Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Google earth länkarna som finns tidigare i tråden visade avståndet om jag inte minns fel. Avståndet beskrevs av bbc reportern på plats som "Close enough to see the window but to far to hear anything from inside. About a five minute walk at a normal pace" Det var förvisso några veckor efter försvinnandet men i början så verkade reportrarna skriva artiklar från hotellbaren med andra artiklar som bas.
Tack yendor.
Det var det jag minns att jag diskuterade med min fru i ett tidigt skede.
Fem minuters promenad.
Tänk efter.
Hur långt kommer man under en fem minuters promenad i normalt tempo?
Då pratar vi INTE om femtio meter, eller hur?
På fem minuter promenerar man minst 1 km i normal fart.
Det betyder att den information som kommit via media efteråt, som skulle ge oss bilden av att föräldrarna inte alls var så anvarslösa som man först trodde, är felaktig.
Dom hade alltså gått en bra bit från lägenheten för att äta middag med sina vänner och alla i middagssällskapet tyckte att det var en bra idé att lämna barnen utan uppsikt på hotellet för att slippa dras med dom jobbiga ungarna under en mysig middag den sista kvällen på semestern.
Något par hade tydligen anlitat en barnvakt.
Något par hade någon sorts babywatcher? En trådlös mottagare där man hör vad som händer i rummet antar jag. Hur lång är räckvideen på en sån egentligen?
Och så paret McCann som hade löst problemet med barnen på ett annat sätt??!!!
Nu hittade jag Google maps bilden.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=37.088271,-8.730767&spn=0.003132,0.004764&t=h&z=18&om=1
Jag hade inte sett den förrut.
Jag hittade annan infromation också tidigare i denna tråd:
"Kl. 21.05 går Gerry McCall och tittar till barnen, lämnar lägenheten genom bakdörren och återkommer till middagsbordet kl. 21.30 (av hans bortovaro på 25 minuter har kanske 10 minuter åtgått till samtalet med den TV-producent han träffade på gatan. Omedelbart därefter – kl. 21.30 - är det dr Oldfields tur. Dr Oldfield tittar bara in i lägenheten som hastigast, dvs utan att gå in – och han återkommer till middagsbordet kl. 21.35. Senare har han berättat att han tyckt sig se att rummet är ljusare än vanligt och i efterhand tolkat detta som att fönsterluckorna stått öppna."
Här låter det som om det åtminstone tar minst fem minuter att gå till lägenheten.
Men varför går dr Oldfields och tittar till barnen exakt när pappan har kommit tillbaka efter att ha tittat till barnen?
Det verkar ju ologiskt!