisken och klona om datorn utan närmare betänkligheter (vilket inte är en option eftersom jag har en massa sparad info på datorns lokala hårddisk som då går förlorad)

=/
Citera
2007-05-11, 21:30
Medlem
Gummiankan^^s avatar
kör en Live-linux-dist. Alltså en dist som går att köra utan att behöva installera det. Sen sparar du över filerna till något (tex ett usb-minne) sen blåser du rent datorn
Citera
2007-05-12, 18:14
Medlem
DennisOlofs avatar
Du kan ju alltid ta hem Hirens Boot CD där finns massor av skoj som kan vara till nytta.

Enklast är ju att t.ex. få tag i någon form av CD där du kan boota upp WinXP, koppla på en extern USB hårddisk, kopiera allt du ska ha och därefter installera om rubbet.

Sedan är det Barts WinPE boot cd som gäller, där kan du boota up WinXP från CD-skivan. Såg det fanns VistaPE att ta hem också.

http://thepiratebay.org/

Finns dessa saker att ta hem, oftast räddare i nöden att ha dessa cdskivor, grymt bra när man får problem. Förstår att du vill ha tillbaka filerna.

En läxa att lära är kanske, skaffa en USB2 hårddisk och i framtiden ta backup på data från den bärbara, även att köra C: och D: på den bärbara (partitioner) förenklar backuptagandet, då behöver man inte lagra alla dokument och liknande på C:

Hoppas det gick bra.
Citera
2007-05-12, 18:39
Medlem
sandra_ns avatar
Att du får blåskärm när du kör installskivan råder inget gott. Om du lyssnar till disken, låter den normalt, eller slår den? Söker den mycket?

Om du har riktigt otur så har disken pajat även om det skall mycket till vid brutaliska powerdown lösningar. Men det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in