Värför skiljer sig priserna mellan s60 och s80 så mycket??
Värför kostar s60 mer än s80??
Är det karossen som är lite finare eller är det class skilnaderna??
Det är ju helt olika bilar! S60 är mellanklass och S80 är ett stort schabrak som vill räknas som stor lyxbil. Till S80'ns nackdelar hör ju vikt och storlek, men det är en skön bil. Driftskostnaderna kan dock bli lite tuffa, speciellt på en äldre T6-modell. S60 är en nyare konstruktion med allt vad det innebär.
En S80 kan jag tycka är lite ståtlig i sina bästa stunder. En S80 med fullastad mittkonsoll med telefon och annat godis är så korrekt och ergonomisk att jag blir helt till mig.
En S60 skulle kunna köra rakt på mig utan att jag skulle märka det, måste vara sveriges mest anonyma bil.
Begagnatpriserna på gamla S80 hålls ner mycket på grund av 99 och 00 års katastrofalt dåliga kvalitet, som sedan har smittat av sig på senare årsmodeller. S80 är tänkt att vara en större och lyxigare bil, medan S60 mer ungdomlig och sportig.
Vad som skiljer rent praktiskt är utseendet, både exteriört och interiört, även om dessa skillnader är ganska små. S80 fanns också med sexcylindriga motorer, annars delar de många komponenter.
Att nya S80 kostar ungefär lika mycket som S60 (med samma motor och utrustning) tycker jag dock är vansinne. Nya S80 är mycket mer bil än S60 och prisskillnaden borde vara mer än några enstaka tusenlappar.