Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Jämför med följande tankeexperiment, 100 personer skjuter en person och varje person tilldelas skulden A. En ensam mördare skjuter en person och har också skulden A.
Detta implicerar att om dem hundra första personerna istället skulle ha mördat 100 olika människor skulle dem ha lika stor skuld som om dem bara hade mördat en.
Jag anser ivf att ett massmord är ett "grövre" brott än ett enkelt mord, varav ovanstående sätt att tänka skapar en logisk paradox.
Återigen, skulden bör kvantifieras efter den orsakade skadan och sedan delas ut bland dem inblandade.
Jag anser att du blandar samman skulden med straffets grovhet.
Alltså, 100 personer skjuter en person och tilldelas skulden A. De anses helt skyldiga till mordet, eftersom vart och ett av deras skott var dödande.
Om de istället skjuter 100 personer, dvs en var, så skulle det visserligen utgöra ett grövre brott men de skulle fortfarande vara lika skyldiga till det nya brottet som de var till det gamla, nämligen helt skyldiga.
Man skulle kunna införa en skala från 0 till 100% där 0% innebär helt oskyldig och 100% innebär helt skyldig. Man skulle t ex kunna vara skyldig till 100% för att ha kört rattfull (det hade man kunnat låta bli) men bara skyldig till 50% för att man sen körde på någon (det var otur också). Var man inte påverkad men ändå körde på någon så kanske skulden sjunker till 20% etc.
Å andra sidan bär det emot att säga att två personer är 200% skyldiga till ett brott. Jag får fundera lite mer på det där.