2007-05-10, 12:31
Medlem
Alrion/s avatar
Vi är en skolklass som ska åka till Alanya på onsdag nästa. Jag har kollat upp att man använder nya turkiska lira där. Men några i klassen påstår att när de var där 2005 kunde man handla med Euro. Så frågan är, måste man växla till den mindre valutan lira, eller fungerar det med Euro, fast att Turkiet inte är med i EU?
Citera
2007-05-10, 13:21
Medlem
Kosstaskens avatar
Båda två funkar rätt bra på turistorter. Ska du iväg lite utanför är det väl lira som gäller.

Själv växlade jag till lira när jag var där 2005, verkade vettigast eftersom det funkar överallt men man kan inte va säker på att euron funkar alltid. Ibland kan det dessutom vara lite snedvriden växlingskurs euro/lira på plats vilket resulterar att det blir dyrare med euro.
Citera
2007-05-10, 14:58
Medlem
Turkiet är inte medlem i EU o kan därför inte vara medlem i EMU. Sedlar kan dock förekomma i Turkiet, men är ingen gällande valuta.
Citera
2007-05-10, 16:01
Medlem
Kupsans avatar
Har hört att det ska fungera bra i Istanbul.

I Sverige kan man också betala på många ställen med Euro, och kan inte tänka mig att det ska vara mindre ställen på turistorter i Turkiet.

Sen är frågan, varför inte bara växla till Lire?
Citera
2007-05-10, 17:57
Medlem
nvm
Citera
2007-05-10, 21:12
Medlem
jokers avatar
Eftersom du ändå måste växla så är det bättre att växla till YTL i Sverige. Det är alltid bättre att växla en gång än två gånger. OK du kan säkert använda euro på restauranger och i souvenirshoppar, men du kan inte räkna med att kiosken som säljer glass tar euro. och det är bättre att ha en valuta än två at dribbla med. Ta med YTL och ett kreditkort/kontokort är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in