2007-09-18, 11:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmannen
Han har lämnat det känslomässiga beslutsfattnadet bakom sig.
Han lärt sig den hårda vägen, genom att köra huvudet i väggen 7.000 gånger innan saker och ting började lira. Branson är väldigt medveten om sina tillkortakommanden och har en hel stab som bromsar honom om så skulle behövas.
Att han skulle ha lämnat det känslomässiga beslutsfattandet bakom sig tror jag så mycket jag vill på. Även Branson behöver en magkänsla som säger att något inte är rimligt innan han har kalkyler som säger samma sak.

Branson har väl fortfarande bara donerat pengar till advokatkostnader, va? Det är inte så att han har engagerat sig i fallet på heltid, va?
Citera
2007-09-18, 12:43
Medlem
KarlPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Google earth länkarna som finns tidigare i tråden visade avståndet om jag inte minns fel. Avståndet beskrevs av bbc reportern på plats som "Close enough to see the window but to far to hear anything from inside. About a five minute walk at a normal pace" Det var förvisso några veckor efter försvinnandet men i början så verkade reportrarna skriva artiklar från hotellbaren med andra artiklar som bas.

Tack yendor.
Det var det jag minns att jag diskuterade med min fru i ett tidigt skede.
Fem minuters promenad.
Tänk efter.
Hur långt kommer man under en fem minuters promenad i normalt tempo?
Då pratar vi INTE om femtio meter, eller hur?
På fem minuter promenerar man minst 1 km i normal fart.
Det betyder att den information som kommit via media efteråt, som skulle ge oss bilden av att föräldrarna inte alls var så anvarslösa som man först trodde, är felaktig.
Dom hade alltså gått en bra bit från lägenheten för att äta middag med sina vänner och alla i middagssällskapet tyckte att det var en bra idé att lämna barnen utan uppsikt på hotellet för att slippa dras med dom jobbiga ungarna under en mysig middag den sista kvällen på semestern.
Något par hade tydligen anlitat en barnvakt.
Något par hade någon sorts babywatcher? En trådlös mottagare där man hör vad som händer i rummet antar jag. Hur lång är räckvideen på en sån egentligen?

Och så paret McCann som hade löst problemet med barnen på ett annat sätt??!!!

Nu hittade jag Google maps bilden. http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=37.088271,-8.730767&spn=0.003132,0.004764&t=h&z=18&om=1

Jag hade inte sett den förrut.

Jag hittade annan infromation också tidigare i denna tråd:

"Kl. 21.05 går Gerry McCall och tittar till barnen, lämnar lägenheten genom bakdörren och återkommer till middagsbordet kl. 21.30 (av hans bortovaro på 25 minuter har kanske 10 minuter åtgått till samtalet med den TV-producent han träffade på gatan. Omedelbart därefter – kl. 21.30 - är det dr Oldfields tur. Dr Oldfield tittar bara in i lägenheten som hastigast, dvs utan att gå in – och han återkommer till middagsbordet kl. 21.35. Senare har han berättat att han tyckt sig se att rummet är ljusare än vanligt och i efterhand tolkat detta som att fönsterluckorna stått öppna."

Här låter det som om det åtminstone tar minst fem minuter att gå till lägenheten.
Men varför går dr Oldfields och tittar till barnen exakt när pappan har kommit tillbaka efter att ha tittat till barnen?
Det verkar ju ologiskt!
Citera
2007-09-18, 12:58
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Tack yendor.
Det var det jag minns att jag diskuterade med min fru i ett tidigt skede.
Fem minuters promenad.
Tänk efter.
Hur långt kommer man under en fem minuters promenad i normalt tempo?
Då pratar vi INTE om femtio meter, eller hur?
På fem minuter promenerar man minst 1 km i normal fart.
Det betyder att den information som kommit via media efteråt, som skulle ge oss bilden av att föräldrarna inte alls var så anvarslösa som man först trodde, är felaktig.
Dom hade alltså gått en bra bit från lägenheten för att äta middag med sina vänner och alla i middagssällskapet tyckte att det var en bra idé att lämna barnen utan uppsikt på hotellet för att slippa dras med dom jobbiga ungarna under en mysig middag den sista kvällen på semestern.
Något par hade tydligen anlitat en barnvakt.
Något par hade någon sorts babywatcher? En trådlös mottagare där man hör vad som händer i rummet antar jag. Hur lång är räckvideen på en sån egentligen?

Och så paret McCann som hade löst problemet med barnen på ett annat sätt??!!!

1 km på 5 minuter? Då måste du ha väldigt långa ben...

Våran babywatcher har 300 m räckvidd. Finns säkert bättre...
Citera
2007-09-18, 13:07
Medlem
KarlPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
1 km på 5 minuter? Då måste du ha väldigt långa ben...

Våran babywatcher har 300 m räckvidd. Finns säkert bättre...

Ok jag hade fel där.

Gånghastigheten är 6 km/timme vilket då ger en sträcka på 500 m under fem minuter. Och 500 meter verkar ju stämma om man ser på Google maps.

Men det är fortfarande alldeles för långt borta för att lämna småbarn som är några år gamla. Detta visar att föräldrarna och deras umgängeskrets är hänsynslösa människor som saknar förmåga att känna normal empati.
Citera
2007-09-18, 13:16
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ok jag hade fel där.

Gånghastigheten är 6 km/timme vilket då ger en sträcka på 500 m under fem minuter. Och 500 meter verkar ju stämma om man ser på Google maps.

Men det är fortfarande alldeles för långt borta för att lämna småbarn som är några år gamla. Detta visar att föräldrarna och deras umgängeskrets är hänsynslösa människor som saknar förmåga att känna normal empati.

Send them to hell for god sake. Du får sluta upp med att slå med pekpinnen hela tiden. Jag vill se en förälder räcka upp handen som aldrig handlat oansvarigt gentemot sina barn. Jag kan inte räcka upp handen. Jag har lämnat min son hos mina föräldrar för att gå ut och festa med polarna.

För övrigt ska vi basha din teori om 500 m nu. Jag har hittat en bild som pekar ut allt. Där kan du själv räkna ut vad som är 500 m... Rulla bara ner en liten bit på forumet så ser du bilden...

http://www.hkexpats.com/HKXPosts~ID~13081~FORUM~64~CAT~14~PAGE~7.htm
Citera
2007-09-18, 13:23
Medlem
KarlPs avatar
Bra! Tack för bilden.
Äntligen så får man en uppfattning om hur det såg ut på mordplatsen.

Det där är ett alldeles för långt avstånd för att lämna barnen tycker jag.

Tänk bara om madde hade vaknat och sömndrucken gått ut och letat efter föräldrarna och ramlat i poolen och drunknat.

Jag har aldrig lämnat min barn utan uppsikt (endast med far eller morföräldrar som barnvakt) och det tycker jag är ett helt normalt beteende om man älskar sina barn.
Citera
2007-09-18, 13:27
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Bra! Tack för bilden.

Jag har aldrig lämnat min barn utan uppsikt (endast med far eller morföräldrar som barnvakt) och det tycker jag är ett helt normalt beteende om man älskar sina barn.

Jag håller egentligen med om att det är ett oansvarigt agerande men att anklaga föräldrar för att inte älska sina barn för det är för mycket. Dom vet nog om att dom gjorde ett fel. Ibland tar man saker för givet om att inget kan hända eller så ville dom kanske bara ut en liten sväng och tog risken. Dumt som sagt men jag skulle inte vilja säga att dom är så gravt störda som du vill framföra det...
Citera
2007-09-18, 13:30
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Jag kan inte räcka upp handen. Jag har lämnat min son hos mina föräldrar för att gå ut och festa med polarna.
På vilket sätt är det jämförbart att lämna barnen ensamma på ett hotellrum och att lämna dessa hos sina föräldrar (som tar hand om dem)? Att lämna barnen med pålitlig barnvakt är inte oansvarigt.
Citera
2007-09-18, 13:36
Medlem
moneysisters avatar
Ja det är väl ungefär vad

de allra flesta med sunt förnuft förstår.
De handlar om föräldrar ansvar. Det behövs inga moralpekpinnar
här. Vi talar om 2 st barn på 1 år och Maddie på 3 år.
Poolen reagerade jag tidigt på.

Citat:
Bra! Tack för bilden.

Tänk bara om madde hade vaknat och sömndrucken gått ut och letat efter föräldrarna och ramlat i poolen och drunknat.

Citera
2007-09-18, 13:37
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
På vilket sätt är det jämförbart att lämna barnen ensamma på ett hotellrum och att lämna dessa hos sina föräldrar (som tar hand om dem)? Att lämna barnen med pålitlig barnvakt är inte oansvarigt.

Att lämna ditt barn som du själv satt på denna jord för att gå ut och ha ditt roliga är oansvarigt. Du har gjort barnet och du ska även ta hand om det så mycket det går. Självklart måste jag lämna min son på dagis när jag går till jobbet men det är livsnödvändigt för att vi ska överleva. Att göra det för sina egna nöjen är inte livsnödvändigt. Om man vill festa och ha kul så ska man egentligen inte ha barn.
Citera
2007-09-18, 14:44
Medlem
Rizes avatar
Citat:
Att lämna ditt barn som du själv satt på denna jord för att gå ut och ha ditt roliga är oansvarigt. Du har gjort barnet och du ska även ta hand om det så mycket det går. Självklart måste jag lämna min son på dagis när jag går till jobbet men det är livsnödvändigt för att vi ska överleva. Att göra det för sina egna nöjen är inte livsnödvändigt. Om man vill festa och ha kul så ska man egentligen inte ha barn.
Skillnaden är ju att McCanns har lämnat tvillingarna övervakade av Maddie. Enbart det är ju skäl att ta ifrån dem tvillingarna oavsett vad som hänt Maddie.

Men att lämna sitt barn med morföräldrar är inget oansvarigt, då har man ju tvärtom tagit sitt ansvar som förälder och sett till att barnet är övervakat av en vuxen.
Citera
2007-09-18, 14:55
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rize
Skillnaden är ju att McCanns har lämnat tvillingarna övervakade av Maddie. Enbart det är ju skäl att ta ifrån dem tvillingarna oavsett vad som hänt Maddie.

Men att lämna sitt barn med morföräldrar är inget oansvarigt, då har man ju tvärtom tagit sitt ansvar som förälder och sett till att barnet är övervakat av en vuxen.
Ser du vad du gör nu? Detta faktum att lämna bort sitt barn är ett normaltillstånd bland svenskar. Jag gör det oxå även om jag kan räkna på en hand hur många ggr det hänt men jag får dåligt samvete av det. Jag är från Balkan och mina föräldrar har aldrig lämnat bort mig till ngn. Det är fult bland oss att göra så för i grund och botten är det oansvarigt att lämna bort sitt barn för att gå ut och festa. På samma sätt så har jag förstått att engelsmän brukar lämna sina barn ensamma ibland. Det kan vara en kulturell skillnad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in