2007-05-12, 05:59
Medlem
Nervoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Varför inte ha en liten strål-beamer i taket som beamar ut starkt riktat ljus (laser?) mot mottagare som omvandlar ljuset/värmen till energi?

Gillar din idé men jag är rädd för att energiförlusten i omvandlingen från ljus till el blir väl stor. Kan ju kännas lite dumt att en pryl som egentligen bara drar 50w plötsligt kräver tex 80w för att fungera. (De 30w går i detta exempel åt vid energiomvandlingen)

Nu har jag egentligen ingen aning om vad jag pratar om. Troligtvis så har jag fel. Eller åtminstone så saknar jag vettig kunskap om sånt här. Och det där med 30 watt var bara ett exempel som saknar verklig grund!

Men det där var iaf den tanke som slog mig först.
Citera
2007-05-12, 17:39
Medlem
DJ_Rövs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nervos
Gillar din idé men jag är rädd för att energiförlusten i omvandlingen från ljus till el blir väl stor. Kan ju kännas lite dumt att en pryl som egentligen bara drar 50w plötsligt kräver tex 80w för att fungera. (De 30w går i detta exempel åt vid energiomvandlingen)

Nu har jag egentligen ingen aning om vad jag pratar om. Troligtvis så har jag fel. Eller åtminstone så saknar jag vettig kunskap om sånt här. Och det där med 30 watt var bara ett exempel som saknar verklig grund!

Tänkte precis samma sak. Effektförlusten torde vara enorm i sammanhanget. Men det finns ju mängder av applikationer som skulle kunna användas eller skapas som en följd. Dock så är jag lite skeptisk till det hela. Över långa avstånd (> 10 cm) så har jag svårt att se att den luftburna elen skulle vara helt ofarlig.
Citera
2007-05-12, 20:36
Medlem
Borde inte resonansfrekvenserna ändras om man försöker få ut effekt i mottagaren? Eller ska denna automatiskt regleras i mottagaren då denna tar emot effekt? Det borde kanske kunna lösas med styrelektronik. Det ska bli spännande att se om det blir någon manick på sluttampen. Det är rejäl kall-fusionsvarning tycker jag.
Citera
2007-05-12, 20:49
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Borde inte resonansfrekvenserna ändras om man försöker få ut effekt i mottagaren?
Ja, i nära-fält-metoden som Soljacic har räknat på borde resonansfrekvensen påverkas. Det kan bli störningar i kortvågsmottagningen på 49-meter-band i så fall...

I färre-fält manicken som tråden började med påverkas inte sändaren.
Citera
2007-05-12, 22:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nervos

Om det handlar om att ladda upp en trådlös mus som drar otroligt lite och inte så ofta eller andra smågrejer så kanske det inte gör så mycket. Blir värre om man ska driva en tv-apparat på det viset.. Men oftast är det ju möss och annat småtjafs som man inte vill ha sladdar till och där batterier kostar en förmögenhet.

Enheten som behöver ström skulle också kunna skicka en signal när den behöver få ström så att man inte kör det hela tiden...
Citera
2007-05-12, 23:02
Medlem
Nya numret av Illustrerad Vetenskap har en intressant artikel om just det här ämnet.

Ska se om jag orkar scanna in och lägg upp den någonstans imorrn
Citera
2007-05-13, 17:39
Medlem
tapirs avatar
Testa ägnade ju mycket tid åt att försöka göra detta men det gick inte så bra
Citera
2007-05-14, 09:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Om det handlar om att ladda upp en trådlös mus som drar otroligt lite och inte så ofta eller andra smågrejer så kanske det inte gör så mycket. Blir värre om man ska driva en tv-apparat på det viset.. Men oftast är det ju möss och annat småtjafs som man inte vill ha sladdar till och där batterier kostar en förmögenhet.

Enheten som behöver ström skulle också kunna skicka en signal när den behöver få ström så att man inte kör det hela tiden...

Man försöker ju åstadkomma en standard som gör att man kan använda en och samma laddplatta för att ladda mobiltelefoner, möss, digitalkameror, rakapparater osv genom att lägga dem på plattan.
Citera
2007-06-09, 09:21
Medlem
quarks avatar
Soljacic har nu publicerat i Science:
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1143254v1
http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2007/06/08/nelectric108a.jpg
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/06/08/nelectric108.xml
Citera
2007-06-09, 11:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Varför inte ha en liten strål-beamer i taket som beamar ut starkt riktat ljus (laser?) mot mottagare som omvandlar ljuset/värmen till energi?

Tänkte att man på sin datorskärm, skrivare och andra prylar kunde ha en liten centimeterstor solfångarliknande pryl som dessutom sänder ut någon pejlsignal som strål-beamern i taket kan rikta in sig på.
Fördelaktigt om strålen som skickas inte är skadlig om man bryter den och inte är synlig för våra ögon...

Skulle det vara möljigt? Laser har ju lång räckvidd och går att få fin precision på..

Tanken är god, men jag skulle inte vilja ha en 50 watts laserstråle i min lägenhet. Blir så tråkigt när man själv råkar komma ivägen för den.

Det är väl det som jag tror är den stora haken med all trådlös överföring, när man börjar komma upp i lite större siffror så blir de oönskade sidoeffekterna och riskerna med det hela för stora. Det funkar ju säkerligen däremot för småsaker med låga effektbehov.
Citera
2008-08-25, 22:55
Medlem
raskenss avatar
Artikel från Ny teknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article400075.ece

Dom kan överföra 60W vid ca 10MHz med en verkningsgrad på 75%. Men innebär det inte att resterande 25% helt enkelt blir radiovågor vid 10Mhz som sticker iväg som störsändare. Borde inte Post- och telestyrelsen se detta med mycket ogillande ögon?
Citera
2008-08-26, 11:28
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tanken är god, men jag skulle inte vilja ha en 50 watts laserstråle i min lägenhet. Blir så tråkigt när man själv råkar komma ivägen för den.
...
Exakt, sa Bull.

Även om man lyckades få en 99% effektivitet i "uppfångandet", handlar det vid dessa effekter inte längre om "ögonskador" - det handlar om brännskador (även icke-synliga frekvenser).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in