Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-01, 17:26
Medlem
Caps_Locks avatar
Formaterade om en hårddisk, och installerade om xp till en kompis nu i veckan.
Allt gick flytande som vanligt, men han påpekade att inloggningsbilden inte var en fjäril utan en snöflinga.

Jag frågade han vad i helvete det spelar för roll, det är ju bara att ändra. Men då sa han att han hade hört att man snabbt ser ifall det är problem med operativsystemet ifall någon annan inloggningsbild än fjärilen visas första gången man startar XP efter en formatering.

Skitsnack tänkte jag, men sedan började jag fundera... Jag formaterar min egen hårddisk rätt ofta, en gång varannan månad ungefär, och jag vill minnas att jag aldrig fått någon annan inloggningsbild än fjärilen.

Kanske bör tillägga att det är samma skiva jag använder till mig själv och som jag använde till han.

TACK PÅ FÖRHAND
Citera
2007-05-01, 17:58
Medlem
Ett Hunds avatar
Märker du något problem med datorn? Det är väl det viktigaste..
Varför man skulle lägga in en så pass dold indikation på att något är fel vet jag inte riktigt. Fast de klart, det är ju Windows.

Har aldrig hört talas om det dock.
Citera
2007-05-01, 18:40
Medlem
NoRegretss avatar
Det beror kanske på vilken version av win xp man använder sig av?
Tex om du laddar ner win xp, bränner ut och installerar.

Då kanske bilden är ändrad.
Citera
2007-05-01, 19:05
Medlem
MyteNs avatar
Jag kör med Xp Pro och lagt in på både min och mors dator, hon fick med en snöflinga och jag får alltid fjäril, lite skumt men det gör inget för mig, tycker snöflingan är snyggare

Att det skulle vara någon indikation på fel låter lite väl underligt?
Citera
2007-05-02, 08:39
Har gogglat runt lite nu och har ej funnit någon info om att login bilden ska indikera något fel. Hittade därimot detta på ett annat forum:

"The initial user picture is chosen at random from among the pictures in the "%ALLUSERSPROFILE%\Application Data\Microsoft\User Account Pictures\Default Pictures" directory."

Så troligen är det lite randomiserad ordning på vilken bild man får.

Läste även några teorier om att Windows snappar upp lite information när du installerar Windows ex. om du väljer Pacific som tidszon så får du palmen.
Kanske är värt att prova detta vid nästa ominstallation.
Citera
2007-05-02, 08:55
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Har gogglat runt lite nu och har ej funnit någon info om att login bilden ska indikera något fel. Hittade därimot detta på ett annat forum:

"The initial user picture is chosen at random from among the pictures in the "%ALLUSERSPROFILE%\Application Data\Microsoft\User Account Pictures\Default Pictures" directory."

Läste även några teorier om att Windows snappar upp lite information när du installerar Windows ex. om du väljer Pacific som tidszon så får du palmen.
Kanske är värt att prova detta vid nästa ominstallation.

Det är klart att en bild på en fjäril inte betyder att installationen saknar fel, det finns mycket bättre sätt att ordna det på. Användarbilden väljs slumpartat och skulle det vara något fel på operativsystemet så kommer man märka det på något annat sätt.

Att tidzonen pacific skulle göra så att man får palmen låter nästan lika absurt, t ex gäller ju den tidszonen även i hela västra Kanada, dvs ända upp till norra delen brevid alaska. Där växer det inga palmer.

karta över tidszoner
Bild från Alaska
Citera
2007-05-02, 14:43
Medlem
ikr1sses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka

Det verkar rätt troligt, men det känns som att jag alltid har fått snöflinga. (Norden, någon?...)
Citera
2007-05-02, 15:13
Medlem
Pjosks avatar
Formaterade om datorn i förrgår, XP pro, fick snöflingan >_<

Vill minnas att jag har haft gitarren innan..
Citera
2007-05-02, 17:57
Medlem
Caps_Locks avatar
men det är lustigt att jag alltid får fjärilen på hemmadatorn.
igår formaterade jag laptopen för en gåns skull, och jag hade dethär med inloggningsbilder i huvudet. det som dök upp var, juste, en fjäril.

så om det inte är en mutantisk cdskiva med inbyggd övervakningskamera som ser att det är jag, och att de vill ge mig en fjäril som inloggningsbild, ja då måste ju fjärilen ha något med installationen att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in