2016-06-05, 10:03
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Frågade faktiskt irländare på besök om detta... Eller jag sa ingenting mer än på skoj att irländare ställer till problem och har dåligt rykte här. De sa då att det handlar om "gypsies" som även har dåligt rykte i Irland.

Eftersom jag ser dom som pålitliga och att jag inte ledde in på detta ser jag ingen anledning att tvivla. Hade inte ens tänkt tanken att det var "gypsies", även om man borde ha förstått det i efterhand. Och i efterhand noterar jag också att många medier skriver "så kallade" irländska asfaltsläggare.

Gypsies är de inte utan mer ett slags "blandfolk" som våra resande, tattare om du så vill. Irish travellers brukar de kallas. Pikeys är en annan benämning, men då snackar vi engelska resande. Skulle vara intressant och se irländska resande störa svenska resande

Inget ont om svenska resande, de är oftast trevliga. Kanske irländska resande också kan vara trevliga. Det är bara rötäggen vi hör talas om.
Senast redigerad av Ålen 2016-06-05 kl. 10:05.
Citera
2016-06-05, 10:45
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Gypsies är de inte utan mer ett slags "blandfolk" som våra resande, tattare om du så vill. Irish travellers brukar de kallas. Pikeys är en annan benämning, men då snackar vi engelska resande. Skulle vara intressant och se irländska resande störa svenska resande

Inget ont om svenska resande, de är oftast trevliga. Kanske irländska resande också kan vara trevliga. Det är bara rötäggen vi hör talas om.
Märkligt nog så verkar dom där tattarna enbart bestå av rötägg. Dom är väldigt illa sedda överallt, även hemma på Irland och i Storbritannien.

Dom är ju spridda över öarna i någon form av klansystem, så det är samma smutsfolk överallt.
Senast redigerad av OlleViero 2016-06-05 kl. 10:47.
Citera
2016-06-05, 11:30
Medlem
Ålens avatar
Ett trix de sägs använda är att förpesta byggnader med maggots för att sedan erbjuda sina tjänster att få bukt med detta. Läste detta i nån brittisk tidning att de försökt detta i Sverige. Hittar dock inte länken nu.
Citera
2016-06-05, 17:25
Medlem
Ålens avatar
Irish traveller vs Swedish traveller bare knuckle fight Vimmerby marknad vore nåt att lägga upp på tuben.

Junkie Joyce from Navan vs Pelle Röv Hjularbo from Emmaboda.

När får vi se det här?
Senast redigerad av Ålen 2016-06-05 kl. 17:33.
Citera
2016-06-05, 17:36
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Är det verkligen PK att kalla dem för irländska asfaltsläggare? Alla är ju inte asfaltsläggare och det är ju inte helt schysst att förknippa nya kulturmöten med vanliga knegare.
Citera
2016-06-05, 17:41
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Är det verkligen PK att kalla dem för irländska asfaltsläggare? Alla är ju inte asfaltsläggare och det är ju inte helt schysst att förknippa nya kulturmöten med vanliga knegare.

Bedragare är rätt ord. Man kan ju inte ge dem cred genom att kalla dem för det som de bara utger sig för att vara. Tänk om man gjorde likadant med andra yrkesgrupper.
Citera
2016-06-05, 17:47
Medlem
soligts avatar
Får dom verkligen så många jobb så dom kommer tillbaka varje år? Lär sig inte folk? Eller kan bara vissa människor se att, nej dom där vill jag inte ha att göra med.
Citera
2016-06-05, 17:58
Medlem
Det där med pålitliga , det kan man inte kalla många svenskar för heller och definitivt inte de araber som ständigt är i bedrägerier och härvor . det är ganska sällsynt men eftertraktat med pålitliga människor idag . att dra alla irländare över en kam är ju rasism . men det verkar tillåtet i denna tråd sp jag säger nåt om araber här tex syrianer urk . det finns inga bra människor från utlandet alls ju .
Citera
2016-06-05, 18:08
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Det där med pålitliga , det kan man inte kalla många svenskar för heller och definitivt inte de araber som ständigt är i bedrägerier och härvor . det är ganska sällsynt men eftertraktat med pålitliga människor idag . att dra alla irländare över en kam är ju rasism . men det verkar tillåtet i denna tråd sp jag säger nåt om araber här tex syrianer urk . det finns inga bra människor från utlandet alls ju .

Nja, de flesta människor är ändå hederliga. Och tror ingen drar alla irländare över en kam.
Citera
2016-06-05, 18:49
Medlem
Citat:
Nja, de flesta människor är ändå hederliga. Och tror ingen drar alla irländare över en kam.
Precis, tråden handlar inte om irländare generellt, då har man dålig läsförståelse.
Citera
2016-06-05, 19:27
Avslutad
Citat:

Ok, ja jag minns inte i detalj hur de beskrev det. Men de sa i alla fall gypsies, men det kanske inte är helt korrekt beskrivning. Fast när du säger det så tror jag att de även sa pikeys, men inte heller det verkar helt korrekt enligt dig. Jag vet inte. I vilket fall tyckte de väl att det var lite trist att vanliga irländare förknippades med dessa människor i media.

Är de förresten i regel ens irländska medborgare? Eller är det mer som rumänska tiggarna i Sverige? Som alltså lever tillfälligt (?) här, men utan att ha ett medborgarskap.

För annars är det ju ännu märkligare (och helt felaktigt) att de beskrivs som irländare.
Citera
2016-06-05, 19:53
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ok, ja jag minns inte i detalj hur de beskrev det. Men de sa i alla fall gypsies, men det kanske inte är helt korrekt beskrivning. Fast när du säger det så tror jag att de även sa pikeys, men inte heller det verkar helt korrekt enligt dig. Jag vet inte. I vilket fall tyckte de väl att det var lite trist att vanliga irländare förknippades med dessa människor i media.

Är de förresten i regel ens irländska medborgare? Eller är det mer som rumänska tiggarna i Sverige? Som alltså lever tillfälligt (?) här, men utan att ha ett medborgarskap.

För annars är det ju ännu märkligare (och helt felaktigt) att de beskrivs som irländare.

Tror du hade rätt ändå, de kallas ofta gypsies av utomstående. De är dock inga romer eller ziggasar även om de har ett släktskap, typ som våra tattare.

Jo, de är irländska medborgare alla gånger. Tror de funnits på Irland i ett antal hundratal år. Shelta kallas deras språk som är nån slags blandning av iriska och engelska. Tror de kallar sig själva för pavee. Kulturellt har de väl bidragit till irländsk folkmusik.

Precis som pikeys och våra tavringar håller de på mycket med hästar.
Senast redigerad av Ålen 2016-06-05 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in